پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
کامبیز نوروزی کارشناس حوزه رسانه گفت: رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای در ایران از کارکرد واقعی خود افتاده اند و اغلب مردم دیگر کاری با رسانه‌های رسمی کشور ندارند. صداوسیما نیز اعتبار خود را به طور کامل از دست داده است. به این دلیل که اصل بی طرفی را در انتشار اخبار را رعایت نمی‌کند و عمدتا نقش یک تبلیغات چی ناشی را بازی می‌کند و مردم هم این را خیلی خوب می‌فهمند.

  شعار سال:یک حقوقدان و کارشناس حوزه رسانه در گفت و گو با جماران به بررسی واکنش کاربران مجازی به عکس سفیران روسیه و انگلیس پرداخت.
 
کامبیز نوروزی گفت: یک مشکل بسیار جدی در ایران وجود دارد که باعث می شود فضای موجود در وب و شبکه های اجتماعی نسبت به انواع و اقسام مسائلی که در سطح جامعه می گذرد، واکنش های آتشین و بسیار فعالی نشان دهد.

وی افزود: موضوع تنها در این مساله خلاصه نمی شود و هر اتفاقی که در جامعه می افتد از خبر یک سرقت یا قتل، تا مسائل بین المللی مربوط به ایران، مسائل اقتصادی، ترکیب کابینه و ... ما را با واکنش های گسترده در فضای مجازی روبه رو می سازد.

صداوسیما اعتبار خود را از دست داده است
 
این کارشناس حوزه رسانه ادامه داد: این موضوع عوامل بسیار مهمی دارد. یکی اینکه رسانه های رسمی و حرفه ای در ایران از کارکرد واقعی خود افتاده اند و اغلب مردم دیگر کاری با رسانه های رسمی کشور ندارند. صداوسیما نیز اعتبار خود را به طور کامل از دست داده است. به این دلیل که اصل بی طرفی را در انتشار اخبار را رعایت نمی کند و عمدتا نقش یک تبلیغات چی ناشی را بازی می کند و مردم هم این را خیلی خوب می فهمند.
 
او بیان کرد: مطبوعات نیز به دلیل فشارهای سیاسی و اقتصادی و عوامل دیگر تیراژ پایینی پیدا کرده اند و مردم برای اطلاع از گزارش ها و خبرها دیگر مراجعه ای به مطبوعات ندارند. از طرف دیگر میان قدرت و مردم هم شکاف عمیقی افتاده است و اعتماد عمومی به ساختار قدرت در کشور کاهش ملموسی پیدا کرده است. همه این ها باعث می شود مردم خودشان در فضای مجازی نظام خاصی از گردش اطلاعات را راه اندازی کنند که الزاما حرفه ای و تخصصی نیست.

آزادی بیان جزو حقوق ذاتی اشخاص است
 
وی اظهار کرد: به مردم نمی توان خرده ای گرفت. زیرا آزادی بیان جزو حقوق ذاتی اشخاص است. نمی توان به مردم گفت ننویسند. چنین توقعی هم غیرعملی است و هم نقض آزادی بیان اشخاص است. هر کس حق دارد هر مطلبی را هر کجا که خواست بنویسد و تنها کافی است که توهین نکند و افترا نزند. مسئولیت اصلی بر عهده نظام سیاسی است که به دلیل بی توجهی عمیق و گسترده به فضای رسانه ای و بسته نگه داشتن آن، مانع از این شده که نظام گردش اطلاعات به شکل حرفه ای حرکت کند.
 
نوروزی گفت: در همین گفت و گوهایی که پایگاه جماران با برخی کارشناسان حوزه بین الملل گرفته است{در اینجا بخوانید}، این افراد به عنوان متخصص گفته اند که آنچه از این عکس برداشت شده، نادرست است و اساسا آن معنایی را که در فضای مجازی به آن اشاره شده است، نمی دهد. اگر رسانه های رسمی کشور اعتبار و مرجعیتی برای مردم داشتند، اکثر کاربران به حرف متخصصین گوش می دادند. اما به جهت اینکه فضای رسمی رسانه ای کاملا بی اعتبار شده است، کسی دیگر حرف های تخصصی کارشناسان را نمی شنود. همانطور که گفتم این موضوع نیز منحصر به عکس دو سفیر روسیه و انگلیس نیست و در تمام مسائل، ما دچار این مشکل هستیم و مسئولیت آن هم برعهده سازمان ها و جریاناتی است که تمام همت خود را در از بین بردن یا محدودکردن گردش اطلاعات در کشور گذاشته اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری جماران ، تاریخ انتشار: 24 مرداد1400، کدخبر:1521315 ، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین