پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
وعده‌های تو خالی وزارت ورزش و جوانان اکنون کار را به حراج داروندار فدراسیون فوتبال کشانده، از ساختمان سئول گرفته تا باشگاه پرسپولیس!
شعار سال: فدراسیون فوتبال که پس از عقد قراردادی عجیب با مارک ویلموتس بلژیکی و نهایتاً فسخ آن با مشکلات بزرگی مواجه شده، انگار هنوز هم قرار نیست که از ورطه استقراض و نابودی جان سالم به‌در ببرد.

سئول‌نشینان که برای پرداخت مطالبات قسط اول سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران قبل از تقابل یوز‌ها با تیم ملی عراق در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی قطر و جهت نشان دادن «حُسن نیت» خود به مرد بلژیکی اقدام به دریافت مبلغ ۲ میلیون یوروی نقد از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) کرده بودند، شاید هرگز متصور نمی‌شدند که اموال فدراسیون را با این استقراض به منصه مصادره برسانند.
 


پس از آن‌که شستا به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با ضمانت وزارت ورزش و جوانان مبلغ ۲ میلیون یورو را در سال ۱۳۹۸ به فدراسیون فوتبال قرض داد، فدراسیون فوتبال با سرمربی وقت خود به‌شکل ناشیانه‌ای تسویه موقت کرد، اما اکنون ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده.

سال گذشته بود که شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی اقدام به توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال کرد تا مابه‌التفاوت ارزی بدهی این فدراسیون را از طریق پلمپ و مصادره ساختمان فدراسیون فوتبال طلب کند. در آن زمان ساختمان فدراسیون فوتبال واقع در خیابان سئول، حدود ۶۸ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که این مبلغ تقریباً هم‌تراز با برآورد بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت شستا بود، اما با پادرمیانی وزیر ورزش و جوانان و دخالت وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، موضوع مصادره و پلمپ ساختمان فدراسیون فوتبال به حالت تعلیق درآمد تا فدراسیون با پرداخت ریالی بخشی از طلب، فعلاً پرونده را مسکوت نگه‌دارد.

موضوع، اما در همین حد باقی نماند و پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک میان محمد شریعت‌مداری و مسعود سلطانی‌فر، مقرر شد که وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال مبلغ فوق را تسویه کنند تا اوضاع بحرانی فوتبال کشور به یک‌باره گُل و بُلبُل جلوه کند؛ مانند شهری مخروبه روی تلی از مرداب.
 


محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره دیدارش با وزیر ورزش و جوانان در روز ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ و خروجی گفتگو درباره بدهی ۲ میلیون یورویی فدراسیون فوتبال به شستا گفت: از لحاظ قانونی مکلف بودیم نسبت به اسناد تجاری فدراسیون فوتبال که آن‌ها به عنوان ضمانت داده بودند، اقدام کنیم. آقای سلطانی‌فر هم با توجه به مذاکراتی که داشتیم، قول دادند که تا پایان سال (۱۳۹۹) و در چند ماه باقی‌مانده نسبت به پرداخت مانده بدهی به شرکت‌های تعاونی (شستا) عمل کنند.

پس از این اظهارنظر بود که در نشست هماهنگی شورای امنیت ملی و با حضور وزیر ورزش و وزیر کار، خبری از تسویه فدراسیون فوتبال با شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی منتشر شد.
 
محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل هُلدینگ شستا در این‌باره مدعی شد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی پرداختی براساس مصوباتی قانونی از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت ورزش و جوانان داشت. با تعامل و اقدامات حقوقی مطالبات ما از فدراسیون فوتبال وصول شد و یا با تامین اموال متناسب با طلب‌مان، شناسایی اموال صورت گرفته و تشریفات قانونی آن طی شده است. معادل ریالی دو میلیون یورو به فدراسیون فوتبال داده بودیم، اما به نرخ روز آن را وصول کردیم.
 


مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و دست راست مسعود سلطانی‌فر در اداره امور مسائل مربوط به فوتبال نیز در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکی گفت: توافقاتی در زمینه پرداخت طلب شستا انجام شده و فدراسیون فوتبال به‌زودی بدهی خود را پرداخت خواهد کرد.

این ادعای مدیرعامل شستا مبنی بر «تامین اموال متناسب با طلب» آن روز‌ها جدی گرفته نشد تا همه خیال کنند که موضوع مختومه اعلام شده، اما بالاخره آتش به جان فوتبال مملکت افتاد و خبر مصادره ۳ دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس مانند بمبی در آسمان رسانه ورزش منفجر شد.
 
البته رضوانی‌فر مقابل دوربین صداوسیما نیز گفته بود: کمکی که به فدراسیون فوتبال کرده بودیم را عیناً پس گرفتیم، چون ما مستقیماً با ویلموتس در ارتباط نبودیم. با مجموعه مبالغی که واریز شد و اقدامات حقوقی صورت گرفته، سر جمع مطالبات‌مان را به نرخ روز دریافت کردیم. ۲ میلیون یورو از دوستان طلب داشتیم که این پول را به نرخ روز دریافت کردیم.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال هم در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از تسویه حساب کامل بدهی شرکت شستا خبر داد و ادعا کرد که با پرداخت ۴ میلیارد تومان و افزایش پرداختی‌های این فدراسیون به ۲۵ میلیارد تومان، بدهی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تسویه حساب شد.

از آن‌جایی که ساختمان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز تحت تملک فدراسیون فوتبال بوده و سند این دو بنا به نام فدراسیون و جزئی از اموال این نهاد است، از همان ابتدا نگرانی‌هایی برای مصادره ساختمان باشگاه‌های پرطرفدار پایتخت به‌نفع شرکت شستا به‌گوش می‌رسید. شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هم طی اقدامی قانونی و قضایی، ۳ دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس را به‌نفع خود مصادره کرده و درصدد تأمین مابه‌التفاوت ارزی و یورویی مبلغ پرداخت شده به فدراسیون فوتبال درجریان پرونده مارک ویلموتس است.
 

این خبر در ابتدا با واکنش‌های ضدونقیضی مواجه شد، اما درنهایت با اعلام سخن‌گوی فدراسیون فوتبال مشخص شد که هُلدینگ شستا به‌علت عضویت در بازار بورس و اوراق بهادار و برخوردار بودن از مالکیت سهام‌داران خرد و کلان، هم ساختمان فدراسیون فوتبال و هم نیمی از ساختمان باشگاه پرسپولیس توسط وکلای شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی به مصادره این شرکت درآمده و مراتب قانونی آن نیز در حال گذار از مجاری اداری‌ست.

سیاست تیم مدیریتی جدید فدراسیون فوتبال بر این است که با در گرو قرار دادن قرار وثیقه، ساختمان‌ها را آزاد کند تا به مرور طلب شستا پرداخت شود. طلبی که مبلغ آن اصلاً هم کم نیست، اما در این بین نباید از نقش وزارت ورزش و جوانان در این اهمال‌کاری چشم‌پوشی کرد. وزیر ورزش و جوانان که در آن برهه حساس به وزارت کار به‌عنوان متولی شستا قول داده بود که مطالبات این شرکت پرداخت شود، این روز‌ها مشغول چه کاری‌ست که خود را تماماً از فوتبال کنار کشیده و به قرار‌های خود پای‌بند نمی‌ماند؟

وزارت‌خانه‌ای که هر روز از حصول پیشرفت در روند خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حرف می‌زند و فدراسیون فوتبال را اخیراً به‌عنوان یک نهاد مستقل یاد می‌کند، چرا به مسئله فوتبال ورود کرد که یک بام و دو هوا پدید آید؟ فدراسیون فوتبال یا عضوی از ساختار دولتی هست و یا مستقل عمل می‌کند، وزارت‌خانه چرا برای خودش از اتیکت فدراسیون اعتبار می‌سازد و در مواقع حساس پشت این نهاد را خالی می‌کند؟
 


البته مسعود سلطانی‌فر درباره استقراض از شستا گفت: در ۳۱ فروردین ماه ۹۹، بدهی فدراسیون فوتبال به دلیل استمرار تحریم‌های ناعادلانه آمریکا به شستا پرداخت نشد و بنا به پیگیری آن‌ها، فدراسیون درخواست استمهال کرد. دلیل چنین اقدامی از سوی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان حفظ آبروی نظام بود و اگر پول سرمربی تیم ملی را پرداخت نمی‌کردیم، در کمتر از ۵ دقیقه تمامی رسانه‌های دنیا اعلام می‌کردند که جمهوری اسلامی، دولت یا فدراسیون فوتبال ایران توان پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورش را ندارد و این مسئله برای ما از نظر حیثیتی در سطح بین‌الملل مشکل آفرین بود.

مشخص نیست که اکنون وزیر ورزش و جوانان درباره بازی دولت با آبروی کشور و ورزش ایران در مجامع بین‌المللی چه نظری دارد. آیا این پرداخت و این استقراض هولناک که درنهایت هیچ آورده‌ای هم نداشته، اکنون از آبروریزی و کسر حیثیت جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی جلوگیری کرده یا برعکس؟

در این بین از اظهارنظر‌های متفاوت مسئولین شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی هم نباید به‌سادگی عبور کرد. یک بار از تأمین اموال متناسب با ظرفیت طلب به‌عنوان راه چاره یاد می‌شود و یک بار هم از تسویه تمام و کمال ارزی با فدراسیون فوتبال. شرکتی که یکی از پشتوانه‌های مهم اقتصادی بازار بورس کشور بوده و از اعتماد خیلی عظیمی از مردم نیز برخوردار است، چنین سیاست دوگانه‌ای را پیش گرفته تا اصل ماجرا هرگز مشخص نشود، آن‌هم در روز‌هایی که بازار بورس و اوراق بهادار کشور اصلاً حال و روز درستی ندارد و حتی یک ریال هم می‌تواند در مسائل اقتصادی سهام‌داران شستا مؤثر باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۲۱۴۷۱، www.dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
در دوران سیاه وزارت ورزش روحانی به شدت فقیر شده و هیچ چیزی عملا باقی نمونده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین