پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد گفت: این پزوهشکده با دو سازمان بین المللی FAO و GEF در قالب طرح مشترک تحقیقاتی با عنوان 'تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه پایش فرسایش بادی پروژه بین المللی RFLDL' همکاری دارد.

شعار سال: حمیدرضا عظیم زاده گفت: فرسایش بادی، توفان های ماسه ای و ریزگردها یکی از معضلات فعلی ایران است و یکی از ضروری ترین نیازها در حال حاضر اندازه گیری آن و تعیین میزان تاثیرگذاری روشهای کنترل بیولوژیک برای کاهش آن است.

وی افزود: در این میان پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی در قالب طرحی تحت عنوان ' تجزیه و تحلیل دادههای ایستگاه پایش فرسایش بادی پروژه بینن المللی RFLDL ' که تامین کننده اعتبار آن دفتر امور بیابان، FAO و GEF است، به کارفرمایی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، ایستگاه های سنجش بادی را در کشور تاسیس کرده است.

وی اظهار کرد: در این طرح دو ایستگاه دائمی در مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی یکی در مناطق احیا و مدیریت شده با کنترل بیولوژیک و دیگری در منطقه شاهد فاقد کنترل احداث شد که بدین لحاظ امکان مقایسه تاثیر عملیات اصلاحی پوشش گیاهی در کاهش مقادیر انتقال ذرات باد رفت و کنش ناشی از باد فراهم آمد.

عظیم زاده افزود: پس از دوسال و نیم تلاش ایستگاه های دائم اندازه گیری فرسایش بادی در منطقه محروم محمدآباد 'ریگان نرماشیر' بم را در بیستم تا بیست و دوم شهریور ماه امسال با همت اعضای هیات علمی دانشگاه یزد(پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی-دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی) به ثمر نشست و نتایج کاربردی مربوط به برداشت های نیمه دوم سال 1391 و سال 1392 در قالب کارگاه آموزشی سه روزه در اداره کل منابع طبیعی استان کرمان ارائه شد.

وی ادامه داد: در این کارگاه علاوه بر مقایسه مقادیر فرسایش بادی در اراضی شاهد با اراضی مدیریت شده به روش بیولوژیک، نرم افزار سنجش فرسایش بادی و ریزگردها که در محیط MATLAB توسط محمدرضا کوثری دانشجوی دکتری آبخیزداری دانشگاه یزد نگارش و تنظیم شده بود، ارائه شد.

رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد افزود: موارد ارائه شده در این کارگاه با استقبال کارشناسان دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، معاونت آن دفتر و مسئولان اداره کل منابع طبیعی کرمان قرار گرفت.

وی گفت: قبل از ارائه این نرم افزار محاسبات مقدار فرسایش بادی در قالب یک فرایند زمانبر و استفاده از نرم افزارهای متعدد انجام می شد؛ لیکن در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بتوان رخدادهای مختلف فرسایش بادی در شرایط مختلف اندازه گیری کرد و اندازه گیری مقدار فرسایش گام اول به منظور کنترل آن است.

وی اظهار کرد: در پروژه بین المللی RFLDL، حمیدرضا عظیم زاده، محمدرضا اختصاصی، محمدرضا کوثری دانشجوی دکتری آبخیزداری و فیروزه نظری همکاری دارند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 6 مهر 1394، کد مطلب: 81329448 (4258405):www. irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ع.ق74
این خبر امیدوارکننده ایه ولی خوشحالی اصلی وقتیه که این همکاریه منجر به انتقال تکنولوژی و بومی سازیش و باز شدن گرهی از کار کشور بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین