پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
طی روز‌های اخیر رئیس جمهور با طرح موضوع آزاد شدن واردات واکسن کرونای خارجی چراغ سبزی تازه به دلالان حوزه واردات با ارز نیمایی نشان داد.
شعار سال: شیوع بیماری منحوس کرونا کشور را در وضعیت قرمز قرار داده است و زنگ هشدار گسترش بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان در بسیاری از استان‌های کشور به گوش می‌رسد.

عده‌ای هنوز باور ندارند که غول بی شاخ و دم کرونا مرگبارتر از آن است که بتوانند به سادگی از کنارش عبور کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی را جدی نگیرند.

پیر و جوان و حتی کودکان نیز همه و همه در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و کمترین بی‌توجهی و سهل انگاری میتواند به قیمت جان افراد تمام شود و دیگر پشیمانی و ندامت سودی نخواهد داشت.

تولید واکسن کرونا در داخل کشور ماههاست آغاز شده است و پژوهشگران و دانشمندان زیادی طی این دوران همه تلاش خود را بر این متمرکز کرده‌اند که با تولید واکسن کرونای داخلی و نجات جان مردم گامی موثر در این راه پر مشقت بردارند.

چندین واکسن کرونای داخلی مرحله تست انسانی را هم با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و تولید انبوه آن‌ها در دستور کار مسئولان پروژه‌ها قرار دارد.

ارز نیمایی واکسن کرونا، امید آور یا رونق بخش کاسبی دلالان؟

طی روز‌های اخیر رئیس جمهور با طرح موضوع آزاد شدن واردات واکسن کرونای خارجی چراغ سبزی تازه به دلالان حوزه واردات با ارز نیمایی نشان داد.

همان ارز نیمایی که بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد آن را بلای جان اقتصاد و معیشت مردم معرفی کرده‌اند و بیشتر از هر چیز دیگری فرصت کاسبی و کسب درآمد بی حد و حساب را برای دلالان حوزه اقتصادی فراهم کرده است.
 
توزیع ارز دولتی از ابتدا میان وارد کنندگان اجناس مختلف هیچ گونه نظم خاصی را دنبال نمی‌کرده و کمترین نظارتی در این حوزه وجود نداشته است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی سرشناس اقتصاد بیمار و متزلزل فعلی در بخش‌های مختلف این حوزه را توزیع بی قاعده و قانون ارز نیمایی می‌دانند و به آن انتقاد دارند.

 
چراغ سبز روحانی به دلالان واردات واکسن کرونا
 


هر شرکت خصوصی می تواند واکسن وارد کند!

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه بیست و پنجم فروردین ماه با اعضای هیئت دولت اظهار کرد: این مقطع واکسن نقش موثری ایفا می‌کند و در برابر مرگ و میر مصونیت بالایی می‌دهد.

وی اضافه کرد: ممکن است کسی واکسن زده باشد و به ویروس جهت یافته مبتلا شود، اما درصد مرگ و میر با واکسن پایین می‌آید و امروز حفظ جان مردم برای ما اولویت اول است و بعد از آن باید گردش ویروس را قطع کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این شرایط وارد کردن واکسن یک وظیفه است و وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه دارد، اما از طرفی هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه‌ای که بخواهد می‌تواند با ارز نیمایی واکسن بیاورد و پخش کند. قیمتش هم با حمل و نقل و سایر هزینه‌ها عدد بالایی نمی‌شود. پس شرکت‌ها هم می‌توانند واکسن آزاد بیاورند تا مردم بتوانند با یک قیمت معمولی از آن استفاده کنند. البته وظیفه وزارت بهداشت هم سرجای خودش باقی است.

روحانی اضافه کرد: الان در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست و در کنار وزارت بهداشت که وظیفه خود را دارد بخش‌های خصوصی هم اگر می‌توانند در این زمینه آزاد هستند. از طرفی ما همه واکسن‌های داخلی را هم تقویت می‌کنیم، بعضی‌ها می‌گفتند بگذارید فقط روی یک واکسن کار شود، ولی ما دیدیم این‌ها تزاحمی با هم ندارند و پایه هایشان با هم متفاوت است و باعث به تاخیر افتادن یکدیگر هم نمی‌شود. پس روی همه واکسن‌ها کار کردیم البته ممکن است واکسن داخلی در تابستان به دست مردم برسد.

تسویه حساب شخصی یا انتقاد؟!

به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه‌ای، موضوع وارادت واکسن از ابتدای تایید شدن برخی از واکسن‌ها در سراسر دنیا مطرح شد و در حال حاضر نیز واکسن کرونا از روسیه، هند و یکی دیگر از کشور‌ها وارد کشور می‌شود.

اینکه برخی از مسئولان پای واردات واکسن کرونا از مبدای جز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را آن هم با ارز بی حساب و کتاب نیمایی مطرح می‌کنند، در واقع مهر تاییدی بر ورود دلالان به این حوزه پرمخاطره است که به طور مستقیم با سلامتی مردم سر و کار دارد.

تجربه واردات دارو با ارز نیمایی طی سال‌های اخیر مشکلات و معضلات فراوانی را در حوزه درمان و سلامت کشور رقم زده است و در این میان میتوان به قاچاق معکوس دارو توسط دلالان فرصت طلبی اشاره کرد که گاهی اوقات و به قیمت کسب درآمد با جان مردم بازی می‌کنند.

ساز مخالفی که این روز‌ها به اسم وزیر بهداشت و بی‌کفایت خواندن او به دلیل مخالفتش با ورود دلالان به حوزه واردات واکسن کرونا کوک شده است، توسط افرادی نواخته می‌شود که به دنبال منافع شخصی خود حتی بر سلامتی جسم و جان مردم هم چشم می‌پوشند و از قربانی شدن آن‌ها هم هیچ ابایی ندارند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۷۰۸۸، www.snn.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
0
0
معلومه که دولت و مسئولان همیشه از دلالان در همه حوزه ها سود بردند و این دلالان مگه کین؟جز آقازادگان مگه ادم معمولی می تونه دلال باشه و وارد کننده قاچاق؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین