پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
این‌بار هم تله‌کابین دوستان برنده شدند؟! به‌یکباره خبر می‌رسد پروژه تله‌کابین خط۱ آن با حضور برخی مسئولان و مقامات‌کشوری واستانی در ماه‌ مبارک رمضان و ۷ اردیبهشت افتتاح شده است؟
شعار سال: وقتی همه قانون را دوست دارند؛

تا همین اواخر سال ۹۹ هم خبر می‌رسید که برخی از کارشناسان سرمایه‌گذاری و گردشگری وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای روشن شدن ابعاد ماجرا باید به دستگاه‌های ذی ربط پاسخ می‌دادند. چرا که قوه قضاییه این پروژه را از سال ۹۷ متوقف کرده بود.

در این سال‌ها پروژه سیب‌لند بیش از گردشگری، دست به گریبان ادعا‌های کوه‌خواری و تخریب زیستگاه‌های محیط زیست بود.

اما اکنون به‌یکباره خبر می‌رسد پروژه تله‌کابین خط۱ آن با حضور برخی مسئولان و مقامات‌کشوری واستانی در ماه‌مبارک رمضان و ۷ اردیبهشت افتتاح شده است؟

برای آن‌ها که فعال میراث فرهنگی و محیط زیستند چندان هم جای تعجب ندارد هرچند بسیار جای تأسف دارد. پیگیر این‌گونه ماجرا‌ها که می‌شوی و کفش آهنین برپا می‌کنی و به همه‌جا و همه‌کس نامه می‌نویسی و اعتراض‌می‌کنی و گزارش و مصاحبه می‌گیری، ته داستان مشخص می‌شود به طور عجیب و هماهنگی همه دستگاه‌هایی که در حالت عادی آبشان در یک جوب نمی‌رود مجوز قانونی صادر کرده‌اند و پیگیری ماجرا هم در نهایت نمی‌تواند به جایی جز اجرای پروژه‌های قانونی ختم شود!

۴ آبان ۹۳ بود که مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: پروژه گردشگری «دهکده سیب» امین‌آباد فیروزکوه (استان تهران) طی سه تا پنج سال آینده به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید؛ و مجریان پروژه مطابق برنامه زمان‌بندی در نظر دارند تله‌کابین آن را تا دو ماه دیگر و ایستگاه‌های آن را تا قبل از نوروز ۹۴ راه‌اندازی کنند.

آن زمان گفته می‌شد دهکده سیب‌لند در ۳ سایت مختلف، با کاربری‌های سرگرمی، و گردشگری، پارک ابی و شهربازی و نیز دهکده اقامتی، هتل و ویلا و در نهایت دهکده سلامت و بیمارستان کوهستانی طراحی شده و قرار است فاز‌های مختلف پروژه را تله‌کابین به هم وصل کند.

اما در سال ۹۴، شش انجمن فعال درحوزه محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای خواهان توجه به ذخیره‌گاه جنگلی‌اُرس امین‌آبادفیروزکوه و توقف ساخت‌وساز این‌پروژه شدند.

این در حالی بود که محمد فریدی سرپرست اداره محیط‌زیست فیروزکوه در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۴ به رسانه‌ها گفته بود:این پروژه دارای مجوز از سازمان حفاظت محیط‌ زیست و اداره منابع طبیعی است! مجوز این طرح در تاریخ ۲۰ مهرماه ماه سال ۹۲ صادر شده و حدود یکسال‌ونیم است که از آغاز اجرای آن می‌گذرد.

جالب آن که همان‌زمان بهزاد انگورج معاون امور جنگل‌های سازمان مراتع و جنگل‌ها گفته بود: گمان نمی‌کنم که ما موافقتی در مورد این طرح کرده باشیم، زیرا من دراین زمینه چیزی در ذهن ندارم!

همان‌زمان عباس محمدی کارشناس و فعال محیط‌‌زیست هم در مورد صدور چنین مجوز‌های زیست‌محیطی توضیح داده بود: حدود ۴ سال پیش یک عضو کمیته ارزیابی‌های زیست‌محیطی به من گفت که در هیچ‌کدام از جلسه‌های کمیته‌های ارزیابی شرکت نمی‌کند، زیرا طرحی نبوده که در این کمیته‌ها بررسی و رد شود.

اما مرتضی رحمانی موحد" معاون گردشگری کشور هم در ۲۱ تیرماه همان‌سال گفت:این پروژه گردشگری حتماً مجوز‌های لازم را گرفته است. اگر مجریان این پروژه خلاف مجوز‌ها عمل کند با وجود نظارت‌هایی که در اداره گردشگری استان تهران بر روی پروژه‌ها وجود دارد، تذکر خواهند گرفت و اداره گردشگری استان مانع از انجام فعالیت‌هایشان خواهد شد.

‼سرانجام ۲۵ تیرماه ۹۷ "جعفری دولت‌آبادی" دادستان تهران درباره این پروژه گفت: از چند سال قبل پرونده‌ای راجع به واگذاری ۲۳۰ هکتار از اراضی شرق استان تهران تشکیل‌شده است. متهمان پرونده مدعی‌اند مجوز‌های لازم را از نهاد‌های دولتی و ذی‌ربط دریافت کرده‌اند؛ اما پرونده پس از دو سال رسیدگی، با صدور قرار عدم صلاحیت به دادسرای تهران اُرسال شده است.

متهمان در اراضی مذکور اقدامات متعددی نظیر جاده‌سازی، تسطیح اراضی، احداث رستوران، ساخت تله‌کابین و... انجام داده و حدود دو هفته پیش که متوجه شدند پرونده وارد مرحله جدی رسیدگی شده است، مبادرت به پیش‌بینی مراسم افتتاحیه تله‌کابین در محل نموده بودند که بازپرس با توجه به مستندات و گزارش ضابطان، دستور توقف عملیات اجرایی در محل را صادر کرد.

۹ مهر ۹۸ انوشیروان محسنی‌بندپی‌ استاندار تهران با اشاره به اشتغالزایی خواستار رفع توقیف پروژه سیب‌لند و بررسی همزمان مسائل قضایی این پروژه شد و گفت: واگذاری این اراضی مبتنی بر قوانین است چراکه سرمایه‌گذار این طرح مالک زمین تلقی نمی‌شود وهر زمان که تخلف کند می‌توان زمین را بازپس‌گیری کرد.

مریم اطیابی

تله‌کابین سیب‌لند یکی از پر حاشیه‌ترین پروژه‌های گردشگری کشور افتتاح شد؟!

تله‌کابین سیب‌لند یکی از پر حاشیه‌ترین پروژه‌های گردشگری کشور افتتاح شد؟!

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین