پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
تزریق واکسن کرونا توسط برخی از مدیران شهری در آبادان آن هم «خارج از نوبت» و با استفاده از «سهمیه پاکبانان» با خشم شدید مردم روبه رو شده است و باز هم این مطالبه برای همگان ایجاد شده که چرا وزارت بهداشت اسامی کسانی که واکسن زدند را به صورت شفاف اعلام نمی‌کند؟
شعار سال: چند روزی است که تزریق واکسن کرونا توسط برخی از مدیران شهری آبادان آن هم خارج از نوبت و با استفاده از سهمیه پاکبانان سر و صدای زیادی به پا کرده و خشم همه را برانگیخته است اتفاقی که فشل بودن سیستم تزریق واکسن را نشان می‌دهد، اما کسی زیربار نمی‌رود. این اتفاق ناگوار زمانی رخ داده که همچنان واکسیناسیون گروه‌های حساس و کادر درمان به پایان نرسیده و شفاف نبودن روند واکسیناسیون موجب انتقاد‌های گسترده‌ای شده است.

به نام پاکبانان و به کام شهرداری و اعضای شورای شهر

شکراله سلمان زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان این خبر اسفناک را تایید کرده است و درباره اتفاقی که افتاده می‌گوید: «با توجه به اینکه پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن هستند طبق فهرستی که روزانه از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال می‌شود افراد معرفی شده طبق لیست واکسن کرونا دریافت کردند، اما متاسفانه در این میان تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان که اسامی آن‌ها در فهرست ارائه شده از سوی این شهرداری بود واکسن کرونا تزریق کردند. از آنجا که افراد هنگام تزریق واکسن ماسک بر چهره داشتند، شناسایی آن‌ها برای همکاران میسر نشد، اما نام این افراد در فهرست ارسالی از سوی شهرداری آبادان قرار داشت.»

اینکه راحت بگوییم، چون افراد ماسک بر روی صورت داشتند، نتوانستیم شناسایی کنیم و واکسن کرونا را تزریق کردیم نشان از عدم مدیریت درست و صحیح در تزریق واکسن کرونا دارد آن هم در شرایطی که دوز به دوز واکسن ارزشمند است و باید طبق برنامه و لیست افراد اولویت دارد تزریق شود.

البته این ماجرا تکراری نیست و همین چندماه پیش بود گفتند به جای پرستاران و کادر درمان همسر، فرزند، مسئول دفتر و منشی پزشکان واکسن کرونا دریافت کردند. این اقدام در حالی صورت گرفت که بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور، اولویت تزریق واکسن با کادر درمان بوده است و همین موضوع باعث شد محمدرضا شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم از بی‌کفایتی و عدم شفافیت مقامات در زمینه روند نامناسب واکسیناسیون انتقاد کند. او می‌گوید: «اگر مسئولان بهداشتی کشور ریگی در کفششان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا در ایران ارائه می‌دادند. البته باز هم این موضوع تازگی نداشت و واکسن زدن عوامل بهشت زهرا نشانه دیگری از فشل بودن سیستم تزریق واکسن بود.»

وقتی جان برکف‌ها زودتر از کادر درمان واکسن کرونا نصیبشان می‌شود

در اسفندماه سال گذشته برخی از کانال‌های تلگرامی تصویری از یک فرد شاغل شهرداری تهران در سازمان بهشت زهرا را منتشر کردند که خارج از نوبت افراد اولویت‌دار واکسن دریافت کرده بود. درپی واکنش‌ها به این موضوع، سازمان بهشت زهرا ۲۵ اسفندماه در اطلاعیه‌ای تایید کرد که این فرد از نیرو‌های قدیمی و شناخته‌شده شهرداری بوده و جهادی جان برکف است. این سازمان همچنین تهدید به شکایت حقوقی علیه منتشرکنندگان این اخبار و تصاویر کرد. تمام این گزارش‌ها درباره تزریق‌های خارج از اولویت به مسئولان به گوش مجلس هم رسید و محمد پاک‌مهر، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت مجلس در همان زمان گفت: «ما هم شنیدیم که تزریق‌هایی خارج از دسته‌بندی و اولویت انجام شده است، اما مجلس به دلیل مشغول بودن به موضوع بودجه سال ۱۴۰۰، نتوانسته بر واکسیناسیون نظارت کند.»

درخواست رئیس جمهور جهت لزوم شفاف سازی و مقاومت وزارت بهداشت بر حفظ محرمانگی!

همانطور که تزریق واکسن کرونا خارج از نوبت برای اولین بار نیست که اتفاق افتاده اگر روال همچنان ادامه پیدا کند نیز باز هم شاهد این بی عدالتی‌ها خواهیم بود. به همین دلیل حسن روحانی، رئیس جمهور هم بر «لزوم شفاف‌سازی وزارت بهداشت در زمینه روند واکسیناسیون براساس اولویت‌های تعیین شده در سند ملی» تاکید کرد، اما گویا همچنان خبری از شفاف سازی نیست و کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان پس از انتقاد‌ها از چرایی عدم انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن در توئیتی نوشت: «رازداری از ارکان اجتناب ناپذیر ارتباطات در نظام سلامت است. درک نادرست این اصل هم به قداست حرفه‌ای آسیب می‌زند، هم بر کیفیت روابط افراد و نظام سلامت و بر سلامت جامعه تاثیرگذار است. اطمینان داشته باشید اطلاعات سلامت شما در سامانه‌های سلامت از جمله سیب محفوظ خواهد ماند.» کاربران توئیتر نیز در واکنش به این سخنان روابط عمومی وزارت بهداشت عنوان کردند که آیا واکسن زدن مدیران شهرداری‌ها هم جز اسرار است که نباید فاش می‌شد؟

درخواست عضو شورای اسلامی شهر تهران برای انتشار فهرست دریافت کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری کشور

این مقاومت وزارت بهداشت برای عدم انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن و همچنین اتفاقی که در آبادان رخ داد باعث شد مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران با ارسال نامه‌ای از وزیر بهداشت خواهان انتشار فهرست دریافت کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری کشور شود. او در نامه خود نوشت: «ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تشکر از توجه جنابعالی به نامه شماره ۲۶۸۵۸ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ اینجانب در خصوص اختصاص سهمیه واکسن کرونا برای تطهیرگران بهشت زهرا (س) و آرامستان‌های کشور؛ همانگونه که استحضار دارید متاسفانه شاهد بروز برخی بی اخلاقی‌ها در دریافت واکسن کرونا توسط افراد غیر واجد اولویت در یکی از مجموعه‌های مدیریت شهری کشور بودیم، این رخداد زمینه ساز بروز بی اعتمادی و عدم اطمینان شهروندان عزیز نسبت به عملکرد مجموعه مدیریت شهری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در صف اول مقابله با کرونا همچنان ایستاده اند شده است. با توجه به اهمیت موضوع و لزوم صیانت از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی هموطنان عزیزمان پیشنهاد می‌گردد دستور فرمائید فهرست دریافت کنندگان واکسن کرونا (مشتمل برنام و نام خانوادگی، شغل، محل خدمت، شهرستان واستان) با اولویت دریافت کنندگان شاغل در مجموعه مدیریت شهری کشور از طریق سامانه شفافیت یا درگاه اطلاع رسانی آن وزارتخانه منتشر و در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد.»

مجلس موافق انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن کروناست

نمایندگان مجلس نیز موافق انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا هستند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق شفافیت هستیم، گفت: در وهله اول امیدوارم به اندازه‌ای واکسن کرونا وارد و ساخته شود که همه مردم ایران واکسینه شوند، اما درخصوص شفافیت در این خصوص نظر مجلس شورای اسلامی مثبت است و ما هم موافق این هستیم تا وزارت بهداشت و درمان اسامی کسانی که واکسن کرونا تزریق کردند را منتشر کند.

او افزود: ما به عنوان نماینده مجلس و اقشاری مانند خبرنگاران خواستار شفافیت هستیم، اما آنطور که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده یک سری ملاحظاتی وجود دارد که طبق آن اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا باید محرمانه بماند و مشخص نباشد چه کسی چه نوع واکسنی دریافت کرده است، اما به طور کلی به اعتقاد من شفافیت امری ضروری‌ست که جلوی بسیاری از مسائل و مشکلات را می‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم با تولید انبوه واکسن برکت (کووپارس) همه مردم از آن استفاده کنند و دیگر با مشکلات اینچنینی مانند تزریق واکسن خارج از نوبت و... رو به رو نشویم.

وزارت بهداشت اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا را باید اعلام کند

شاید انتشار اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا ضروری و در دنیا امری مرسوم نباشد، اما باوجود این رانت‌ها ضروریست که وزارت بهداشت و درمان یکبار برای همیشه به تزریق‌های خارج از نوبت پایان دهد و به صورت کاملا شفاف اسامی افرادی که واکسن را دریافت کردند منتشر کند. دوز به دوز واکسن‌های اختصاص داده شده باید براساس اولویت به افراد جامعه هدف تزریق شوند و هیچ فردی در هیچ جایگاهی مجاز به تزریق واکسن کرونا خارج از اولویت مشخص شده نبوده و نیست. شهرداری تهران طی سنوات گذشته اسامی دریافت کنندگان طرح ترافیک را منتشر کرد و به نظر می‌رسد این اقدامات آنقدر‌ها تجربه اولیه نباشد و ممانعت قانونی وجود نداشته باشد در غیر این صورت لازم است وزارت بهداشت از مراجع ذیصلاح برای افزایش شفافیت مجوز‌های لازم را اخذ کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۶۴۳۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
چند وقت دیگه یه عده رو میگیرن به عنوان سلطان واکسن کاری نداره که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین