پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
بسیاری از کارشناسان تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را مربوط به دولت می‌دانند.
شعار سال: طبیعتا دولت سیزدهم اولین دولتی است که پس از دهه چهلم انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم قرار است روی کار بیاید؛ ویژگی که هیچ کدام از دوازده دولت قبل نداشتند؛ حال سوال اینجاست که آیا این موضوع تاثیری هم بر روند این دولت ایجاد خواهد کرد؟

تحقق بیانیه گام دوم بر عهده دولت است

محمدعلی پورمختار نماینده مجلس هم تحقق بیانیه گام دوم را مربوط به دولت دانست و گفت: دولت باید بیش از ۲ قوه دیگر بر روی این موضوع کار کند و با تشکیل کمیسیون‌های ویژه، ماموریت‌های هر کدام از وزارتخانه‌ها و داشتن امکانات نیروی انسانی کافی و اختیاراتی که دارد، به این موضوع به‌طور ویژه نگاه کند؛ اگر این اتفاق بیفتد، طبیعتا کار راحت‌تر خواهد شد تا اینکه بخواهیم آن را تبدیل به قانون کنیم و بعد از آن دولت نظرات دیگری در حوزه قانون و نحوه اجرای آن داشته باشد و باز عملیاتی نشود.

حسن بیادی دبیرکل جمعیت جوان آبادگران ایران اسلامی هم در این زمینه گفته است که هر کسی که دل به این نظام مقدس دارد وظیفه‌مند است که جهت اهداف عالیه نظام و تحقق منشور گام دوم انقلاب اسلامی تلاش نموده و برنامه داشته باشد؛ مخصوصا دولت‌هایی که قرار است در آینده مسقر شوند باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشند و از بهترین مدیران عملیاتی و نیرو‌های متجرب و اجرایی و نیز با روحیه جوان و پرکاراستفاده نمایند، اگرچه قوای دیگر و نهاد‌ها و سازمان‌های غیر دولتی و نیرو‌های مسلح هم باید چنین سیاستی را در پیش رو داشته باشند تا بتوانند بایک مدیریت یکپارچه و پرهیز از مدیریت‌های جزیره‌ای کشور و نظام اسلامی را به سرمنزل مقصود برسانند.
 
      

باید یک جریان انقلابی روی کار بیاید

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده است که باید یک جریان انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ روی کار بیاید و با مجلس انقلابی و قوه قضائیه انقلابی دست در دست هم داده و با تعامل و همکاری سیاست گذاری لازم برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب را آغاز کنند.

موضوعی که سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در توئیتر خود در زمینه آن نوشته که برای تحقق دولتی انقلابی، مکانیزم سنتی ائتلاف که خروجی آن یک فرد است باید کنار گذاشته شود. کسی که شب ثبت‌نام تصمیم به حضور می‌گیرد، بی‌شک نه تیمی برای اداره کشور دارد نه برنامه‌ای. افرادی که تصمیم به حضور دارند، تیم خود را معرفی کنند و بدنه عظیم جریان انقلاب تصمیم آخر را بگیرد.

حجت الاسلام ثقفی استاد دانشگاه هم با تاکید بر دولت گام دوم انقلاب گفته است که ما امروز از گام اول خارج شده‌ایم و باید گام دوم را خوب شروع کنیم. بر اساس آن چه از مکتب انقلاب اسلامی فهم می‌شود، مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی تحقق دولت اسلامی است. همه اهداف و آرمان‌ها معطوف به ساخت دولت اسلامی است.
 
      

او درباره مصادیق این دولت هم گفته است که موضوع تشکیل دولت اسلامی در تعابیر دیگری نیز از سوی رهبر انقلاب مطرح شده که همان تشکیل دولت جوان اسلامی، فتح خرمشهر‌های دیگر و ... است که باید در این خصوص صاحب نظران اندیشه کنند و باید در عدالت، اقتصاد و عزت و روابط بین‌الملل به فهم تخصصی برسیم. این‌ها نگاه کلی است با توجه به مکتب انقلاب اسلامی و این فهم، عقبه دانشی می‌خواهد. هدف این دوره‌ها آن است که اساتید این نگاه را بپذیرند و این نگاه ترویج شود. قرار نیست اساتید طراحی راهبردی کنند؛ بلکه هدف آماده سازی کسانی است که این اندیشه را تبیین کنند و فهم مشترک در نگرش به این بیانیه ایجاد نمایند. در مراحل بعد باید به فهم مشترک بر اساس کلمه توحید و توحید کلمه برسیم.

علاوه بر این یکی دیگر از بند‌های مهم این بیانیه مفهوم عدالت است.

عدالت لازمه گام دوم انقلاب است

عدالت مفهومی است که محمد صادق کوشکی استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران به آن اشاره می‌کند. وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، نقشه راهی است که باید تبیین و تفسیر شود درباره آن گفته است که در این بیانیه دو روایت از عدالت وجود دارد؛ روایت اول در حوزه برکات انقلاب اسلامی در حوزه عدالت است. بیانیه گام دوم ملموس‌ترین و ضرورری‌ترین بخش عدالت یعنی توزیع امکانات را مطرح کرده است.
 
          

او در ادامه بیان کرده است که یکی از اولین اقدمات و حرکاتی که خرداد سال ۱۳۵۸ شروع شد، تشکیل جهاد سازندگی بود که با فرمان مستقیم حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت؛ ایشان این نهاد عدالت را در ضروری‌ترین حالت خود یعنی توزیع امکانات اولیه در نظر گرفته بود. وقتی در قسمت توصیه بیانیه باز هم بحث عدالت مطرح می‌شود، نگاه به این ارزش متفاوت می‌شود. در این بخش بیانیه عدالت به معنای مبارزه با فساد و از بین بردن فساد است؛ یعنی وقتی فساد از بین رفت آنگاه می‌توانیم از عدالت صحبت کنیم. در واقع فساد در این بخش به معنی در هم ریختگی در عرصه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه نگاه رهبری در بحث عدالت کاربردی و عینی است هم افزود که رهبری در بیانیه گام دوم به عمد در حوزه مباحث تئوریک عدالت خیلی ورود نکرده؛ چرا که آن چیزی که از عدالت برای مردم مهم است مباحث نظری نیست، بلکه محصول و ثمره عدالت مهم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۶۹۷۴۲۵، www.yjc.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین