پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مهدی اکبریان رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۴، همه محلات تهران به مخازن اضطراری آب مجهز می‌شوند، گفت: در صورت بروز حادثه و قطع شبکه آب شرب، حداقل نیاز مردم در سه روز نخست بروز حادثه تأمین می‌شود. بر این اساس در محلات تهران، مخازنی ۱۰۰ هزارلیتری در مسیر شبکه آب شهری تعبیه می‌شود تا در زمان بروز زلزله و حوادث بزرگ در صورت قطع آب شرب، مورداستفاده قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ از شورای شهر تهران درخواست شد با تخصیص اعتباراتی با عنوان تبصره ۳ موافقت کنند که از آن محل دو پروژه تکمیل رینگ آبرسانی تهران و آبرسانی اضطراری را اجرایی کنیم. هرچند که طرح ساخت مخازن آبرسانی اضطراری آب مورد موافقت قرار گرفت؛ اما تا زمان ابلاغ آن، عملاً از سال ۱۴۰۰ ساخت نخستین مخزن اضطراری آب آغاز شد.

شعارسال: مهدی اکبریان با اشاره به اجرای طرح ویژه در شهر تهران جهت آبرسانی در صورت بروز حوادث بزرگی که منجر به قطع آب شرب شبکه تهران شود، ادامه داد: براین‌ اساس در روز‌های نخست، مردم با خطر بی‌آبی مواجه نمی‌شوند. این در حالی است که این روز‌ها در نقاط مختلف محلات، به‌ویژه پارک‌ها و فضای سبز شهری، شاهد گودبرداری‌هایی هستیم که به‌منظور احداث مخازن اضطراری آب صورت می‌گیرد.

تجهییز محلات تهران تا پایان ۱۴۰۴ به مخازن اضطراری آب برای تاب آوری حدودا سه روزه

رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران افزود: بر این اساس در محلات تهران، مخازنی ۱۰۰ هزارلیتری در مسیر شبکه آب شهری تعبیه می‌شود تا در زمان بروز زلزله و حوادث بزرگ در صورت قطع آب شرب، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ از شورای شهر تهران درخواست شد با تخصیص اعتباراتی با عنوان تبصره ۳ موافقت کنند که از آن محل دو پروژه تکمیل رینگ آبرسانی تهران و آبرسانی اضطراری را اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: طرح ساخت مخازن آبرسانی اضطراری آب مورد موافقت قرار گرفت؛ اما تا زمان ابلاغ آن، عملاً از سال ۱۴۰۰ ساخت نخستین مخزن اضطراری آب آغاز شد.

اکبریان با بیان اینکه «در سال نخست در حد کمتر از ۱۰ مخزن ۱۰۰ مترمکعبی احداث شد»، گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرای این پروژه با سرعت بیشتری پیگیری شد.

رئیس مرکز مدیریت بحران آبفای تهران با بیان اینکه عمدتاً کشور‌های زلزله‌خیزی از جمله ژاپن به این موضوع توجه کرده‌اند و در تهران نیز، طرحی که در حال اجراست بر اساس مطالعاتی است که جایکا به‌عنوان مشاور در خصوص نیاز‌های زیرساختی تهران در زمان بروز زلزله انجام داده بود، گفت: در این طرح دسترسی به مخازن اضطراری آب به فاصله حداکثر ۱۰۰۰ متر برای هر شهروند تهرانی در نظر گرفته شده، به‌طوری که در همه محلات تهران مخازنی احداث می‌شود که در زمان بروز حادثه و قطعی آب در شبکه، مردم بتوانند در شعاع ۱۰۰۰ متری خود به نزدیک‌ترین مخزن اضطراری آب دسترسی پیدا کنند.

وی بیان کرد: این مخازن عمدتاً در پارک‌ها جانمایی شده و مردم در محلات مختلف تهران شاهد هستند که در بخشی از پارک‌ها، در حال گودبرداری و عملیات احداث این مخازن هستیم.

اکبریان با اشاره به اینکه در زمان بروز بحران، برای هر شهروند، با حجم ۳ لیتر در شبانه‌روز آب شرب از این مخازن به مدت سه شبانه‌روز تأمین می‌شود، گفت: در صورت بروز حادثه‌ای مثل زلزله بم، در تهران، از حیث تأمین آب شرب برای مردم در ۷۲ ساعت نخست، نگرانی وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران در ارتباط با مکانیزم این مخازن خاطرنشان کرد: در این مخازن با نصب شیر هیدرولیکی، به‌محض اینکه فشار شبکه به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر کند، به‌صورت اتوماتیک شیر بسته می‌شود و آب شربی که در مخزن در حال عبور مستمر بوده، به میزان ۱۰۰ مترمکعب ذخیره‌سازی می‌شود.

احداث مخازن اضطراری در ۵۱۲ محله پایتخت

اکبریان در خصوص مکانیزم برداشت از این مخازن گفت: یک پمپ‌بنزین در کنار هر مخزن تعبیه شده که با استفاده از آن می‌توان آب را برداشت کرد. همچنین مکانیزم دستی نیز برای برداشت آن تعبیه خواهد شد.

وی به گروه‌های دوام شهرداری‌ها که در مواقع بحران مورداستفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرد و گفت: میراب‌هایی را در چند دوره برای بهره‌برداری از این مخازن در زمان اضطراری به‌عنوان میراب‌های محله آموزش داده‌ایم.

رئیس مرکز مدیریت بحران آبفای استان تهران با بیان اینکه تا امروز کار احداث ۱۶۷ مخزن آغاز شده است، ادامه داد: از این تعداد، ۸۰ مخزن به شبکه وصل شده و ۸۷ مخزن دیگر نیز به‌مرور تکمیل شده و به شبکه وصل خواهند شد. همچنین برای کل شهر تهران، ۵۱۲ محله برای احداث مخازن پیش‌بینی شده و در برخی محلات، بیش از یک مخزن احداث می‌شود.

اکبریان با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۴، همه محلات تهران به مخازن اضطراری آب مجهز می‌شوند، گفت: براین‌اساس در صورت بروز حادثه‌ای که منجر به قطع شبکه آب شرب شود، حداقل نیاز شرب مردم در سه روز نخست بروز حادثه تأمین شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 28بهمن1402، کدخبر: 1873959، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین