پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
نصف‌شدن ذخایر سد‌های تهران و بارش‌های این استان نسبت به شرایط نرمال و متوسط درازمدت موجب شده برداشت از منابع زیرزمینی آب این استان افزایش چشمگیری داشته باشد. آخرین وضعیت بحرانی ۵ سد تهران حاکی از کسری ۳۰۰ میلیون متر مکعبی ذخایر سد‌ها نسبت به شرایط نرمال دارد. ذخایر ۳ سد از مجموع ۵ سد، زیر ۲۰درصد است که این سدها، همگی در سامانه شرقی تأمین آب تهران واقع شده‌اند. ذخایر آب سد لار به ۱ درصد رسیده که باید گفت تقریبا خشک شده و آب باقی مانده برای شرب قابل استفاده نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد برداشت از منابع زیرزمینی نسبت به منابع سطحی، به نسبت کم‌سابقه ۷۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده و در برخی روزها، میزان تأمین آب از محل چاه‌ها از مرز ۷۰درصد هم می‌گذرد.

شعارسال: بارش‌های سال آبی جاری در تهران با کاهش ۵۶ درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجه شده و این خشکی پاییز و زمستان، اثر خود را در کاهش ذخایر سد‌های تهران گذاشته است.

آخرین وضعیت بحرانی ۵ سد تهران در اولین ماه زمستان+ سد لار تقریباً خشک شد

در زمان حاضر با وجود ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده پشت سد‌های تهران، ۸۶ درصد ظرفیت مخازن سد‌های پنج‌گانه تأمین آب شرب تهران خالی است.

ذخایر سد‌های تهران در زمان حاضر نسبت به شرایط نرمال، کسری ۳۰۰ میلیون مترمکعبی دارند و ذخایر ۳ سد از مجموع ۵ سد، زیر ۲۰ درصد است که این سدها، همگی در سامانه شرقی تأمین آب تهران واقع شده‌اند.

نصف شدن ذخایر سد‌های تهران و بارش‌های این استان نسبت به شرایط نرمال و متوسط درازمدت، موجب شده است برداشت از منابع زیرزمینی آب این استان افزایش چشمگیری داشته باشد. با وجود آنکه هیچ رقم رسمی در خصوص میزان برداشت از منابع زیرزمینی آب تهران اعلام نشده است، بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد برداشت از منابع زیرزمینی نسبت به منابع سطحی، به‌نسبت کم‌سابقه ۷۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است و حتی در برخی روزها، میزان تأمین آب از محل چاه‌ها از مرز ۷۰ درصد هم می‌گذرد.

درواقع تأمین بدون هشدار آب در این روز‌های تهران که اغلب شهروندان شدت تنش آبی تهران را درک نکرده‌اند و به مصارف عادی و حتی اسراف‌گونه خود ادامه می‌دهند، به تشدید فرونشست و بروز مشکلات بیشتر در تأمین آب تهران در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

کاهش ۲ هزارلیتری الگوی مصرف آب در تهران و اخطار به مشترکانی که بیش از دو برابر این الگو مصرف ماهانه دارند، تنها اقدامی است که شرکت آب و فاضلاب استان تهران انجام داده است و بدون شک، این اقدام حداقلی در اطلاع‌رسانی بحران موجود، کافی نیست.

در این روز‌های نیازمند اطلاع‌رسانی گسترده، نه شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نه شرکت آب منطقه‌ای این استان، هیچ‌کدام نه‌تن‌ها نشست خبری به‌منظور اطلاع‌رسانی گسترده برگزار نمی‌کنند، بلکه در سکوت خبری عجیبی به‌سر می‌برند که منطقی نیست.

مجموعه وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت مدیریت منابع آب نیز در این بی‌خبری جامعه از بحران جاری و تبعات پیش‌ِروی آن، سهیم هستند.

در شب یلدا، مصرف لحظه‌ای آب تهران در یکی از خشک‌ترین سال‌های این استان، به رقم بی‌سابقه ۵۰ هزار لیتر در ثانیه رسید؛ در حالی که ثبت این رقم به‌عنوان مصرف لحظه‌ای آب تهران فقط در روز‌های اوج مصرف آب در میانه تابستان سابقه داشته است. این آمار مصرفی نشان می‌دهد که سکوت مجموعه وزارت نیرو در تبیین شرایط فعلی خشکی تهران، موجب شده است شهروندان درکی از شدت تنش آبی نداشته باشند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت الف، تاریخ انتشار: 17دی1402، کدخبر: 4021017046، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین