پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۰۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
نکته حائز اهمیت در شایستگی، صلاحیت و توانمندی افراد است که فارغ از جنسیت در حوزه‌های مختلف می‌توانند با تکیه بر علم و تخصصی که دارند و با رعایت شئونات اسلامی و عفاف و حجاب به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند. فعالیت در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موجب شده است که زنان با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی دوشادوش مردان در پیشبرد اهداف جامعه نقش مهمی داشته باشند.
شعارسال: زنان از دیرباز تاکنون همواره هم‌پای مردان برای اداره امور زندگی تلاش کردند. آنان علاوه بر فرزندآوری و فرزندپروری بار زندگی را نیز به دوش کشیده و در سایر فعالیت‌ها مشارکت داشتند.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و به تبع آن تحصیل، رشد و ارتقای سطح دانش و مهارت زنان شاهد تحولات فراوانی در جامعه هستیم که از جمله آن بحث اشتغال زنان و ورود آنان به عرصه اجتماع برای تامین اقتصاد زندگی و رسیدن به استقلال مالی است.

با پررنگ شدن حضور زنان در اجتماع که البته مزایای فراوانی همچون افزایش اعتماد به نفس، نشاط روحی به دنبال فعالیت در زمینه شغل مورد نظر و استقلال مالی را به دنبال داشته است، دغدغه‌هایی نیز مطرح شد که از نگرانی در خصوص حضور کوتاه زنان در خانواده، انتقال خستگی و فشار‌های ناشی از عدم تناسب نوع کار با ویژگی‌های روحی و جسمی بانوان به خانه و نداشتن فرصت کافی برای فرزند پروری و رسیدگی به امور منزل حکایت دارد که ممکن است به تربیت فرزندان و ارتباط عاطفی مادر و فرزندان خدشه وارد می‌کند.

علاوه بر مباحث یاد شده به دلیل ضرورت اشتغال زنان، بانوان از عدم امنیت شغلی در رنج بوده و برای ثبات شرایط کاری خود تلاش می‌کنند به طوریکه حتی بعضا از فرزندآوری به دلیل ترس ناشی از دست دادن شغلشان اجتناب می‌کنند.

با توجه به ضرورت اشتغال زنان بدون شک همراه با افزایش مهارت‌های والدین برای فرزندپروری و توجه به تربیت فرزندان و استحکام بنیان خانواده، مجلس و دولت نیز باید تسهیلاتی در اختیار بانوان قرار دهند تا آنان بتوانند با آرامش خاطر بیشتری به امور منزل و فعالیت اجتماعی خود بپردازند.

پذیرفتن مسئولیت اجتماعی بانوان؛ چالش و فرصت‌هایی که برای آنها ایجاد شد


پیگیری میزان سنوات بازنشستگی برای زنان شاغل دارای فرزند

فاطمه محمدبیگی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات مجلس در حمایت از بانوان شاغل اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های موثر انجام شده برای بانوان شاغل، پیگیری طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که در این طرح چندین ماده به عنوان امتیاز و تسهیلات برای زنان شاغل پیش بینی شده است.

وی افزود: افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه و ضمانت اجرای آن همچنین استفاده از ضرایب افزایش حقوق، مزایا و حق اولاد از جمله اقدامات مجلس در حمایت از بانوان شاغل است و در واقع تلاش شده تا به ازای فرزندآوری تسهیلاتی برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: اقدام دیگر در حمایت از بانوان شاغل، تامین فرصت‌های شغلی مناسب پس از اتمام مرخصی زایمان و دنبال کردن موضوع بسته مرخصی زایمان در کمیسیون اجتماعی مجلس است که همچنان در حال پیگیری می‌باشد.

وی بیان کرد: پیگیری میزان سنوات بازنشستگی برای زنان شاغل دارای فرزند از دیگر مباحثی است که دنبال می‌شود و در این راستا تلاش کردیم که سنوات به ازای هر فرزند محاسبه شده و از میزان خدمت بانوان کسر شود تا از بیمه این سنوات بهره‌مند شوند.

تمامی ارگان‌ها موظف شدند قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را رعایت کنند

محمدبیگی ابراز کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده برای حمایت شغلی بانوان، بحث مکلف کردن وزارت‌خانه‌ها و تمامی ارگان‌های بند ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری است که براساس آن تمامی ارگان‌ها موظف شدند قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را بند به بند رعایت کنند و در غیراین‌صورت به عنوان مستنکفین قانون، برخورد‌های قانونی لازم در قبال آنان صورت خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: از دیگر اقداماتی که مجلس به دنبال اجرای آن است بحث تخصیص وام به مادران شاغل دارای فرزند خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم اکنون در مراحل نهایی قرار دارد و در حال رفع ایرادات است و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

وی ابراز کرد: همچنین مجلس به دنبال پیگیری ابلاغ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به دولت است چراکه پس از ابلاغ قانون، دولت موظف خواهد بود نسبت به بند‌های مختلف ظرف مدت تعیین شده در قانون، دستورالعمل‌های اجرایی را تدوین نماید.

محمدبیگی یادآور شد: یکی از بند‌های قانون جوانی جمعیت بحث مرخصی ۹ ماهه است که در این رابطه خوشبختانه اقدامات مناسبی در کمیسیون اجتماعی و دولت انجام و کارگروهی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: این کارگروه، سازمان تامین اجتماعی را موظف می‌کند تا مرخصی زایمان ۹ ماهه را در بین شرکت‌های تابعه و بیمه شدگان تامین اجتماعی اجرا کند و در واقع نحوه اجرای این قانون هم در هیات وزیران دولت در حال تکمیل و رسیدگی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: قبلا قانونگذار، دولت را به صورت کامل مکلف به اجرای کامل قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان شاغل نکرده بود. بلکه دولت مجاز به اجرای آن بود لذا برخی ارگان‌ها مانند نیرو‌های مسلح این قانون را اجرا و برخی نسبت به آن بی‌توجه بودند.

قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان، قانونی محکم و دارای ضمانت اجرایی خواهد بود


پذیرفتن مسئولیت اجتماعی بانوان؛ چالش و فرصت‌هایی که برای آنها ایجاد شد

وی بیان کرد: با اتفاقاتی که در مجلس و اخیرا در دولت رخ داده است در واقع قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان یک قانون محکم و قابل اجرا و دارای ضمانت اجرایی خواهد بود.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده تصریح کرد: قاعدتا دولت باید امنیت شغلی کسانی را که برای این سرزمین و تمدن، آینده سازی و انسان‌سازی می‌کنند و سرمایه‌های انسانی جامعه را پرورش می‌دهند تامین و تضمین کند.

دبیر فراکسیون گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: زیبنده زنان ایرانی نیست که بخواهند فرزندآوری داشته و زحمت پرورش فرزند را به دوش بکشند و به فکر سرمایه‌های انسانی آینده کشور باشند، اما خودشان مورد توجه واقع نشوند و نیاز‌های آنان آنطور که شایسته است دیده نشود.

اینکه فرزندان ثروت تلقی نشوند فاجعه بار است

وی عنوان کرد: ارزش‌های اسلامی و آداب دینی و تربیتی در دین مبین اسلام صراحتا تاکید به اهمیت فرزندآوری و کثرت نسل دارد و در احادیث بار‌ها از فرزندان به عنوان نعمت و برکت زندگی یاد شده است. اینکه نگاه سرمایه اجتماعی به فرزندان نمی‌شود و فرزندان ثروت تلقی نشوند فاجعه بار است.

وی افزود: تاکنون لایحه‌ای در این زمینه از سوی دولت در ۸ سال گذشته نداشتیم و نهایتا مجلس یازدهم در قالب طرح این موضوع را به جامعه عرضه کرده است و قانونگذاری می‌کند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رفت که دولت خود در این مسیر پیشقدم شده و برای تربیت نسل آینده لوایح حمایتی تسهیلاتی و بسته‌های تشویقی را ارائه می‌داد نه اینکه مجلس با ایجاد کمیسیون اصل ۸۵ به دفاع از حقوق بانوان و خانواده وارد عمل می‌شد.

هرجا که ببینیم دولت ورود پیدا نمی‌کند مجلس با جدیت وارد شده و کار را تمام خواهد کرد

این مقام مسئول تاکید کرد: مجلس هیچ گاه نقش خود را در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراموش نخواهد کرد و هرجا که ببینیم دولت ورود پیدا نمی‌کند مجلس با قدرت و جدیت وارد شده و کار را تمام خواهد کرد.



وی در پایان گفت: امیدواریم دولت سیزدهم از این موانع عبور کرده و در حفظ نمای جوانی کشور و پایداری خانواده راهبرد‌های ویژه‌ای را در کشور اتخاذ و عملیاتی نماید.

یکی از مباحث اساسی در زمینه توسعه پایدار، میزان بهره‌گیری درست و منطقی از توانایی‌ها و استعداد‌های سرمایه انسانی هر جامعه است و در این راستا نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت به عنوان افرادی توانمند و متخصص در پویایی جامعه انکار ناپذیر است و در جهت این پویایی بی تردید زنان می‌توانند تاثیر مستقیمی در توسعه جامعه ایفا کنند.

به برکت انقلاب اسلامی و اعتماد خانواده‌ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شرایطی برای بانوان در جامعه فراهم شد که آن‌ها بتوانند در عرصه‌های مختلف علمی پژوهشی، دانشگاهی، ورزشی و سایر مشاغل و حرفه آموزی توانمند شوند و در عرصه‌های مختلف خوش بدرخشند.

بدیهی است با این سیل عظیم سرمایه انسانی زنان می‌توانند در جامعه نقش تاثیرگذاری داشته و در پیشبرد اهداف دولت در حوزه‌های مختلف نقش آفرین باشند.

زنان با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی دوشادوش مردان در پیشبرد اهداف جامعه نقش آفرین هستند

مریم بیدخام در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در شایستگی، صلاحیت و توانمندی افراد است که فارغ از جنسیت در حوزه‌های مختلف می‌توانند با تکیه بر علم و تخصصی که دارند و با رعایت شئونات اسلامی و عفاف و حجاب به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند.

وی تصریح کرد: فعالیت در امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موجب شده است که زنان با پذیرفتن مسئولیت اجتماعی دوشادوش مردان در پیشبرد اهداف جامعه نقش مهمی داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد: امام خمینی (ره) در وصیت نامه خویش به این موضوع اشاره دارند، آنجا که می‌فرمایند "ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‏‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند" که این نشان دهنده دیدگاه ایشان به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.

بانوان بین وظایف خانوادگی و مسئولیت‌های اجتماعی تعادل و توازن برقرار کنند

بیدخام گفت: نکته بسیار مهمی که نباید به آن بی‌توجه بود نقش زن در خانواده است، چرا که وظیفه اصلی و اولیه زن در خانواده از جمله تربیت فرزندان آگاه و عالم، فراهم کردن محیط آرام و ایجاد آرامش در خانواده است و می‌طلبد که زنان بین وظایف خانوادگی و مسئولیت‌های اجتماعی بتوانند تعادل و توازن را به گونه‌ای برقرار کنند که هر یک از آن مسئولیت‌ها به دیگری لطمه نزند.

این مقام مسئول گفت: وقتی یک زوج جوان از ابتدای زندگی با هم برای ساختن زندگی تلاش کنند با درک بهتر شرایط می‌توانند در راستای تقویت بنیان خانواده، زندگی پایداری داشته باشند.

وی عنوان کرد: بحث از دست دادن شغل برای زنان به دنبال بارداری دغدغه مهمی است که به عدم امنیت شغلی آن‌ها بعد از بازگشت از زایمان منجر می‌شود، بطوریکه گاهی اوقات مجبور به انتخاب بین فرزند دار شدن و نگه داشتن شغل خود شده و این موضوع هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش خصوصی مشاهده می‌شود.

بیدخام یادآور شد: در قانون تا حدودی در مورد امنیت شغلی مادران بعد از زایمان و حفظ سلامتی آنان و فرزندان‌شان پیش‌بینی‌های لازم شده است؛ اما پس از بازگشت فرد از مرخصی به دلیل هزینه‌هایی که عدم حضور وی و جایگزینی‌اش در طول ایام مرخصی برای کارفرمایان دارد لذا کارفرمایان عموما نسبت به خاتمه قرارداد تمایل بیشتری دارند به ویژه در بخش خصوصی که غالبا از امنیت شغلی کمتری برخوردار هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین در پایان بیان کرد: تسهیل در صدور مجوز و ارائه تسهیلات و حمایت از مشاغل خرد و خانگی برای زنان و همچنین وضع قوانین حمایتی از جمله دور کاری می‌تواند در ایجاد امنیت شغلی برای بانوان باردار موثر باشد.

به گزارش صبح قزوین؛ در جامعه‌ای که حضور بانوان در خانواده فراتر از کمیت یک نفره آن بوده و کیفیت بالایی را پوشش می‌دهد چرا نباید بیرون از منزل کار کنند؟ بانوان می‌توانند در بیرون از منزل متناسب با ظرافت‌های زنانه و روحیات و ویژگی‌هایی که دارند فعالیت کنند.
 
 
پذیرفتن مسئولیت اجتماعی بانوان؛ چالش و فرصت‌هایی که برای آنها ایجاد شد
 
 

باید اشتغال زنان را با توجه به فرهنگ کشور بومی‌سازی می‌کردیم

عباس سلطانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: همواره کار را یک نیاز و سرگرمی برای انسان دانستیم که بُعد درمان‌گرا دارد، اما این امر بستگی به نوع کاری دارد که فرد برمی‌گزیند؛ چراکه اگر متناسب سازی شود بسیاری از مشکلات فردی به دنبال آن درمان می‌شود.

وی افزود: از آنجا که ما نتوانستیم درست پروتکل‌های مربوط به مناسب سازی کار با توجه به ویژگی‌های روح و روان بانوان را با جامعه شغلی و اجتماعی‌اش تراز کنیم لذا با مشکلات کنونی مواجه شدیم.

این روانشناس بیان کرد: معتقدم در بخش اشتغال بانوان، ما پیشرو نبوده و بیشتر مقلد فرهنگ کار زنان بودیم در حالیکه باید این موضوع را با توجه به فرهنگ کشور بومی‌سازی می‌کردیم.

سلطانی تاکید کرد: موتور هسته فعال جامعه موفق را زنان باید به حرکت درآورند چراکه همه مردانی که امروز در سمت‌های مختلف عهده‌دار مسئولیت هستند با همراهی و کمک همین زنان پرورش یافته و پیشرفت کردند بنابراین زنان که دارای چنین توانایی هستند خود نیز می‌توانند مسئولیت‌های مختلفی را در جامعه متقبل شوند منتها متناسب با ساختار‌های روحی و جسمی‌یشان.

کار یک دورهمی اجتماعی و مهارتی است

وی یادآور شد: در واقع آسیب‌های ناشی از اشتغال زنان ناشی از عدم آموزش درست در خانواده یا نگرش نادرست فردی در مدرسه است لذا اگر آداب کاری را یاد نگیریم دچار عوارض و آسیب‌های آن خواهیم شد و اکنون نیز بیشتر آسیب‌ها ناشی از عدم آموزش و ورود درست جامعه زنان به مسائل شغلی است.

این روانشناس در پایان گفت: ماهیت و هدف کار برای ساختن، آباد کردن، لذت بردن، امیدواری و پیشرفت است و در واقع نشاط و فاکتور‌های ساختاری و سازنده جامعه را از خانه تا کارخانه تزریق می‌کند و یک دورهمی اجتماعی و مهارتی است لذا باید در انتخاب شغل‌ها دقت کرد.
 
 سال‌ها حضور بانوان ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گویای این مطلب است که زنان مسلمان ایران اسلامی با اولویت قراردادن نقش اولیه خود و توجه به وظایف خانوادگی و نقش مادری خود در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته و با تلاش و همت مضاعف هر دو مسئولیت را به خوبی مدیریت کرده‌اند که این مهم با همراهی و همکاری مردان محقق شده است چرا که اگر این همراهی با زنان در خانواده صورت نگیرد قطعا موفقیتی برای زنان حاصل نخواهد شد.

با توجه به سیاست‌های کلی نظام برای تشویق به فرزند آوری ضروری است قوانین حمایتی برای زنان باردار پس از وضع حمل تدوین شود که زنان مجبور نباشند مخیر به انتخاب بین فرزندآوری و نگه داشتن شغل خود شوند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع‌رسانی دانا، تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۵۱۳۹۸، dana.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین