پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
معاون اول رئیس جمهور، روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه، مصوبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ هیئت وزیران در خصوص نحوه برخورد با اپراتور‌های مخابراتی‌ای که به صورت عمدی اقدام به ایجاد اختلال در دسترسی به خدمات فضای مجازی میکنند را در سه گام اجرایی ابلاغ کرد.
شعار سال: بر اساس این مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ خود به پیشنهاد مشترک وزراتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون اجاره تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب ۱۳۹۲ این مصوبه را در سه گام مستندسازی و شفافیت، جریمه ریالی و تعلیق پروانه یا کاهش مدت اعتبار پروانه را تصویب کرد.

به منظور حفظ حق دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی، در صورتیکه اپراتور‌ها خارج از ترتیبات تعیین شده قانونی، محدودیت، اختلال یا انسداد در نرم افزارها، تارنما‌ها (وبگاهها)، برنامه‌های کاربردی و سایر خدمات مبتنی بر فضای مجازی به وجود آورند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) اقدامات زیر را به عمل آورد.

شفافیت و اطلاع رسانی در وقوع اختلال بر عهده رگولاتوری است

براساس این مصوبه، سازمان موظف است با جمعه آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتور‌ها اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال و یا انسداد را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند.

جریمه روزشمار تا سقف ۵۰ میلیارد تومان در انتظار اپراتور‌ها

براساس بند دو این مصوبه، در صورتیکه اپراتورها، ظرف ۲۴ ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف، روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان، اپراتور متخلف را جریمه کند. اپراتور موظف است با اعلام سازمان، مبالغ را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند.

اگر اختلال برطرف نشد چه؟

بر اساس بند سوم این مصوبه، در صورتیکه پس از یک هفته از اعلام سازمان، اپراتور نسبت به رفع محدودیت، اختلال و یا انسداد اقدام نکرد، سازمان مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده در بند دو این تصویب نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه اپراتور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.

چه کسانی این مصوبه را پیشنهاد دادند؟

بر اساس متن آغازین درج شده در این مصوبه، این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده واحده قانون اجاره تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات مصوب ۱۳۹۲ بوده است.

این مصوبه با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در تاریخ دو اردیبهشت ۱۴۰۰ رسما ابلاغ شده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

بیستم فروردین شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس ابتدا از طریق شبکه همراه اول از دسترس خارج شد و پس از آن نیز کاربران مخابرات و ایرانسل امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را از دست دادند. بیش از سه هفته است که کاربران این اپراتور‌ها بدلیل اختلال کلاب هاوس بدون فیلتر شکن امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی را ندارند. همان روز وزارت ارتباطات اعلام کرد این اختلال براساس فیلترینگ نبوده و به نظر میرسد به دلیل اختلال در سامانه DNS همراه اول واقع شده و در حال پیگیری است. پس از آن و با ادامه ماجرا، مجلسی مدیرکل دفتر مدیرعامل همراه اول در یک اتاق کلاب هاوس تاکید کرد برای فیلتر این شبکه اجتماعی نه مصوبه و ابلاغیه و حکم قضایی یا فیلترینگ صادر شده و نه این اپراتور اقدامی انجام داده است و معاون فنی این شرکت در حال پیگیری علت اختلال است.

کلاب هاوس چیست؟

برنامه کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی چت صوتی به‌شمار می‌رود که برای عضویت در آن نیازمند یک دعوت‌نامه از طرف کاربری که پیش‌از شما در کلاب هاوس ثبت‌نام کرده است هستید. کلاب هاوس در آورین ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از شرکت Alpha Exploration بنیان‌گذاری شد و در دسامبر ۲۰۲۰ تعداد کاربران آن چیزی حدود ۶۰۰ هزار کاربر گزارش شده؛ اما بنابر آخرین آمار منتشر شده، کلاب‌هاوس حالا بیشتر از ۱۰ میلیون کاربر هفتگی دارد.
 

یکی از دلایل محبوبیت ناگهانی کلاب هاوس، حضور افراد تأثیرگذاری نظیر ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، دریک و کوین هارت است که هم‌گام با حضورشان در روم‌های کلاب هاوس، سیلی از طرفدارانشان را به‌سوی این شبکه‌ی اجتماعی صوت‌محور هدایت کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایستنا، تاریخ انتشار ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۳۲۲۴، www.ictna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین