بعد از شیوع کرونا در کشور، یکی از اصنافی که در حوزه انرژی با مشکلات عدیدهای مواجه شد، صنف جایگاهداران سوخت بود که چند وقتی است وضعیتشان به هشدار رسیده؛ به گونهای که بسیاری از جایگاهها ورشکسته یا تعطیل شدهاند؛ این مشکل تا جایی جدی شده است که رئیس صنف جایگاهداران کشور با هشدار چندین باره در این خصوص از دولت خواسته تا دیر نشده فکری به حال این صنف بکند.
شعارسال:روز گذشته نیز اسدالله قلیزاده رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآوردههای نفتی کشور با اشاره به وضعیت نامناسب مالی جایگاهداران سوخت گفته است:در شرایط فعلی اکثریت جایگاهداران ورشکسته شدهاند و هر روز مقروضتر میشوند، درحالی که خدمات زیادی به مردم میدهند، ولی با این شرایط نمیتوانند جایگاه خود را سرپا نگه دارند از سویی دیگر هم با این که چهار ماه از سال ۱۴۰۰ میگذرد، جایگاهداران حقالعمل خود را بر اساس سال ۹۹ دریافت میکنند و نرخهای جدیدی ابلاغ نشده است. درحالی که ما هزینههایمان را به روز پرداخت میکنیم و اگر اینکار را انجام ندهیم، تمامی دیون دولتی و غیردولتی از مطالبه جرایم میکنند. سوال اینجاست که آیا مبالغ ما که ماهها با تاخیر پرداخت میشود مهم نیست، ولی تاخیر در پرداختهای ما باید جریمه داشته باشد.
در واقع مشکل اصلی اینجاست که در حالی که جایگاهداران بهای فرآورده را روزانه به حساب دولت واریز میکنند، اما رای اخذ حقالعمل خود باید ماهها منتظر باشند، این درحالی است که حتی در برخی استانها، مسئولان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هیچ تاخیری را در واریز وجوه برنمیتابند و بدون توجه به فشارهای مالی ایجاد شده به جایگاهها، حتی به این دلیل جایگاه را تعطیل یا جریمه میکنند.

حالا این مشکل در کنار افزایش قیمت سوخت و شیوع کرونا و ازیاد جایگاهها همه و همه باعث نابهسامانی این روزهای جایگاههای سوخت رسانی شده به گونهای که روزانه با تعطیلی و یا تعدیل نیرو در این بخش مواجه هستیم در عین حال نکته تاسف بار اینجاست که با وجود الزام جایگاه داران به تامین مواد ضدعفونی، دستکش یکبار مصرف برای سوخت گیری ایمن، تاکنون هیچ کدام از دستگاههای اجرایی حمایت و مساعدتی از جایگاه داران انجام ندادهاند و در شرایط سخت اقتصادی جایگاهداران با هزینه خود نسبت به تهیه این اقلام اقدام کردهاند.
علاوه بر این در میان جایگاهداران CNG هم اوضاع بر همین منوال است و افزایش هزینههای جایگاههای CNG درسال جاری نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر از پیشبینیها بوده و جایگاههای CNG به دلیل افزایش بیسابقه هزینههای بهرهبرداری و نگهداشت و عدم افزایش کارمزد، در آستانه تعطیلی هستند.
حالا سوال اینجاست که چرا فقط بدهی جایگاهدار مهم است و فکری به حال طلبشان نمیشود و بیشک با افزایش خودروهای تحویلی شرکتهای خودروسازی به خودی خود با تعطیلی جایگاهها مشکلاتی در پیش خواهیم داشت چه برسد به روزی که با ثابت ماندن کارمزد و یا پرداخته نشدن آنها خدایی نکرده جایگاهداران به خاطر مشکلات مالی از نوسازی قطعات مصرفی، سرویسهای دورهای و هزینههای استانداردسازی خود چشمپوشی کنند.
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری نفتیها، تاریخ انتشار:۵ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۴۱۰۱۹، naftiha.ir