پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
این روز‌ها بازار سیاه فروش داروی کرونا و واکسن‌های تقلبی کووید ۱۹ بسیار رونق گرفته و برخی از هموطنان را دچار گمراهی کرده است.
شعارسال: این روز‌ها بازار سیاه فروش داروی کرونا و واکسن‌های تقلبی کووید ۱۹ بسیار رونق گرفته و برخی از هموطنان را دچار گمراهی کرده است.

در پی موج پنجم بیماری کووید ۱۹ در کشور، عده‌ای که فقط به فکر منافع شخصی خود و به دست آوردن پول هستند در این بین اقدام به سوء استفاده از فضای به وجود آمده کرده و در بازار سیاه در حال خرید و فروش دارو و واکسن کرونا هستند.

متاسفانه از طرفی کمبود داروی کرونا در برخی از داروخانه‌ها موجب شده تا هر فردی به خود این اجازه را بدهد با ادعای فروش واکسن و داروی کرونا به خیابان‌های خاص در شهر بیاید و از این طریق با فریب مردمی که بیمارشان نیاز مبرم به این تجهیزات دارد، به دنبال این افراد بیفتند.
 

علت ایجاد بازار سیاه عرضه داروی کرونا چیست؟

همان طور که در قانون ذکر شده، سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی وظیفه دارند به خصوص در زمانی که کشور دچار کمبود دارو می‌شود، بر زنجیره توزیع نظارت بیشتری داشته باشند تا دارو‌ها از زنجیره توزیع خارج نشوند و به دست مصرف کننده واقعی برسند، اما متاسفانه مدیریت خوبی در زمینه توزیع دارو‌ها و سرم‌ها انجام نشده و در این باره شاهد جولان دلالان دارو در کوچه پس کوچه‌های شهر هستیم.

قیمت گذاری دل‌بخواهی دلالان بر روی رمدسیویر در بازار سیاه

متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل کمبود دارو در برخی داروخانه ها، دارو‌های خود را از بازار سیاه تهیه می‌کنند، به عنوان مثال برای تهیه رمدسیویر ایرانی در بازار سیاه برای یک دوز باید تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند.

این فقط تنها موضوع بازار سیاه دارو نیست، دلال‌ها برای هر روز آن طور که می‌خواهند قیمت‌ها را تعیین و بین مردم عرضه می‌کنند، از یک طرف طمع برای دریافت سود بیشتر و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای تهیه داروی کرونا در بازار باعث شده تا دلا‌ل‌ها به انجام این کار حریص‌تر شوند و سلامتی مردم برایشان بی اهمیت باشد.
آیا دارو‌هایی که در بازار سیاه عرضه می‌شوند، معتبر هستند؟

افرادی که برای تهیه واکسن و دارو به بازار سیاه می‌روند فقط به دنبال تهیه دارو هستند، اما تامین دارو به چه قیمت؟ سوالی که در این بین مطرح است اینکه آیا این دارو‌ها دارای تاریخ مصرف بوده و یا اینکه داروی مربوط به درمان این بیماری هستند یا اینکه تقلبی و منقضی شده اند؟

برای پاسخ به این سوالات به سراغ رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی تهران رفتیم و با وی به گفتگو پرداختیم.

دپوی دارو‌های ویتامینه منقضی شده در مرزداران

ناصر مدیحی طامه، رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی تهران، اظهار کرد: از آن جایی که سازمان تعزیرات به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات در بازار‌های مختلف است، با دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر ورود دادستانی به گشت‌های تعزیرات و بررسی تخلفات صنفی در بازار، نسبت به ارتکاب هر گونه تخلف اشد مجازات را در نظر خواهیم گرفت.

وی در واکنش به فعالیت عده‌ای سودجو تحت عنوان فروشنده دارو و واکسن کرونا در بازار سیاه، گفت: در این باره گشت‌های ویژه ما در بازار در حال فعالیت هستند و از این رو منتظر دریافت گزارش‌های مردمی برای برخورد با عرضه کنندگان دارو و واکسن کرونا در بازار سیاه هستیم، از طرفی برای برخورد با این تخلف و شناسایی متخلفان؛ مجوز ورود به هر مکانی را دریافت کرده و در صورت رویت موارد مربوطه نسبت به موضوع ورود خواهیم کرد.

مدیحی ادامه داد: هفته گذشته در پی دریافت گزارشاتی از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) وزارت اطلاعات، مشخص شد عده‌ای در موتورخانه ساختمانی در بلوار مرزداران واقع در غرب پایتخت، اقدام به دپوی دارو‌های ویتامینه مخصوص بیماری کووید ۱۹ کرده بودند.

وی با بیان اینکه پس از کشف این اقلام، بنا به نظر نماینده سازمان غذا و دارو مشخص شد تمام این دارو‌ها فاسد و تاریخ مصرفشان گذشته است، افزود: ارزش مالی اقلام مکشوفه بالغ بر ۵ میلیارد ریال بوده که همگی امحا شدند.

عدم واردات واکسن کرونا توسط شرکت‌های خصوصی

رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی تهران در واکنش به عرضه واکسن‌های تقلبی کرونا در تهران، گفت: تا به امروز هیچ شرکت خصوصی مجوز خرید و وارد کردن واکسن کرونا را به کشور دریافت نکرده است، از این رو هموطنان فریب هرگونه تبلیغات درباره فروش واکسن‌های کرونا را در فضای مجازی نخورند.

وی افزود: واکسن کرونا در حال حاضر توسط مراکز رسمی وزرات بهداشت و درمان و زیر نظر ستاد ملی مقابله با کرونا در حال تزریق است و هموطنان برای تزریق این واکسن به مراکز دولتی مراجعه کنند.

هفته گذشته بود که اعضای باند ۴ نفره فروش و تزریق واکسن تقلبی کرونا در تهران و شهر کرج بازداشت شدند که در تحقیقات مقدماتی مشخص شد که یک پزشک با دریافت مبالغی هنگفت، واکسن تقلبی کرونا را به مراجعه کنندگان مطبش تزریق می‌کند.

نکته‌ای که در این میان مهم است اینکه مردم باید نسبت به تزریق واکسن کرونا و دریافت دارو‌های مرتبط با این بیماری به مراکز رسمی و دولتی مراجعه کنند تا مورد کلاهبرداری عده‌ای که صرفا برایشان منافع شخصی مهم بوده و سلامتی افراد اهمیتی برایشان ندارد، واقع نشوند.
 

داروی کرونا هم مافیایی شد
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۸۰۷۷۴؛ ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین