پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۳۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
به گفته سیف با ابراز تاسف باید به این نکته تاکید کرد که تاکنون هماهنگی‌ها بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده و باعث شده تا پایان نامه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان فقط تئوریک بوده و الزاما مرتبط با نیاز کشور نیست.

شعار سال:محمد سعید سیف گفت: تاکنون هماهنگی‌ها بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده و باعث شده تا پایان نامه‌ها فقط تئوریک بوده و کارگشا نیست.

 در دو دهه اخیر شاهد افزایش متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستیم. این مهم می‌طلبد تا از این ظرفیت علمی در صنعت و اشتغال بکار گرفته شود. هرچند آنچه که در دانشگاه‌ها شاهد هستیم، وجود پایان نامه‌ها و تحقیقات خاک گرفته در قفسه‌های کتابخانه‌ها است. این مقوله نشان از عدم توجه صنعت و اشتغال در بکارگیری از ظرفیت دانشگاه یا عدم همراهی دانشگاه و دانش در زمینه اشتغال و ایده پردازی است.

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه با اشاره به نقش محوری پژوهش های دانشگاهی در سرعت بخشیدن به رشد علم و فناوری گفت: با توجه به نیاز کشور فعالیت‌های دانشگاه گسترش یافته و این ظرفیت باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی با بیان اینکه اشتغال مهم ترین دغدغه جوانان است ، افزود: بسیاری از خانواده‌ها علاقمند به ادامه تحصیل فرزندانشان هستند که این مقوله باعث افزایش پذیرش در دانشگاه‌های کشور شده است.
 
پایان نامه‌ها دانشجویان فقط تئوریک است
 
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: گستردگی پذیرش در دانشگاه‌ها تعداد دانشجویان، پایان نامه ها و تحقیقات را افزایش داده است. اگر به موازات این اقدام همکاری با صنایع و دستگاه‌های اجرایی گسترده می‌شد و نیازهای صنعت از سوی دانشگاه برطرف شود، تحقیقات و پایان نامه‌ها هدفمندتر و تقاضا محور بود.
 
پژوهش های دانشجویان مرتبط با نیاز جامعه نیست
 
به گفته سیف با ابراز تاسف باید به این نکته تاکید کرد که تاکنون هماهنگی‌ها بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده و باعث شده تا پایان نامه‌ها و پژوهش های دانشجویان فقط تئوریک بوده و الزاما مرتبط با نیاز کشور نیست.

او افزود: برای برطرف‌سازی این نقصیه دانشجویان و اعزای هیات علمی دانشگاه‌ها تشویق شده و امتیازهای خاصی در آیین نامه‌ها پیش بینی شده است

پایان نامه‌ها باید تقاضا محور تدوین شود
 
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید پایان نامه‌ها تقاضا محور باشد و با دستگاه‌های اجرایی هماهنگی انجام شده تا بتوان از این ظرفیت بهره‌مند شود. هرچند در شرایط کنونی این هماهنگی‌ها چندان گسترده نیست.
 
باید بتوان ارتباط بین نیازها و مشکلات کشور را با پایان نامه ها بررسی کرد
 
سیف تصریح کرد: باید بتوان ارتباط بین نیازها و مشکلات کشور را با پایان نامه‌ها بررسی کرد. هدف از نگارش پایان نامه‌ها و تحقیقات رفع مشکلات است نه صرفا تحقیقات بدون کاربرد.

سیف ادامه داد: در علوم پایه و علوم نظری هم باید به این مقوله توجه شود. عمده فعالیت‌ها در تحقیقات باید به نیازهای جاری کشور معطوف شود.
 
فارغ التحصیلان باید وارد دستگاه های اجرایی شوند
 
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره میزان تاثیرگذاری پایان نامه‌ها در زمینه استارتاپ‌ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی گفت: فارغ التحصیلان باید وارد دستگاه‌های اجرایی شوند. از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص و با مهارت کافی در دانشگاه ها می‌توان متناسب با نیازهای کشور متخصص تربیت کرد و در صورت ورود این افراد در بازار کار پاسخگو و متخصص هستند.
 
تعداد اندکی از دانشجویان کارآفرین و خلاق هستند
 
او با بیان اینکه تعداد اندکی از دانشجویان کارآفرین و خلاق هستند، گفت: مراکز رشد و پارک‌های علمی و فن آوری هم در این زمینه فعالیت می‌کنند. تمامی دانشجویان را نمی‌توان به سمت کارآفرینی سوق داد. باید قبول کرده که تعداد قابل توجهی از دانشجویان باید جذب دستگاه‌های اجرایی شوند.
 
شرکت ها برای دانشجویان آموزش های اولیه درقالب کارورزی برگزار کنند
 
سیف افزود: شرکت‌ها می‌توانند زمینه لازم برای آموزش‌های اولیه در قالب کارآموزی و کارورزی برای کارکنان ایجاد و در دوران تحصیل هم دوره‌های خاص برای دانشجویان برگزار کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  آنا ، تاریخ انتشار: 15  مرداد   1400، کدخبر: 597487، www.ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین