پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۹۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
فرشاد غریب‌پور در یادداشتی به بررسی واگذاری افغانستان پرداخته و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که به هرحال، آنچه روشن است توافق با طالبان و جایگزینی آنان با دولت افغانستان بوده است و در اینکه افغانستان با برنامه به طالبان واگذار شده است تردیدی نیست. اما اینکه چرا به چنین وفاق نظری رسیده‌اند، بحث دیگری است.
شعار سال: هرچه می‌گذرد ابعاد فاجعه روشنتر می‌شود؛ از دور جدید مذاکرات دو سال اخیر آمریکا و طالبان و عقب‌نشینی ارتش و واگذاری ولایات به طالبان با دستور غنی و مشاور امنیت ملی افغانستان گرفته تا کذب بودن ادعا‌های بایدن و دست نشانده شان اشرف غنی.

یک ماه پیش بود که بایدن رسانه‌ها را فریب می‌داد که ارتش خوب تجهیز شده و دارای جنگ افزار‌های مدرن ۳۰۰ هزار نفری افغانستان توسط آن‌ها به راحتی از پس ۷۵ هزار شبه نظامی طالبان برخواهند آمد. دیروز بی‌بی سی خبری درج کرد مبنی بر اینکه: «آلبانی، جمهوری کوزوو و مقدونیه شمالی برای اسکان موقت گروهی از افغان‌هایی که از بیم طالبان قصد فرار از کشور خود را دارند اعلان آمادگی کرده‌اند. ویوسا عثمانی، رئیس جمهوری کوزوو، گفته است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در مورد درخواست اسکان موقت مهاجران افغان با وی تماس گرفته و او با این کار موافقت کرده بود.»

در همان حدود یک ماه پیش (اواخر تیرماه) نیز که هنوز اکثر کشور افغانستان و تمامی شهر‌های مهم آن در دست دولت بوده، یک مهاجر ایرانی کلیپی از کمپ سازی گسترده در حاشیه شهر میتیلینی از جزیره لسبوس یونان در نزدیکی ترکیه فرستاده است. بخوبی نشان می‌دهد که آمریکا از پیش با ناتو و اتحادیه اروپا و کشور‌های منطقه هماهنگ کرده بوده، و قرار بوده است طالبان را جایگزین دولت دست نشانده اش کند، اتحادیه اروپا هم از همان موقع خود را آماده ورود احتمالی مهاجران کرده است.
 
افغانستان برنامه‌ریزی شده واگذار شد!
 
ظاهرا فقط مردم افغانستان که قرار بوده آواره شوند نباید اطلاع می‌یافتند، تا خاطر حضرت دوست، طالبان، مکدر نگردد! وضعیت آن‌هایی که از هواپیمای نظامی آمریکایی به زمین پرتاب شدند سیمبل سرنوشت همه آن‌هایی در افغانستان است که ناگهان احساس کردند در میان زمین و آسمان رها شده اند!

به هرحال، آنچه روشن است توافق با طالبان و جایگزینی آنان با دولت افغانستان بوده است و در اینکه افغانستان با برنامه به طالبان واگذار شده است تردیدی نیست. اما اینکه چرا به چنین وفاق نظری رسیده اند، بحث دیگری است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی جامعه‌شناسی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین