پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۰۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
فعالیت دولت تدبیر و امید با نگاه به آینده در استان کرمان آغاز شد و در طول هشت سال گذشته در حوزه زیرساختی توفیقات خوب و متنوعی در منطقه اتفاق افتاده است، بطوریکه شتاب توسعه و پیشرفت افزایش یافت.
شعار سال: ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در استان غنی و حاصلخیز کرمان موقعیت ممتازی به این خطه از جنوب شرق کشور بخشیده و جاذبه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی زیادی برای آن ایجاد کرده است.

اما توسعه زیرساخت‌ها در دیار کویری کرمان به نسبت پتانسل‌های استان در دهه‌های گذشته رشد نداشت و همین امر باعث شد تا این استان برخوردار از منابع و ظرفیت‌ها جایگاه خود را در امر توسعه و آبادانی بدست نیاورد.

فعالیت دولت تدبیر و امید با نگاه به آینده در استان کرمان آغاز شد و در طول هشت سال گذشته در حوزه زیرساختی توفیقات خوب و متنوعی در منطقه اتفاق افتاده است، بطوریکه شتاب توسعه و پیشرفت افزایش یافت.

در این مجال نگاه کوتاهی به مهمترین دستاورد‌های دولت در بخش‌های مختلف استان کرمان می‌اندازیم و تحولات زیرساختی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در کرمان را مرور می‌کنیم.


همه تحولات زیرساختی دولت‌ تدبیر در کرمان
 


ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس

قطعه نخست اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران آبان ماه ۹۹ با دستور رئیس جمهور در استان کرمان افتتاح شد.

اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران در استان کرمان به طول ۳۰۵ کیلومتر از خلیج فارس به سیرجان، افتتاح شد که جمع هزینه این طرح در مرحله شیرین سازی و خط انتقال تا سیرجان، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (ریالی و ارزی) است.

مطالعات طرح یاد شده در سال ۹۲ و عملیات اجرایی این ابرپروژه در سال ۹۵ آغاز شد و امروز ثمره چند سال فعالیت شبانه روزی مهندسان داخلی با مشارکت ۲۰۰ شرکت خصوصی و بخش دولتی تا منطقه گل گهر سیرجان به بار نشسته ودر فاز‌های بعدی آب به مس سرچشمه و چادرملوی یزد می‌رسد و این طرح علاوه بر تامین آب صنعت در استان کویری کرمان، رونق صنعت و تولید به همراه اشتغال پایدار را برای ساکنان به ارمغان دارد.


همه تحولات زیرساختی دولت‌ تدبیر در کرمان
 

افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی در مجتمع مس سرچشمه

معدن مس سرچشمه به حق چشم و چراغ معادن کشور و استان کرمان محسوب می‌شود که با ذخائر عظیم و گرانبهای خود، از قطب‌های ارز آوری معدنی ایران است و در طول سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید طرح‌های ارزشمند توسعه‌ای و زیرساختی در آن به بهره برداری رسیده است.

پنج طرح صنعتی و معدنی در مجتمع مس سرچشمه آبان ماه ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۷۵۱ میلیارد ریال با حضور وزیر صمت و از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسیدکه یکی از این طرح ها، پروژه افزایش ظرفیت تیکنر‌های باطله شماره یک و ۲ و اصلاح تیکنر شماره چهار این مجتمع است. ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای این طرح که ظرفیت و توانایی استحصال ۵.۷ میلیون متر مکعب آب بیشتر در سال را دارد هزینه شده است.

همچنین طرح نوسازی کوره آند و چرخ ریخته‌گری شماره ۲ با اعتباری بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سرچشمه است که توانایی پالایش ۲۵۰ تن مس در هر سیکل و ریخته‌گری ۵۰ تن در ساعت را دارد.

طرح افزایش ظرفیت و اصلاح نوار سنگ خردایش نیز با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال از دیگر طرح‌ها است که کارایی ظرفیت انتقال ماده معدنی به کارخانجات تغلیظ از چهار هزار و ۷۵۰ تن به پنج هزار و ۵۰۰ تن در ساعت را دارا است.

طرح سیستم‌های هوشمند هشدار دهنده و مدیریت ناوگان معدن نیز با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد ریال امروز در سرچشمه به بهره‌برداری رسید.

همچنین در جریان سفر رئیس جمهوری به استان کرمان، کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

این کارخانه قادر است؛ سالانه ۶۱۰ هزار تن اسید را تولید کند و با تولید این محصول ضمن کاهش آلایندگی اسیدی، صنایع پایین دستی از جمله واحد تولید کود شیمیایی از اسید سولفوریک نیز راه‌اندازی می‌شود.
۲۰۰نفر با افتتاح کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه، مشغول به کار شده اند و این طرح با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

افتتاح کارخانه اسید مس سرچشمه برای پروژه کارخانجات اسید شرکت مس یکهزار و ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام گرفته است، این کارخانجات با هدف تکمیل چرخه تولید مس در تکنولوژی ذوب فلش و تبدیل گاز‌های مضر به اسید سولفوریک انجام گرفت و با اجرای این پروژه تمامی گاز‌های مضر ناشی از فرآیند ذوب فلش کنترل و تبدیل به ماده‌ای با ارزش افزوده بالا شد.

اجرای پروژه احداث کارخانجات اسید هم یک پروژه زیست‌محیطی است و هم یک پروژه اقتصادی، و با اضافه شدن اسید سولفوریک تولیدی این کارخانجات به بازار طی چهار سال گذشته قیمت اسید سولفوریک از یکهزار تومان در هر تن به یکصدتومان در هر تن رسیده و اسید سولفوریک تنها ماده‌ای است که در طول این مدت قیمتش کاهش داشته است.
 
 
همه تحولات زیرساختی دولت‌ تدبیر در کرمان


بهره برداری از طرح‌های توسعه‌ای صنعتی و معدنی در سیرجان

شهرستان سیرجان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کرویدور جنوب به شمال کشور و همچنین معادن و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر موقعیت ویژه‌ای در استان پیدا کرده است که توسعه زیر ساخت‌ها را در بخش‌های مختلف در هشت سال گذشته بدنبال داشته است.

۲ طرح صنعتی و معدنی و یک نیروگاه برق در شهرستان سیرجان طی سال ۹۸ با حضور رئیس جمهوری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بهمن ماه سال ۹۶ در نخستین روز از سفر استانی رئیس جمهوری به استان کرمان، چهار پروژه مهم و اساسی حوزه صنعت و معدن در شرکت گل گهر سیرجان از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که ۲ هزار و ۲۰۰ فرصت جدید شغلی در منطقه ایجاد کرده است.

این پروژه‌ها شامل بهره برداری از خط هفت تولید کنستانتره شرکت گل گهر، افتتاح کارخانه مگامدول اول، تولید آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر و افتتاح واحد‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی گل گهر هستند.

برای راه اندازی و ساخت خط هفت تولید کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ظرفیت ٢ میلیون تن در سال ٧٠٠ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۴۹ میلیون یورو هزینه ارزی شده است.

برای کارخانه مگامدول اول آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به ظرفیت ١.٧ میلیون تن در سال ۲هزار و ٧٠٠میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ٦٣ میلیون یوروارزی شده و نیز برای واحد‌های گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت گهر انرژی سیرجان به ظرفیت ٣٣٢ مگاوات با یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و٢٨٠ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی شده است.

مجموع سرمایه گذاری پروژه‌های قابل افتتاح در این سفر رئیس جمهوری با احتساب ٢٠ درصد هزینه‌های زیر ساخت بالغ بر پنجهزار و ٥٢٠ میلیارد ریال و ٤٧٠ میلیون یورو بوده است و ضمن اینکه در مجموع این طرح‌ها بالغ بر ۲هزار و ۲۰۰نَفَر اشتغال در منطقه إیجاد کرده است.

بخش آهن اسفنجی کارخانه توسعه آهن و فولاد و همچنین کارخانه ذوب جهان فولاد سیرجان و نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی برق مجتمع سنگ آهن گل‌گهر یکی از این طرح‌ها بود که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

این پروژه افتتاحی کارخانه جهان فولاد با اشتغال‌زایی مستقیم ۷۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم ۲هزار و ۲۵۰ نفر، با اعتبار۲۷هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن شمش فولاد در سال را دارد نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین بخش تولید آهن اسفنجی در کارخانه توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی که برای مصرف در کارخانه فولادسازی احداث شده و این طرح عظیم صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری یکهزار و ۳۵۳ میلیارد تومان و با اشتغال ۲۲۰ نفر به طور مستفیم و ۸۸۰ نفر غیر مستقیم خواهد بود که این کارخانه نیز با تکیه بر توان داخل و مهندسین بومی به اتمام رسیده است.

همچنین رئیس جمهوری پروژه‌های حوزه آب و برق شهرستان سیرجان را از محل نیروگاه گل‌گهر به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح کرد، واحد بخار نیروگاه گل‌گهر سیرجان با اشتغالزایی مستقیم ۶۰ نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم ۱۰۰ نفر، با اعتبار ۱۳۵ میلیون یورو و ظرفیت ۱۶۰ مگاوات تولید برق از دیگر طرح‌های افتتاحی توسط رئیس جمهوری است.

 
همه تحولات زیرساختی دولت‌ تدبیر در کرمان
 

تکمیل و توسعه زیر ساخت‌های صنعتی بردسیر و کرمان

با ایجاد صنایع فولادی در شهرستان‌های کرمان و بردسیر در سال‌های اخیر، اقدامات مهمی در جهت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها در این منطقه صورت گرفت.

تنها برای تکمیل و افتتاح سه پروژه گندله سیرجان، گندله بوتیا و فولاد سازی بردسیر که دوم بهمن ماه ۹۷ در استان کرمان به بهره برداری رسیدند در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد که با بهره برداری از این تعداد طرح برای ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

گندله سازی بوتیا و سیرجان هرکدام ۲.۵ میلیون تن ظرفیت و فولادسازی بردسیر با یک میلیون تن ظرفیت تولید به بهره برداری رسیده است.

توسعه طرح‌های صنعتی و صنایع زیر دستی را این شرکت در دبرنامه کاری خود دارد که تحقق این مهم به ایجاد اشتغال بیشتر و در نهایت به رونق تولید کمک کند.

کارخانه ۲.۵ میلیون تنی گندله سازی بوتیا کرمان افتتاح شد

سال ۹۷ همزمان با چهل سالگی انقلاب کارخانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی گندله سازی بوتیای ایرانیان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد، عملیات ساخت این کارخانه از اردیبهشت سال ۹۴ آغاز و در تیر سال جاری به اتمام رسید و محصول آن گندله سنگ آهن است که از معادن داخل استان و استان‌های همجوار تامین می‌شود.

برای احداث آن ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است و با بهره برداری از این طرح ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

در خصوص گزارش عملکرد اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام از آغاز دولت تدبیر و امید نیمه سال ۹۲ تاکنون در استان کرمان ۷۰۸ طرح نیمه تمام موفق به تکمیل واحد پروانه بهره برداری شدند و این طرح‌ها زمینه اشتغال ۱۴ هزار و ۵۷ نفر را فراهم کردند که ۲۵ فقره از این طرح‌ها جزو طرح‌های بزرگ و ملی می‌باشد و با وجود ظرفیت‌های استان عمده این پروژه‌ها در حوزه معدنی برنامه ریزی و اجرا شده است.

با راه اندازی این طرح‌ها در قالب هشت خط تولید کنستانتره آهن ۱۵.۲ میلیون تن به تولید استان افزوده و ظرفیت تولید استان به ۲۵.۶ میلیون تن می‌رسد و کرمان بالاترین سهم کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین با ایجاد سه طرح تولید گندله آهن، با افزایش ۱۰ میلیون تنی ظرفیت تولید استان به ۱۷.۵ میلیون تن طی دولت تدبیر و امید رسیده است و تا پایان سال ۹۹ یک پروژه پنج میلیون تنی گندله آهن این ظرفیت به ۲۲.۵ میلیون تن رسید که ۴۲ درصد تولید کشور است.

استان کرمان در تکمیل زنجیره فولاد از آغاز دولت یازدهم تاکنون با اجرای پنج طرح در زمینه تولید آهن اسفنجی افزایش ۶.۲ میلیون تنی را شاهد بوده همچنین سه طرح تولید شمش فولادی به ظرفیت ۲.۴۲ میلیون تن راه اندازی و یک طرح ۱.۷ میلیون تنی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد ت و احداث یک طرح ۸۰۰ هزار تنی مقاطع فولادی از دیگر دستاورد‌های دولت محسوب می‌شود.

در تکمیل ظرفیت‌های ایجاد شده طی دولت تدبیر و امید ۱۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید کنستانتره مس، ۱۲۰ هزار تن مس آند، ۵۰ هزار تن به مس کاتد و ۱۲ هزار تن لوله مسی اضافه شده است و همچنین ۲ طرح برای کاهش اثرات زیست محیطی معادن اجرا شد که گاز‌های خروجی به اسید سولفوریک تبدیل شود.

طرح‌های یاد شده با سرمایه گذاری ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۴۷۱ میلیون یورو محقق شده که زمینه اشتغال ۹ هزار نفر را تاکنون فراهم کرده است.

همچنین دولت یازدهم و دوازدهم با توجه به صنایع کوچک، تولید فرش دستباف استان کرمان ۶۰ درصد رشد داشته و از ۱۵۰ هزار مترمربع به ۲۵۱ هزار مترمربع رسیده است.

ایجاد ۲۴ معین (یاور) اقتصادی

استان کرمان در دولت یازدهم به عنوان یکی از سه پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شد و نمایندگان دولت توانستند با ابتکار خود اقدام به ایجاد معین‌های (یاوران) اقتصادی (۲۴ معین) در قالب بخش خصوصی و در حقیقت جذب مشارکت این بخش را در حوزه عمران و آبادانی نقاط مختلف استان بخصوص نقاط کم برخوردار داشته باشد.

جذب و جلب مشارکت بخش خصوصی با ایجاد طرح معین‌های (یاوران) اقتصادی در راستای ایجاد رفاه اجتماعی برای مناطق کم برخوردار را باید از دیگر اقدامات شاخص دولت یازدهم در این استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد که نمایندگان دولت در این استان توانستند ۲۴ معین اقتصادی که اغلب شرکت‌ها و نهاد‌های اقتصادی قدرتمند مثل مس سرچشمه، گل گهر سیرجان، میدکو، بانک رسالت، بنیاد مستضعفان و هواپیمایی ماهان بودند برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و شغل پایدار و کار‌های عمران شهری در مناطق کم برخودار استان بسیج کنند. طوری که استان کرمان به عنوان یکی از سه پایلوت طرح‌های اقتصاد مقاومتی کشور توانست در این حوزه موفق عمل کند و شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج به عنوان محرومترین نقطه کشور را ایجاد کند.

تحولات جهانی و ملی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان پس از دوره‌ای رکود در طول فعالیت دولت تدبیر و امید تنها جان تازه‌ای گرفت، بلکه توانست دستاورد‌های جهانی و ملی داشته باشد و اقدامات زیربنایی خوبی در این حوزه انجام شود.

ثبت پنج اثر جهانی شامل روستای دستکند میمند، بخشی از بیابان لوت، قنات‌های گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم از استان کرمان در فهرست یونسکو، تا قبل از دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲ اثر جهانی به ثبت رسیده بود، در حال حاضر استان کرمان با هفت اثر بیشتر تعداد آثار ثبت شده جهانی در کشور را دارد.

راه اندازی ۳۳۵ واحد بومگردی درسراسر استان کرمان طی هفت سال گذشته که رتبه یک کشور مربوط به کرمان است و پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید هیچ واحد بومگردی فعالیت نمی‌کرد.

ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ این شهرستان به عنوان نخستین اثر صنایع دستی استان کرمان در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد.

اجرای طرح ملی گردشگری، توسعه و حفاظت از پارک ملی خبر بافت، با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان در پارک ملی خبر بافت توسط بخش خصوصی در فاصله ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان در دست اقدام است.

اقدامات مهم حوزه زیر ساختی برق و آب کرمان

اتمام عملیات ساخت و آبگیری سد قدرونی راور با حجم مخزن ۴۴ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال مرکز استان شهریور ۹۹ پس از ۱۳ سال انجام شد. اجرای این پروژه ضمن جلوگیری از سیلاب‌های مخرب ۲ رودخانه هتکن و قدرونیه و آب شهرستان راور را تامین می‌کند.

افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی نور ماهان با اعتبار ۶۰۰ میلیاردیال توسط بخش خصوصی که بزرگترین نیروگاه انرزی خورشیدی در منطقه جنوبشرق کشور است

رتبه دوم اتصال نیروگاه‌های خورشیدی توسط شرکت توزیع برق شمال کرمان، این شرکت از سال ۹۴ و از میان قریب به ۸۰۰ قرارداد با توان بیش از ۱۰ مگاوات تاکنون ۲۸۲ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۴.۲۴ مگاوات به بهره برداری رسیده و اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی سالانه بیش از هشت هزار و ۵۲۵ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه داشته است.

احداث ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان کرمان به منظور توانمند سازی و درآمدزایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی که رتبه اول کشور را دارد.

این اقدامات تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های دولت با مشارکت بخش خصوصی در طول حدود هشت سال گذشته بوده که نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و خلق فرصت‌های شغلی در جای جای استان پهناور کرمان داشته است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۴۴۷۵، www.me-metals.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: همه ، تحولات ، زیر ساختی ، کرمان
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
واقعا برای نتیجه گیری واقعی و پی بردن به واقعیات باید از مردم کرمان پرسید که چقدر از این دستاوردها در معیشت و زندگیشون جاری شده؟ و اثر مثبت داشته؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین