پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
با گذشت زمان و همچنین با توجه به اینکه گرم شدن زمین و تغییر آب و هوایی پدیده‌ای است جهانی و نمی‌توان مقابله چندانی با آن کرد، اما استفاده درست از منابع آبی و برنامه‌ریزی در این زمینه می‌تواند تاحدودی از اثرات مربوط به تغییرات آب و هوایی بکاهد.

شعار سال: پریناز جهان مهمانی در یادداشتی نوشت: ایران، کشوری در آسیای غربی، از شمال غرب با ارمنستان و آذربایجان، از شمال با دریای خزر، از شمال شرق با ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان و در غرب با عراق و ترکیه هم‌مرز است.به دلیل وجود موقعیت آب و هوایی متعدد و اقلیم متفاوت از نیمه‌گرمسیری تا زیرشمالگانی و همچنین دارا بودن خاک حاصلخیز از دیرباز تا کنون، کشاورزی و دامپروری یکی از شغل های مهم در بین قومیت های مختلف بوده است.
 
همراه با افزایش دما و همچنین کاهش میزان بارندگی در اکثر استان های کشور هشدار های بسیاری از سوی کارشناسان در خصوص امر مهم خشکسالی داده شده است. با گذشت زمان و همچنین با توجه به اینکه گرم شدن زمین و تغییر آب و هوایی پدیده‌ای است جهانی و نمی‌توان مقابله چندانی با آن کرد اما استفاده درست از منابع آبی و برنامه‌ریزی در این زمینه می‌تواند تاحدودی از اثرات مربوط به تغییرات آب و هوایی بکاهد.

در روزهای اخیر شاهد حجم عظیمی از اعتراضات برای کمبود آب در مناطق مختلف خوزستان بوده ایم. گفته می شود که برای رفع کم آبی خوزستان اخیراً مصوباتی از سوی دولت تصویب شده است.
 
برخی از کارشناسان می گویند: مشکل آب خوزستان ریشه‌ای بسیار عمیق‌تر از یک دوره‌ی مدیریتی چند ساله دارند، اما برخی دیگر معتقدند مقصر حال و روز امروز این استان نه کمبود طبیعی آب بلکه سیاست‌های مدیریتی اشتباه در سال‌های گذشته است که باعث شده تابستان به تابستان آب‌ کمتری از سدهای قرار گرفته روی پنج رودخانه این استان به خانه‌های مردم و مراتع کشاورزی برسد.
 
گیلان هم بعنوان یکی از چند استان مهاجرپذیر، از لحاظ دارا بودن آب و هوای مناسب، در معرض خطر خشکسالی و همچنین معضلات عدیده ی محیط زیستی دیگر قرار دارد.
 
تبیین و تعیین یک برنامه راهبردی درست از سوی مسئولین استان، میتواند موقعیت از دست رفته محیط زیست بکر گیلان را بازگرداند.
 
حال، عدم مطالبه گری های مسئولین در خصوص مشکلاتی از قبیل، جلوگیری از خشکسالی زمین حاصل خیز گیلان، تغییر کاربری ها، رانش زمین، سیل، مدیریت پسماند و ساماندهی ورود شیرابه ها به آب رودخانه های مختلف و همچنین معضلات تالاب بندرانزلی، گیلان را به راه خوزستان میکشاند.
 
با توجه به معضلات حاکم و شرایط اقلیمی استان، از باب پیشگیری برای جلوگیری از وقوع بحران،  عملکرد دقیق تصمیم گیران در رابطه با طرح های اساسی در حوزه منابع آبی، پسماند و محیط زیست ضروری به نظر می رسد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری دیار میرزا ، تاریخ انتشار: 3 مرداد1400، کدخبر:635410 ، www.diyarmirza.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین