پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
انتخاب ما اگر یک انتخاب قوی و درست و عمومی باشد، به نظر من همه‌ی این مشکلات بتدریج حل خواهد شد. این نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت انتخابات است؛ بنابراین انتخابات اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است.
انقلاب اسلامی، برپایه مشارکت و احساس مسؤولیت مؤمنانه و متعهدانه مردم شریف این کشور اسلامی شکل‌گرفت و به پیروزی رسید. اکنون نیز – چنان‌که در شیوه حکم‌رانی ولایی و اسلامی چنین است – گشایش‌گره‌ها و دست‌یابی به اهداف گوناگون انقلاب اسلامی، جز با همین مشارکت مردمی صورت نخواهد پذیرفت. این حضور، در عرصه‌ها و به اشکال مختلفی از جمله انتخابات صورت می‌پذیرد که به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «مهم‌ترین عرصه مشارکت مردم در اداره امور کشور» است. شاید سرّ این که آن بزرگوار، انتخابات را «اساسی‌ترین مسأله کشور» و «لیله القدر نظام اسلامی» خوانده‌اند این باشد که در هر انتخابات، تقدیر سالیان کشور رقم می‌خورد که با احتساب پیامد‌هایش، تأثیری جدّی و بلندمدت بر انقلاب اسلامی برجای می‌گذارد. با یک نگاه گذرا به انتخابات‌های گذشته می‌توان این مطلب را دریافت که صحنه انتخابات، در عین آن‌که فرصت بزرگ ورود نیروی تحول‌آفرین مؤمن انقلابی در چرخه مسؤولیت کشور بوده، اما تاکنون از این فرصت به‌خوبی استفاده نشده و نتایج به‌دست آمده، در بسیاری از موارد، مورد نقد خواص و عوام بوده و هست. هرچند این مطلب، گواه آزادی واقعی سیاسی در نظام اداره کشور است، اما گویای تهدید‌های بزرگ علیه آرمان‌ها و بیشتر شدن فاصله واقعیات موجود با اهداف والای انقلاب اسلامی ما نیز هست.
 
رویداد الکتاپ‌ایده (Electop Idea) یا‌ ایده‌های برتر انتخابات هوشمند با هدف ایجاد زمینه‌ایده پردازی فعالان و علاقه‌مندان به مسئله انتخابات و با مشارکت و حمایت برخی اندیشکده‌ها، جنبش‌ها، موسسات فناور، استارت آپ‌ها و مرکز رشد علوم انسانی پارک علم و فناوری استان قم طراحی شده است. ایده‌ها پس از ارسال از طریق فرم ارسال‌ایده، در یک بررسی و ارزیابی شرکت خواهند کرد و پس از مشخص شدن برترین‌ها و تقدیر از آن‌ها، طبق رایزنی‌های انجام شده و در حال انجام این‌ایده پردازان و‌ایده‌های آن‌ها برای عملیاتی نمودن‌ایده به سازمان‌ها یا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای حمایت معرفی خواهند شد. محور‌های ارسال‌ایده عبارتند از:
 
فناوری:‌ایده‌های حوزه فناوری می‌تواند در جهت پاسخگویی به این سوال باشد که: چه فناوری‌هایی را استفاده کنیم تا انتخاباتی شفاف، هوشمند و رضایتبخش داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال می‌تواند‌ایده‌ای برای طراحی یک سامانه یا اپلیکیشن نظرسنجی یا به کارگیری فناوری هوش مصنوعی برای بالابردن دقت و شفافیت یا موضوعاتی از این قبیل باشد.
 
رسانه: در حوزه رسانه سوالاتی از این قبیل مطرح است که: چه برنامه‌هایی در رسانه می‌تواند مردم را برای انتخاب هوشمندانه یا انتخابی از روی عقلانیت کمک کند؟ چه محتوا‌ها و در چه قالبی می‌تواند مردم را از فضای هیجانی و سوءاستفاده‌های نامزد‌ها و احزاب آگاه نماید؟
 
ساختار و فرآیند: این که چه ساختار‌ها و فرایند‌هایی می‌تواند از شکل‌گیری سوء استفاده‌ها، رانت بازی‌ها، موارد آسیب‌زا جلوگیری کند و فضایی مناسب برای انتخاب هوشمندانه و عقلانی به وجود آورد؟ می‌تواند منشاء‌ایده در این محور باشد.

پژوهش: محور پژوهش در پی جذب‌ایده‌های پژوهشی در حوزه انتخاب و انتخابات است. مفاهیمی مثل هوش انتخاباتی، سواد انتخاباتی و مواردی از این قبیل باید در حوزه‌ی پژوهش بررسی شوند تا برای دیگر بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اندیشکده شفافیت برای ایران، تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، www.tp۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین