پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری را پیدا کردیم. گفته بودم در استان هرمزگان ۳ نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به ۵ مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسید که بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را در استان هرمزگان ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی خواهیم داشت.

شعار سال:دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست مجازی کارگروه وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: درباره جهش‌ها و موتاسیون‌های ویروس، اظهار کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری را پیدا کردیم. گفته بودم در استان هرمزگان ۳ نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به ۵ مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسید که بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را در استان هرمزگان ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: از هفته قبل به روسای دانشگاه علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم تا مجموعه ۳ ضلعی تشکیل دهند زیرا پارسیان، لامرد، عسلویه جاهایی بودند که باید به شدت پایش می‌شدند. بنابراین کمیته‌ای تشکیل شد و همکاران من در این ۳ استان حضور فعال یافتند و خدارا شکر این موج به خوبی در حال کنترل است.
 
وزیر بهداشت گفت: اما مردم باید بدانند که با نزدیک شدن به عید فطر و اینکه در سال قبل هم در مناطقی مثل خوزستان و بوشهر و قسمت‌هایی از فارس مشکلاتی داشتیم و اگر مردم عید فطر را مراعات نکنند و ما شیوع گرفتاری با ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی را در این مناطق داشته باشیم، کار بسیار بسیار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد.
 
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی عدم پاسخ به درمان، مقاومت به درمان و از همه مهمتر اینکه اکثر واکسن‌های ساخته شده در جهان در برابر این ویروس تقریبا ناتوان هستند و  توانمندی مقابله آنتی بادی این واکسن‌ها با ویروس موتاسیون یافته آفریقایی بسیار محدود است.
 
وزیر بهداشت درباره موتاسیون هندی کرونا نیز گفت: متاسفانه در این مورد هم اعلام کردیم که در حال رصد هستیم و متاسفانه موارد تایید شد و در استان قم ۳ مورد تایید شده از بین هندی‌های استان شناسایی کردیم و داریم تمام تماس نزدیک آنها را رصد می‌کنیم و تمام این مجموعه را قرنطینه کردیم و در حال پایش شرایط هستیم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد حداقل ۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی_ کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد. این ویروس در ماه جدید شناسایی شد و به سرعت خود را به آذربایجان غربی رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم کارگر ایرانی داشت مشاهده کردیم که بلافاصله همکارانم را فرستادم و تمام این افراد در قرنطینه‌اند و تمام افراد در تماس با آنها با فرماندهی بنده هر روز رصد می‌شوند و گزارشات لحظه‌ای دارم.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: متاسفانه ویروس هر دو از نوع هیبرید است که یکی از چموش‌ترین ویروس‌هایی است که تاکنون گزارش شده است که این نوع کالیفرنیا_ هندی است. درحال رصد شرایط هستیم و نمونه‌هایی از آشتیان، ورامین، تهران، بیمارستان شهدای پاکدشت گزارش کردند که دیروز شخصا آنجا بودم. موارد بررسی شده و در بین آنها با اینکه تبعه افغانستانی و برخی کشورها داشتیم هیچ  موتاسیونی یافت نشد و همه آنها واریانت انگلیسی بود.
 
نمکی ادامه داد: با توجه به اینکه تازه همکارانم با خستگی مفرط از گیر یک چنین موج سنگین ویروس انگلیسی خلاص شدند و کمی نفس می‌کشند، الان اگر دوباره به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی_هندی و یا آفریقای جنوبی بیفتند، نمی‌توانم بر تاب آوری این نظام سلامتی قسم بخورم که این همه در ۱۵ ماه گذشته ایستادگی کرده است. من ابزاری جز زبان تمنا و خواهش ندارم و از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را  رعایت کنند، با رعایت ۵۰ یا ۶۰ درصد وضع مطلوبی نخواهیم داشت.
 
وی گفت: از همکارانم خواستم در ماه مبارک رمضان که سفرها محدود است این شعله‌های کوچک را پیگیری کنند که این آتش به دامن کل کشور نیفتد؛ زیرا واریانت‌های چموشی هستند و اگر یکی از آنها در یک کشور دیده شود، کل کشور را در قرنطینه خاص می‌برند و این با وجود تعداد متنوع در چند استان اگر شعله‌ها به هم بپیوندند، کشوری گرفتار می‌شود. پس مردم باید پروتکل‌هارا رعایت کنند و مسئولین جلوی انتشار ویروس محکم بایستند. امیدوارم با همدلی و وفاق از گسترش این ویروس‌ها جلوگیری کنیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس، تاریخ انتشار:  15 اردیبهشت 1400، کدخبر: 14000215000843، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
اینکه مردم الان اماده هستن تا انفجار پیدا کنن برای سفر واقعا جای تاسف داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین