پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
شهریه، هزینه کلاس‌های فوق برنامه و کمک به تأمین هزینه‌های مدارس از جمله مباحثی است که این روزها دغدغه بسیاری از والدین دانش‌آموزان شده حتی آنهایی که فرزندان خود را در مدارس دولتی به امید نداشتن هزینه برای تحصیل فرزندان ثبت‌نام کرده‌اند.
شعارسال: حکایت مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، شاهد و نمونه‌دولتی که جای خود دارد، اما این روزها حتی در مدارس دولتی نیز خبری از تحصیل کاملاً رایگان نیست و در بسیاری موارد و به عناوین مختلف از دانش‌آموزان اینگونه مدارس که 90درصد مدارس کشور را شامل می‌شوند، هزینه‌هایی طلب می‌شود که در توان بسیاری از خانواده‌ها بویژه در استان‌های به اصطلاح کمتر برخوردار نیست.

گزارش میدانی خبرنگار ما از استان‌های خوزستان و لرستان که از جمله استان‌هایی هستند که تعداد بالایی دانش‌آموز بی‌بضاعت دارند حاکی است، بسیاری از خانواده‌های دانش‌آموزان ساکن در این استان‌ها از گرفتن شهریه برای ثبت‌نام و هزینه‌ها با عناوین مختلف در مدارس دولتی گله‌مند هستند و برخی از خانواده‌های کارگری می‌گویند اگر این روند ادامه یابد سال آینده مجبورند از ادامه تحصیل فرزند خود جلوگیری کنند.

«محمدی» مادر یک دانش‌آموز کلاس سوم در اهواز به خبرنگار ما گفت: سال گذشته برای ثبت‌نام فرزندم در مدرسه دولتی، همان ابتدای کار 200 هزار تومان از ما گرفتند و در طول سال نیز 150 هزار تومان هزینه فوق برنامه گرفتند؛ ولی تا پایان سال تحصیلی خبری از برنامه خارج از ساعت کاری نبود و حتی هزینه اردوها را قبل از برگزاری از ما می‌گرفتند. امسال نیز برای ثبت‌نام از من 300 هزار تومان گرفتند و حال نگرانم برای هزینه فوق برنامه چقدر باید پرداخت کنیم.

«کریمی» پدر یک دانش‌آموز سال سوم ابتدایی در الیگودرز نیز به خبرنگار ما گفت: در نزدیکی محل زندگی ما مدرسه دولتی بدون شهریه نداشتیم، مجبور شدم برای ثبت‌نام پسرم به یک مدرسه هیأت امنایی مراجعه کنم، از من شهریه 300 هزار تومانی خواستند گفتم که توان پرداخت ندارم، اما مدیر مدرسه گفت اخذ شهریه در مدرسه‌های هیأت امنایی مصوبه آموزش و پرورش است و اگر با این شهریه مشکلی دارید نمی‌توانیم فرزندتان را ثبت‌نام کنیم.

وی افزود: وقتی با پرداخت قسطی شهریه موافقت نکردند مجبور شدم به هر جا که فکرش را بکنید مراجعه کنم اما کسی مشکلم را حل نکرد بالاخره با قرض و قوله این مبلغ را تهیه کردم اما می‌گویند باز هم برای پول آب و برق مدرسه باید پول بدهم.

* با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مستقیم در تماس باشید

استان خوزستان با 8 هزار مدرسه و یک میلیون دانش‌آموز به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و مشکلات اجتماعی یکی از استان‌هایی است که به اعتقاد کارشناسان، عدالت آموزش در آن تا حدودی رعایت نمی‌شود تا جایی که سال گذشته بیش از 4 هزار دانش‌آموز باز مانده از تحصیل در آن شناسایی شد و شکی نیست که نداشتن توان مالی یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که سد راه این دانش‌آموزان قرار داشته است.

«محمد تقی زاده» مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: خوزستان به دلیل آسیب‌های تاریخی، شرایط اقلیمی، فرهنگی، کمبود مدرسه و شرایط مالی برخی خانواده‌های دانش‌آموزی با مشکلاتی در بخش آموزش روبه‌روست که سعی می‌کنیم در حد توانمان عدالت آموزش بویژه در مناطق دور افتاده، روستاها و حواشی شهرها برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه 87 درصد مدارس استان خوزستان دولتی است، خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ کودکی به دلیل مسائل اقتصادی از تحصیل دست بکشد.

تقی‌زاده گفت: در سال تحصیلی گذشته بیش از 4 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد که توانستیم 2 هزار و 200 نفر آنها را به تحصیل بازگردانیم و امسال با تلاش‌های صورت گرفته انتظار داریم این رقم به صفر برسد.

در حال حاضر 200 مدرسه کانکسی دراین استان خرماخیز وجود دارد که مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان قول داد تا پایان سال 96 دیگر اثری از این مدارس نباشد. با هدف رفع سریع مشکلات دانش‌آموزان و قشر فرهنگی خوزستان شماره تلفن همراهم را در اختیار رسانه ها قرار داده‌ام و مردم می‌توانند هر شب از ساعت 22 تا 23 با تلفن همراهم به شماره 09161115770 تماس بگیرند.

وی درهمین حال آماری را برای ما بازگو کرد که نشان دهنده میل به مهاجرت فرهنگیان خوزستان است. در سال گذشته حدود 2 هزار نفر درخواست انتقالی از خوزستان را داشتند که با هدف ایجاد انگیزه برای همکاران ترتیبی داده شد تا امسال از فرزندان همکاران در مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و هیأت امنایی هیچ شهریه‌ای دریافت نشود همچنین برای مربی پیش دبستانی از فرزندان همکاران فرهنگی استفاده شود.

* شرکت در کلاس‌های فوق برنامه اجباری نیست

لرستان نیز یکی از استان‌های در حال توسعه است که در برخی نقاط آن دانش‌آموزان با توان پایین اقتصادی مشغول تحصیل هستند و احراز 16 رتبه دورقمی و 100 رتبه سه رقمی در کنکور سال‌جاری از سوی دانش‌آموزان لرستانی نشان دهنده اهمیت توجه به عدالت آموزشی در این استان است.

«گودرز کریمی فر» مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» تصریح کرد: در استان 330 هزار دانش‌آموز داریم که 91 درصد آنها در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی در پاسخ به گلایه برخی والدین دانش‌آموزان لرستانی مبنی بر اینکه مدارس هیأت امنایی استان حضور در کلاس‌های فوق برنامه را اجباری کرده‌اند و پرداخت اقساطی این کمک هزینه از سوی دانش‌آموزان را نمی‌پذیرند، گفت: البته نمی‌توان ادعا کرد این اتفاق در هیچ جای استان نیفتاده ولی اگر در جایی چنین بحثی مطرح بوده حتماً والدین به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنند چرا که هیچ اجباری دراین خصوص مطرح نیست ضمن اینکه این کلاس‌ها حتماً باید در خارج از ساعت درس معمولی برگزار شود.

کریمی فر خاطرنشان کرد: بجز در مناطق روستایی که به‌عنوان مثال یک یا دو دانش‌آموز دارند در هیچ جای استان مدرسه کانکسی نداریم.

* اخذ شهریه در زمان ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیأت امنایی ممنوع

هرچند بیش از یک ماهی از شروع سال تحصیلی گذشته و باید از خیر شهریه ثبت‌نام بگذریم و به سراغ دیگر هزینه‌های تحصیل در مدارس دولتی برویم اما از آنجایی که این مسأله یکی از دغدغه‌های بزرگ والدین بود که می‌گفتند هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد و بارها در تماس با گروه ایران‌زمین مطرح شده، بحث گرفتن شهریه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی و دولتی هیأت امنایی را با «علی زرافشان» معاون وزیر آموزش و پرورش درمیان گذاشتیم.

وی گفت: 90 درصد مدارس کشور دولتی و دولتی هیأت امنایی هستند که به هیچ وجه در زمان ثبت‌نام مجاز به دریافت هیچگونه وجهی با عنوان شهریه نبوده‌اند و این کار قانونی نیست. مدارس دولتی هیأت امنایی مدتی پس از شروع سال تحصیلی و برآورد هزینه‌های اضافه بر برنامه باید اقدام به دریافت کمک هزینه کنند که اگر چنین مدارسی در آغاز سال تحصیلی طلب شهریه کرده اند خلاف قانون عمل شده و والدین باید این مسأله را به آموزش و پرورش منطقه یا دفتر ارزیابی عملکرد مدارس اطلاع می‌دادند.

زرافشــــان خاطـــرنشـــان کـــرد: دستورالعمل گرفتن هزینه در همه مدارس اعم از دولتی هیأت امنایی، تیزهوشان، شاهد و غیرانتفاعی باید در معرض دید عموم قرار داشته باشد. به‌عنوان مثال گرفتن شهریه برای مدارس تیزهوشان هر منطقه تا 50 درصد شهریه مدارس غیردولتی آن منطقه مجاز است و نباید بیشتر باشد، ضمن اینکه هزینه‌ها و اجاره برای مدارس استیجاری هر استان متفاوت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1395، شماره: 6347 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین