پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
بین سی و یک استان کشور، بدترین شرایط از نظر ورشکستگی آبی با فاصله به استان فارس می‌رسد. حالا در چنین شرایطی خبر می‌رسد که می‌خواهند آورد رودخانه مارگون - از سرشاخه‌های رودخانه کر - را با لوله‌هایی که می‌بینید انحراف مسیر داده تا بتوانند سیصدهکتار از اراضی دیم در روستا‌های اسفیان و تُل‌زری را به فاریاب بدل کرده و برای هفتصدنفر اشتغال ایجاد کنند!

  شعار سال:محمد درویش، فعال محیط زیست: «1. تقریباً همه می‌دانند که ایران یکی از بحرانی‌ترین کشورهای دنیا از منظر استحصال آب شیرین و امنیت غذایی است و در بین سی و یک استان کشور، بدترین شرایط از نظر ورشکستگی آبی با فاصله به استان فارس می‌رسد - اسلاید سوم تراکم دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی را در کشور با رنگهای نارنجی و قرمز نشان می‌دهد که بیشترین میزان در استان فارس است - که با کسری بیلان به میزان منفی دوهزار و ششصد‌درصد در طول فقط چهارده سال اخیر مواجه شده است. به نحوی که بالاترین رکورد ثبت‌شده نشست زمین در جهان به میزان پنجاه و چهارسانتی‌متر در سال - ۱۴۰برابر شرایطی که به عنوان حد بحران تعریف شده - به همین استان می‌رسد.


2. حالا در چنین شرایطی خبر می‌رسد که می‌خواهند آورد رودخانه مارگون - از سرشاخه‌های رودخانه کر - را با لوله‌هایی که می‌بینید انحراف مسیر داده تا بتوانند سیصدهکتار از اراضی دیم در روستاهای اسفیان و تُل‌زری را به فاریاب بدل کرده و برای هفتصدنفر اشتغال ایجاد کنند!
 
3. انگار نه انگار که همین الان هم سد درود‌زن با مشکل تامین آب شرب مردم شیراز روبروست و حوضه آبخیر دریاچه بختگان در معرض فروپاشی و مهاجرت دستکم پنجاه‌هزارنفر از ساکنان اطرافش به دلیل کاهش ورودی آب به بختگان است.
 
4. حتی اسراییل با فلسطینیان این کار را نکرد که مدیران جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان می‌خواهند با هم‌استانی‌های خود در پایاب رودخانه مارگون و کُر انجام دهند!
 
5. اطلاعات بیشتر را در صفحه بهمن ایزدی مطالعه فرمایید و با اشتراک این یادداشت، صدای مظلومیت بختگان را به گوش مرکزنشینان برسانیم. مردم استان فارس نباید دربرابر چنین طرح‌های ویرانگری سکوت کنند.»



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری جماران  ، تاریخ انتشار: 7خرداد 1400، کدخبر: 1511217، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین