پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
امروز فیلمی از تخلیه پساب توسط نیروگاه رامین در رودخانه کارون منتشر شد. به گفته روابط عمومی این نیروگاه پساب رها شده آب و گل‌ولای بوده و اثرات مخربی ندارد و این در حالی است که یک فعال محیط‌زیستی تخلیه هرگونه پساب حتی آب و گل‌ولای در رودخانه را غیرقانونی و مخرب می‌داند.

شعار سال: امروز یکشنبه ۹ خردادماه، کلیپ تخلیه پساب نیروگاه رامین اهواز در رودخانه کارون در فضای مجازی منتشر شد که نارضایتی بسیاری از مردم و اهالی منطقه را به همراه داشت.


نیروگاه رامین در بیانیه‌ای، این پساب رها شده را آب و گل‌ولای ته‌نشین شده در استخرهای خود عنوان کرده است.
 
یکی از فعالان محیط‌زیست آگاه از موضوع، در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: اداره محیط‌زیست با نمونه‌برداری‌های صورت گرفته در حال بررسی و آنالیز پساب‌ها است و تا مشاهده جواب آزمایش‌ها و بررسی منطقه نمی‌توان در مورد این موضوع قضاوت کرد.
 
او با بیان اینکه نتیجه این گزارش به‌زودی به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسید، افزود: بعد از نتایج آزمایش‌ها، مشخص خواهد شد که پساب رها شده، آب و گل‌ولای بوده یا مواد شستشوی مخازن یا دیگر مواد شیمیایی.
 
یک منبع آگاه نیز در این خصوص عنوان کرد: کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع‌، اجازه تخلیه هیچ‌گونه پسابی را به رودخانه‌ها ندارند. حتی رهاسازی آب و گل‌ولای در آب رودخانه منجر به کدورت و بالا رفتن آلودگی آب از نظر خاک می‌شود و به دلیل کم شدن تابش خورشید به عمق آب‌، اکسیژن آن کم و آبزیان را با خطر مواجه می‌کند.
 
این فعال محیط‌زیستی با اشاره به اینکه گل‌ولای نیز در مدت کمی تخلیه می‌شود ولی تأثیرگذاری زیادی دارد، ادامه داد: طبق قانون اگر دلایل قانع‌کننده‌ای مبنی بر اشکال فنی در سیستم که در گذشته اتفاق نیفتاده و بعدها نیز اتفاق نمی‌افتد ارائه شود، به متخلفین اخطار داده شده و در صورت تکرار به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
 
وی تصریح کرد: همچنین طبق قانون در صورتی که این رهاسازی سهل‌انگاری و عمدی باشد پرونده قضایی تشکیل می‌شود. ولی هنوز چیزی مشخص نیست و باید تا انجام‌ آنالیز نمونه‌ها و میزان تخلیه پساب، صبر و دلایل آن بررسی شود.
 
همچنین، روابط عمومی نیروگاه رامین اهواز، در خصوص فیلم منتشره شده بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است:
 
 آب و گل‌ولای خروجی نمایش داده شده در فیلم، مربوط به دریناژ استخرهای ته‌نشینی و تصفیه مقدماتی آب ورودی به نیروگاه بوده و فاقد هرگونه آلایندگی شیمیایی و دارای ph در محدوده است.
 
همچنین در این بیانیه ذکر شده که تصفیه آب از طریق انعقاد سازی، ته‌نشینی ذرات معلق و جدا کردن گل‌ولای موجود در آب برداشتی از رودخانه کارون انجام می‌شود و گل‌ولای ته‌نشین شده در کف استخرها به رودخانه برگشت داده می‌شود.
 
خروجی استخرهای ته‌نشینی دارای کدورت و غلظت پایین گل‌ولای هستند و به ندرت بر اثر گرفتگی خط ها نیاز به شستشو مسیر با دبی بالاتر است که فیلم منتشر شده در همین زمان گرفته شده و در حال حاضر خروجی پساب نرمال است.
 
نیروگاه رامین در این بیانیه ادعا می‌کند، گل‌ولای خروجی تغییری در کیفیت آب رودخانه ایجاد نمی‌کند و نمونه‌برداری‌ها و اندازه‌گیری‌های معتمد اداره محیط‌زیست به‌طور مستمر از خروجی پساب انجام می‌شود که کلیه پارامترهای محدوده مجاز را داشته و آلودگی یا اثر منفی بر رودخانه ندارد.
 
تلاش برای پیگیری موضوع از مسئولان مربوطه و رایزنی با فعالان محیط‌زیست برای روشن شدن زوایای این موضوع ادامه دارد.

تعداد بازدید : 3


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا  ، تاریخ انتشار: 9 خرداد1400، کدخبر: 1083648، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین