پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
محمد حاتمی گفت: از رئیس‌جمهور تقاضا داریم باتوجه به اهمیت موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته سلامت روان را فعال کند تا ما در سازمان نظام روانشناسی غربالگری ملی را آغاز کنیم.

  شعار سال:محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در جمع خبرنگاران گفت: پس از 17 سال تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره توسط هیات دولت تصویب شد که اتفاق بسیار مهمی بود چرا که حقوق مردم رعایت نمی شد.
 
او افزود: مصوبه شورای مرکزی براساس قانون می‌گوید: شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی باید تعرفه های خدمات روانشناسی را به هیات دولت جهت تصویب پیشنهاد دهد. طی فرایندی به این قانون عمل کردیم و این موضوع در هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و در کمیسیون اقتصادی و اجتماعی تصویب شد و آقای حریرچی گفتند در بیمه سلامت هم باید تصویب شود.
 
حاتمی تصریح کرد: برای سال 1400 تعرفه ها را پیشنهاد دادیم و در شورای عالی بیمه سلامت تعرفه ها تصویب شد همچنین به سازمان برنامه و بودجه احاله شد و مورد  تصویب قرار گرفت و سرانجام هیات دولت تیرماه 1400 تعرفه های روانشناسی را تصویب کرد.
 
او ادامه داد: کارشناسی ارشد برای 45 دقیقه خدمت 130 هزارتومان و دکترا برای 45 دقیقه خدمت 187 هزار تومان تصویب شد.
 
حاتمی بیان کرد: تعرفه هایی که اعلام شد معیار است یعنی تمام ارگان ها، نهادها و سازمان ها که می خواهند فعالیت مشاوره انجام دهند باید طبق این تعرفه عمل کنند.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی خطاب به سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی حتما باید از این تعرفه ها تبعیت کند و حقوق مشاوران را نیز رعایت کند چون حقوق همکاران ما که در مراکز سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند رعایت نمی‌شود و همینجا خطاب به سازمان بهزیستی می‌گویم، موظف است رعایت کند.

حاتمی گفت: از زمان اعلام تعرفه ها تمام روانشناسان موظف هستند آن مبالغ را در دفتر خود نصب کنند و کسی حق ندارد از این مبلغ بالاتر بگیرد وگرنه مردم با تماس به بخش بازرسی سازمان نظام روانشناسی می‌توانند اطلاع دهند.
 
او ادامه داد: قیمت خدمات مشاوره مجازی و حضوری قیمت یکسان دارد و اگر کسی بالاتر از 45 دقیقه وقت بگذارد قانونی نیست مگر موارد خاص مانند خانواده درمانی که نهایت یک ربع بیشتر وقت می‌برد.
 
رییس سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: یکی از دغدغه های اصلی بنده بیمه های پایه و تکمیلی بود که به دلیل اهمیت موضوع با همه مسئولین مربوطه صحبت کردم. شاید همین مبلغ تصویب شده را مردم نتوانند پرداخت کنند چون همه مردم از لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل متاسفانه خدمات مشاوره کالای لوکس شده است و 90 درصد مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند و تنها راهکار آن بیمه های پایه و تکمیلی است.
 
او افزود: قانون برنامه ششم بیمه های پایه و تکمیلی را پیش بینی کرده اما اجرا نشده است. نامه ای به آقای نوبخت ارسال کردم و از ایشان به دلیل شرایط بحران کرونا خواستم به صورت خارج از نوبت این مسئله را بررسی کنند و بیمه های پایه و تکمیلی را وضع کنند تا مردم که الان در بحران وجود دارند بتوانند استفاده کنند.
 
حاتمی عنوان کرد: شاید 80 درصد مردم به داروخانه نیاز ندارند اما نیاز به این دارند با کسی درباره مسائل روزمره خود صحبت کنند. با سازمان برنامه و بودجه جلساتی گذاشتیم و دو شرط را گذاشتند را بیمه ها اجرایی شود اول اینکه باید خدمات روانشناسی و مشاوره به عنوان خدمت درمانی محسوب شود دوم اینکه تعرفه ها توسط هیات دولت تصویب شود.
 
او افزود: در حال حاضر تعرفه ها را تصویب کردیم فقط مانده بحث اینکه خدمات درمانی قرار بگیریم که 40 درصد راه را رفتیم و وزیر دستور دادند کار ما خدمات درمانی است بنابراین 80 درصد راه ایجاد بیمه پایه و تکمیلی روانشناسی و مشاوره را رفتیم و به مردم عزیز نوید میدهم در کوتاه ترین زمان این مشکل را  پیگیری میکنم.
 
حاتمی درباره واکسیناسیون روانشناسان گفت: وزارت بهداشت پذیرفت خدمات روانشناسی جزء خدمات درمانی است و ما تمام روانشناسان که از سازمان نظام روانشناسی پروانه داشتند را واکسینه کردیم و هفته آینده نوبت دوم تزریق آن فرا می‌رسد.
 
او ادامه داد: 6 هزار نفر از روانشناسان واکسینه شد‌ه‌اند. متاسفانه 12 نفر از همکاران بنده طی یکسال گذشته به دلیل کرونا فوت کردند.
 
حاتمی عنوان کرد: هنوز مردم ما نمی‌دانند باید به روانشناسی مراجعه کنند که پروانه داشته باشد، کسی که 1 میلیون تومان می‌گیرد غیرقانونی است، نمی‌دانند باید تعرفه ها در دفتر روانشناس ثبت شده باشد بنابراین این وظیفه رسانه هاست که فرهنگسازی کنند.
 
او ادامه داد: برنامه ای برای برخورد با روانشناس نماها و داریم که جزئیات آن اعلام خواهد شد.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی درخصوص آسیب های روانی ناشی از کرونا گفت: کسی که دچار کرونا شده از نظر روانی مشکلات زیادی را تجربه می‌کند برای مثال نزدیک ترین فرد برای ما خانواده ماست و در اوج ناراحتی ها به آنها پناه می‌بریم ولی وقتی کسی به  کرونا مبتلا می‌شود آنها هم از او اجتناب می‌کنند و فرد از نظر روانی فشار زیادی را متحمل می‌شود درکنار اینکه کرونا جسم او را نابود می‌کند.
 
حاتمی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که کرونا گرفتند ولی به مراکز درمانی مراجعه نکردند و قطعا با احتساب این افراد آمار مبتلایان بالاتر است و باید گفت خانواده و نزدیکان او از نظر روانی دچار مشکل می‌شوند و  الان تقریبا همه مردم جامعه ما با مشکل سلامت روان مواجه هستند.
 
حاتمی بیان کرد: مسئله سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا مسئله اول کشور است. اگر 600 نفر در روز فوتی داریم در پساکرونا تعداد تلفات به لحاظ اختلالات روانی بیشتر خواهد شد و سونامی اختلافات روانی به راه میفتد.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی عنوان کرد: متاسفانه در صدا و سیما اخباری که مردم را به آرامش برساند کمتر دیده می‌شود و ما انتظار داریم رسانه ملی به مردم آرامش دهد.
 
او افزود: در گام اول مسئولین باید درباره کرونا به مردم اطلاعات دهند درحالی که مردم دچار ابهام هستند و کسی نیست کاملا درباره این بیماری توضیح دهد گام دوم هم از سرمایه های اجتماعی مانند اصناف، اساتید دانشگاه، امامان جمعه، جامعه شناسان، حقوقدانان، روانشناسان برای کنترل کرونا استفاده کنند اما در حاشیه هستند برای مثال ما خودمان را به زور جا می‌دهیم و اعلام می‌کنیم می‌توانیم فلان کار را انجام دهیم اما کل اطلاعات کرونا خلاصه در آقایان نمکی، زالی، رئیسی شده است.
 
حاتمی گفت: نوجوانان قرنطینه در خطر هستند و باید خدمات روانشناسی به آنها ارائه شود.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی در درخواستی از رئیس جمهور گغت: باید در کمیته های ستاد ملی کرونا کمیته مقابله با بحران کرونا و پساکرونا با محوریت سازمان نظام روانشناسی شکل بگیرد و همه پروتکل های بهداشتی که برای همه مردم تعریف میکنیم پیوست سلامت روان داشته باشد وگرنه نتیجه اش همین شرایط موجود است لذا از رئیس‌جمهور تقاضا داریم در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته سلامت روان را فعال کند. ما باید غربالگری ملی را در دستور کار قراردهیم.
 
حاتمی بیان کرد: پس از  حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست شخصا نزد آقای کولیوند رئیس اورژانس رفتم و اعلام آمادگی کردم که ما می‌توانیم به خبرنگاران خدمات مشاوره ارائه دهیم ضمن اینکه خانواده آنها هم باید مور حمایت قرار گیرند. پیشنهاد دادم دبیرخانه مقابله با بحران شکل بگیرد و اگر بحرانی ایجاد شد این دبیرخانه به صورت دائمی هنگام بحران کار کند و من می‌توانم به هزار روانشناس آموزش دهم تا در این دبیرخانه دائمی کار کنند. از آنجایی که ما قدرت اجرایی نداریم به ما قول هایی دادند که اجرایی نشد و نتوانستیم به خبرنگاران خدماتی ارائه دهیم.
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: در روز 140 هزار مشاوره ارائه می‌دهیم و بیشترین مراجعه کنندگان ما کودکان و نوجوانان در موضوعات افسردگی، انزوا و.... بوده‌اند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا  ، تاریخ انتشار:   24مرداد   1400، کدخبر:1220239 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین