پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۰۸۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
برنامه‌ی «جهان‌آرا» شبکه‌ی افق سیما ساعاتی قبل میزبان سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل افغانستان و محسن اسلام‌زاده، مستندساز بود و در بخشی از برنامه نیز ارتباط تصویری زنده با حجت‌الاسلام سیدزهیر مجاهد، فعال فرهنگی افغانستانی از مشهد و همینطور سخنگوی دفتر سیاسی طالبان برقرار شد.
شعار سال: در دقایقی از این برنامه میان آقایان مجاهد و اسلام‌زاده مناظره‌ای چالشی ایجاد شد؛ انصاف نیوز متن کامل این بخش را منتشر می‌کند که می‌توانید در ادامه بخوانید:

*با توجه به مباحث مطرح‌شده توسط سخنگوی دفتر سیاسی طالبان ارزیابی شما از تحولات امروز افغانستان چیست؟ آیا معتقدید که روند فعلی و تسلط طالبان بر افغانستان به صلاح این کشور است و منجر به حکومت مردم افغانستان بر خودشان می‌شود و یا تحلیل دیگری دارید؟

سیدزهیر مجاهد: من باید نکته‌ای را در اول عرض کنم، گفتند که سال‌ها سیاه‌نمایی شده علیه طالبان و رفتار‌های طالبان؛ من فقط باید این را عرض کنم که در زمانی که تمام رسانه‌ها به فرمایش آقای اسلام‌زاده علیه طالبان بودند آن چیزی که در تاریخ ثبت شد و بر روی زمین نقش بست خون دو تا شش هزار شیعه‌ی افغانستانی در مزارشریف بود و چند هزار نفر در شهر بامیان و حدود پانصد نفر در شهر یکاولنگ که این‌ها نیازی به سیاه‌نمایی ندارد. این‌ها کسانی بودند که دوستان ما یک به یک آن‌ها را به پشت خود گرفتند و بردند و در گور‌های دسته‌جمعی خواباندند. بخشی از این‌ها نیاز به سیاه‌نمایی و جنگ‌های رسانه‌ای ندارد که بخواهند طالبان را بدنام کنند. نکته‌ی دوم هم اینکه خواستم عرض کنم که طالبانی که می‌گوید غرب تمام مشکلات خودش را سانسور می‌کند در دو ماه اخیر تمام نیروهایش را که داشتند با موبایل فیلم می‌گرفتند از جنایات خودشان که سربازان اسیر را تیرباران می‌کردند و افراد را به جرم هزاره بودن می‌کشتند یکباره سانسور کردند و اولتیماتوم دادند به نیرو‌های کف میدانشان که کسی حق ندارد با موبایل چیزی منتشر کند و به یکباره تیم رسانه‌ای خودشان فعال می‌شود و شاهدیم که در دو هفته‌ی اخیر به یکباره سرکشی از هیئت‌ها و مراسم اقلیت‌ها و تبلیغاتی درباره‌ی اینکه رفتار با شما چگونه است و اینها. من عرضم این است که اگر در تمام این سال‌ها علیه طالبان حرفی زده شد بخش قابل توجهی از آن خبر‌هایی بوده که از میدان می‌آمده. نیازی نبوده علیه طالبان سیاه‌نمایی شود، رفتاری بوده که خودشان انجام می‌دادند و اتفاق می‌افتاد.

درباره‌ی اینکه گفته شد «آغوش باز مردم سبب شد که طالبان در سیزده روز کشور را بگیرند»، این یک دروغ محض و بسیار بزرگی است که تطهیرکنندگان طالبان این را همه جا دارند فریاد می‌کنند و این را دارند گسترش می‌دهند. من کسی هستم که در سال ۸۷ توسط طالبان اسیر شدم. کمتر جایی این را گفتم. ما در مدتی که در اسارت طالبان بودیم می‌بینیم که رفتار طالبان با قوم هزاره و کسانی که هویت شیعی دارند رفتار بسیار ناشایستی بود.

محسن اسلام‌زاده: بگویید خودتان وقتی اسیر شدید چه اتفاقی افتاد؟ چون قبلا برای من تعریف کرده‌اند که چند دقیقه پیاده‌شان کردند و دوباره سوارشان کردند و رفتند. آقای مجاهد در این روز‌ها متاسفانه مشغول دروغ‌پراکنی هستند. مگر شما در اینستاگرامت ننوشتی که به خراسان جنوبی حمله کردند؟! شما مگر نگفتی؟!

مجاهد: شما می‌خواهید یک بحث محترمانه را به جنجال بکشید.

اسلام‌زاده: خاطره‌ی اسارت‌تان را تعریف کنید. ده دقیقه از اتوبوس آوردنتان پایین شد اسارت؟! خیلی خوب است! دروغ‌هایی که شما در اینستاگرامت می‌گذاری…

*بگذارید بحث تبدیل به مناظره نشود.

اسلام‌زاده: اتفاقاً بگذارید مناظره شود.

مجاهد: دو سه روز که شما که میهمان طالبان بودی، طالبان را شناختی، اما من که متولد افغانستانم، بزرگ‌شده‌ی افغانستانم من افغانستان را نمی‌شناسم و شما امروز کارشناس افغانستان شدید؟!

اسلام‌زاده: شما اول بگو به چه دلیل دروغ گفتی که جیش‌العدل با طالبان بوده؟! به چه دلیل چنین دروغی گفتی؟!

مجاهد: از آقای ثابتی (مجری برنامه) تقاضا می‌کنم یا بحث را مدیریت کنند یا…

اسلام‌زاده: از دوران اسارتت تعریف کن.

*سوال آقای اسلام‌زاده مشخص است؛ شما نحوه‌ی اسارتتان را بگویید.

مجاهد: آقای اسلام‌زاده از تخصص خودشان در انحراف کشاندن بحث استفاده می‌کنند. ایشان در ساعت‌ها حضوری که در رسانه‌ی ملی داشتند تمام وظیفه‌شان به جز تطهیر طالبان چیز دیگری نبود.

اسلام‌زاده: الحمدلله با بحث دعوا‌های طایفه‌ای که شما دارید مطرح می‌کنید مردم گول نخوردند. مردم طرفدار طالبان هم نیستند و امنیت می‌خواهند. ولی بحث‌های شما باعث می‌شود که مردم به کشتن داده شوند. شما و پنج شش نفر دیگر در مشهد نشسته‌اید و چند نفر دیگرتان هم در قم هستید، اگر مرد هستید بلند شوید بروید افغانستان. در مشهد و قم نشستید، شناسنامه‌ی ایرانی گرفتید، تندترین حرف‌ها را می‌زنید و جان مردم برایتان مهم نیست. به من نگو که تطهیرکننده‌ی طالبان هستم. من این روز‌ها را می‌دیدم و می‌خواستم جان مردم حفظ شود و گول امثال شما را نخورند که اسم فرهنگی فاطمیون را برای خودتان جعل کردید. آقای زهیر شما چرا یک دفعه هم اعلام نکردید که فرهنگی فاطمیون نیستید؟! چرا همه‌ی رسانه‌های به شما عنوان فرهنگی و رسانه‌ای فاطمیون می‌دهند؟!

مجاهد: اجازه نمی‌دهید صحبت کنیم. اگر برنامه این است با شما خداحافظی می‌کنم و از اینکه وقت به بنده اختصاص دادید متشکرم.

اسلام‌زاده: شبکه‌ی افق بی اخلاقی کرده، به من گفتند آقای زهیر مجاهد می‌خواهد بیاید، بنده گفتم اگر ایشان بیاید من نمی‌آیم، چون ایشان دروغ منتشر کرده.

مجاهد: بله، شبکه‌ی افق باید دائماً در اختیار شما باشد و حق ندارد صدای آزاد افغانستانی‌ها باشد!

اسلام‌زاده: بگو آقا، شما چند ماه اسیر بودید؟!

مجاهد: اجازه بدهید، اجازه بدهید صحبت کنیم.

اسلام‌زاده: من سطح بحثم خیلی بالاتر از این است که بخواهم بیایم دروغ‌های این آقا را… و به من بگوید که تطهیرکننده‌ی طالبان هستم. از دوران اسارتت برای ما تعریف کن.

*بحث را شخصی نکنید.

اسلام‌زاده: بحث را شخصی کردند.

*آقای مجاهد؛ بحث‌هایی مطرح شد و آقای اسلام‌زاده سوالاتی را از شما پرسیدند…

مجاهد: سوال نپرسیدند؛ لطفا اجازه دهید سه دقیقه بنده صحبت کنم. شبکه‌ی افق اختصاص پیدا کرده به آقای اسلام‌زاده و من این سوال را همینجا مطرح کنم…

*وارد این بحث‌ها نشوید…

مجاهد: چشم؛ پنج دقیقه آقای اسلام‌زاده در آنجا آمد سر و صدا کرد هیچی، من که یک کلمه می‌گویم سریع وارد می‌شوید. باشد اشکال ندارد. عرضم این است که اگر این جریانی که آقای اسلام‌زاده و سیدحسام رضوی نمایندگی‌اش می‌کنند اگر یک نفر موافق در بین سه‌میلیون افغانستانی و جامعه نخبگانی افغانستانی می‌داشت تا حالا آن یک نفر آنجا نشسته بود. امروز «کارشناس افغانستان» آقای اسلام‌زاده است که چند روز میهمان طالبان بوده. اما من که در افغانستان زندگی کردم، پدر، مادر، برادرم همین الان آنجا هستند… این نکته هم در دلم مانده باید بگویم، ایشان می‌فرماید که به جای این حرف‌ها بلند شو برو کشورت و دفاع کن، آن زمانی که شما در منزل نشسته بودی و داشتی پروژه‌ی تطهیر طالبان را کلید می‌زدی…

اسلام‌زاده: این حرف‌ها چیست؟! این آقای زهیر مجاهد…

مجاهد: شما حق ندارید به بچه‌های افغانستان بگویی که…

اسلام‌زاده: سیدحسام رضوی نیست، چرا پشتش حرف می‌زنی؟!

مجاهد: وظیفه‌ی شما…

اسلام‌زاده: بروید همین الان اینستاگرام این آقا را ببینید. تندترین پست‌ها را علیه احمدشاه مسعود… زمانی که جنگی هم نیست. این آقا نمی‌گذارد که مردم فراموش کنند. بله احمدشاه مسعود… دارد توهین می‌کند… من می‌دانستم این آدم…

مجاهد: من به چه کسی توهین کردم؟!

*آقای اسلام‌زاده شما گفتید دروغ گفتند و ایشان هم گفت تطهیر طالبان می‌کنید. من از دو طرف می‌خواهم این ادبیات را بگذارید کنار.

اسلام‌زاده: صد در صد ایشان دروغ گفته. این آقا که دارد تهمت می‌زند…

مجاهد: اجازه می‌دهید ما هم صحبت کنیم یا نه؟!

اسلام‌زاده: همین احمدشاه مسعود که امروز بحثش است همین آقا که اینجا نشسته…، چون واقعا دل من را به درد آورد. یک اتفاقی ۳۵ سال پیش افتاده، احمدشاه مسعود متهم ردیف اول کشتار شیعیان است شما چرا و به چه دلیل می‌آیی دوباره این را از گور در می‌آوری؟! غیر از منافع قومیتی و طایفه‌ای است؟!

*آقای مجاهد؛ به مدت یک دقیقه بدون آنکه به کسی اتهامی زده شود جمع‌بندی بفرمایید.

مجاهد: من اصلا اتهامی نزدم، گفتم که شبکه‌ی افق اختصاص دارد به این دو بزرگوار…

*این حرف غلط است برادر من! اگر این بود که ما الان در خدمت شما نبودیم.

مجاهد: نخبگان مهاجر افغانستانی چه کسی در آنجا آمده که نمایندگی کند؟! یعنی ما در چند صد هزار نخبه‌ی افغانستانی، دانشجو و طلبه، دو تا آدم نداریم بیاید جای آقای اسلام‌زاده بنشیند؟!

*یک دقیقه بحث را جمع‌بندی بفرمایید، طوری که بحث جمع‌بندی شود.

مجاهد: از سال ۱۹۹۶ میلادی تا ۲۰۰۱ طالبان پنج سال بر افغانستان حکومت کرد، بر مردم مسلط شد. چه کار کردند؟! ما در بیانات رهبر انقلاب… تقاضا می‌کنم بینندگان عزیز در سایت «خامنه‌ای دات‌آی‌آر» کلمه‌ی طالبان را جستجو کنند. از سال ۷۷ تا ۹۴ که همین آقایان مشاوران آمدند فشار آوردند به رهبری که درباره‌ی طالبان دیگر نگویید که داریم ارتباطاتی می‌گیریم رهبری با صراحت و کلمات بسیار تند تکلیف طالبان را برای همه‌ی ما مشخص کرده. پنج سالی که طالبان بر کشور افغانستان مسلط شد سابقه‌ی خودش را در نسل‌کشی و رفتار خلاف شئونات انسانی و اسلامی نشان داد و این مسئله مشخص است. مردم بین سه چیز گیر کردند؛ طالبان، دولتمردان فاسد و انتخاب جمهوریت، اما آقایان می‌آیند این را دو تا می‌کنند و می‌گویند اگر با طالبان جنگیدید گیر دولتمردان فاسد می‌افتید. ما می‌گوییم نه، مردم از هر دوی این‌ها متنفر بودند، اما جمهوریت را می‌خواستند. در زمان حکومت انتقالی بنده در وزارت داخله افغانستان حاضر بودم، از دوازده میلیون واجد شرایط دادن، ده‌میلیون در انتخابات شرکت کردند؛ یعنی جمهوریت می‌خواهند نه امارت اسلامی. امروز به تمام رای و انتخاب مردم را پشت پا زدیم و حاضریم دست به هر کاری بزنیم که رای مردم شنیده نشود و بر آن‌ها امارت اسلامی را تحمیل کنیم. الان سه میلیون مهاجر در ایران هستند، کدام یک به این وضعیت راضی هستند؟! ۴۰ درصد مردم افغانستان پشتون هستند، همه‌ی ۴۰ درصد کاملا طرفدار طالبان هستند؟! تاجیک و ازبک و هزاره و… که بماند. امروز از جانب مردم افغانستان به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که گویی همه‌ی آغوش‌ها باز است برای طالبان. نه خیانت مسئولان را می‌گوییم، نه غربگرا‌هایی که با نقشه‌های آمریکا آمدند همه جا را خالی کردند، نه معاملات پشت پرده و نه تنها گذاشتن هزاره‌ها و شیعه‌ها.

*الان پیشنهاد شما به طور مشخص و مصداقی چیست؟

مجاهد: من پیشنهادم به کسانی که از طالبان حمایت کردند که طالبان به این حد رسیده این است که از قدرت خود استفاده کنند که طالبان را بتوانند قانع کنند که در نظام سیاسی آینده حق رای مردم و اقوام را لحاظ کند. مثلا یک پتانسیل مثل احمد مسعود و جمعیتی که امروز دورش جمع شده است، ما امروز حاضریم احمد مسعود را بی اعتبار و ساقطش کنیم، اما حاضر نیستند که یپذیرند جمعیتی مخالف نظر طالبان را دارند. ما باید از اهرم‌های خودمان استفاده کنیم.

اسلام‌زاده: این مباحثی که مطرح می‌شود، دوستان به دنبال تحریک مردم هستند. صحبت‌های رهبری درباره‌ی طالبان را منتشر می‌کنند و از آن نتیجه می‌گیرند که رهبری راضی نیستند از ارتباطی که بین ایران و طالبان بود و باعث شد اتفاقات خیلی بزرگی بیفتد. اسماعیل خان در دفعه‌ی قبل که طالبان هرات را گرفت زندانی شد و به چهار میخ کشیده شد و بالاخره موفق به فرار شد. این دفعه با عزت و احترام به او گفتند که می‌خواهی کجا را برای زندگی انتخاب کنی؟ ایران را انتخاب کردند، فیلم‌هایش هم منتشر شد و آمدند ایران.

*خب چه نتیجه‌ای می‌خواهید از این بحث بگیرید؟

اسلام‌زاده: منظورم این است که ایران صددرصد تاثیر گذاشته بر فضای طالبان و فضای افغانستان و از این به بعد هم نقش خواهد داشت.

*این خوشبینی نیست؟ خیلی‌ها این تردید را دارند.

اسلام‌زاده: من به شما اخطار می‌دهم نسبت به عملکرد جمهوری اسلامی ایران. آن تیتر روزنامه که آن آقا زده «حشد الشیعی»، می‌دانید چقدر هزینه می‌تواند درست کند؟! کسانی که به دنبال بازی خراب کردن هستند. الان آرامش افغانستان و حفظ جان مردم با دیپلماسی و چانه‌زنی است. اهرم‌های بسیار زیادی هست، متاسفانه شما با پایین آوردن سطح برنامه نگذاشتید درباره‌اش صحبت شود. نشد که درباره‌ی نقش چین و روسیه صحبت شود و حلقه‌ای که هست و می‌تواند با دیپلماسی خیلی از چیز‌ها را حل کند حتی بحث زنان و فشار آورده شود برای بحث انتخابات.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر:.ensafnews.com/۳۰۶۵۷۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین