پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۱۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
محمد شهریاری با اشاره به روند نزولی حجم آب ورودی به سد‌های تهران گفت: بررسی آمار، اطلاعات، وضعیت و شرایط نزولات جوی در سال آبی جاری به ویژه کاهش بی‌سابقه بارش برف و ذخیره برفی در حوضه آبریز سد‌های طالقان و امیرکبیر در سامانه غرب و لتیان و ماملو در سامانه شرق تامین آب شرب شهر تهران و همچنین روند کاهشی ورودی آب به سدها، عملا حاکی از بروز و به نوعی شروع خشکسالی با شدت بالا در حوزه عملکرد و سد‌های تحت پوشش استان تهران است.
شعار سال : طی سالجاری میزان بارش‌ها کاهش یافته است. در این شرایط باید بتوان با اتخاذ تمهیدات لازم و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از هدر رفت آب شرب جلوگیری کرد.

کاهش ذخایر آب در سد‌های تهران/ کاهش ۵۹ درصدی حجم آب ورودی به سد‌ها

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی درباره آخرین وضعیت ذخایر آبی استان تهران  گفت: به رغم بارش‌های اخیر و شرایط مناسب بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه سالجاری نسبت به سال گذشته، اما همچنان روند کاهشی ورودی و ذخایر آب در سد‌های تامین کننده آب شرب تهران را شاهد هستیم.

او افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری تاکنون ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه سد‌های تهران شده است. در حالی که در مدت مشابه اردیبهشت ماه سال گذشته حجمی معادل ۵۷۴ میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سد‌ها شده بود که بر همین اساس با کاهش ۵۹ درصدی ورود آب به سد‌ها مواجه هستیم.

شهریاری تأکید کرد: میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز سد‌های تهران از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۸۴ میلی متر بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته ۴۳۵ میلی متر بارش داشتیم و همین موضوع کاهش ۳۵ درصدی نزولات جوی در حوزه عملکرد استان تهران را نشان می‌دهد.

کاهش ۲۳۰ میلیون متر مکعبی ذخایر سد‌های پنجگانه

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی ادامه داد: در حال حاضر حجم ذخایر سد‌های تحت پوشش شرکت آب منطقه‌ای تهران ۸۱۶ میلیون متر مکعب است. این حجم در روز مشابه سال گذشته ۱۰۴۶ میلیون مترمکعب بود که کاهش ۲۳۰ میلیون متر مکعبی را در میزان ذخایر سد‌های پنجگانه تهران شاهد هستیم.

شهریاری درباره حجم تفکیکی سد‌ها نیز تصریح کرد: هم اکنون سد امیرکبیر ۱۷۹ میلیون متر مکعب، سد لتیان ۶۲ میلیون متر مکعب، سد لار ۱۴۱ میلیون متر مکعب، سد طالقان ۳۱۸ میلیون متر کعب و سد ماملو ۱۱۷ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند.

وارد دوران خشکسالی شده‌ایم

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره وضعیت خشکسالی در استان تهران گفت: بررسی آمار، اطلاعات، وضعیت و شرایط نزولات جوی در سال آبی جاری به ویژه کاهش بی‌سابقه بارش برف و ذخیره برفی در حوضه آبریز سد‌های طالقان و امیرکبیر در سامانه غرب و لتیان و ماملو در سامانه شرق تامین آب شرب شهر تهران و همچنین روند کاهشی ورودی آب به سدها، عملا حاکی از بروز و به نوعی شروع خشکسالی با شدت بالا در حوزه عملکرد و سد‌های تحت پوشش استان تهران است.

آیا ذخایر آب با چالش مواجه می‌شود؟

او درباره امکان جیره بندی آب در سد‌ها نیز تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با در نظر گرفتن میزان ذخایر آب در سد‌های پنجگانه تهران که بخش عمده آن ناشی از وضعیت خوب منابع آبی در سال آبی گذشته است امیدواریم با همراهی و همکاری شهروندان در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب وجود داشته باشد تا در خصوص تامین مطمئن و پایدار آب شرب در روز‌های اوج مصرف آب در تابستان و انتهای شهریور ماه سال جاری مشکل و چالش جدی نداشته باشیم.

شهریاری افزود: بی‌شک اگر روال و روند کاهشی ورودی‌ها و آبگیری مخازن به این شکل باشد، در سال آبی آتی (۱۴۰۱-۱۴۰۰) با مشکلات عدیده مواجه خواهیم شد که امید است با همراهی و همکاری شهروندان و مدیریت و کاهش مصرف آب بتوانیم ذخیره آب مناسبی در انتهای شهریور ماه سالجاری در مخازن سد‌ها داشته و وارد سال آبی جدید شویم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۸۰۷۴۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
امان از دست این مدیریت بد اب که کمکم داره مردم رو اذیت میکنه و وارد فاز بحرانی تر میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین