پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
علیرغم اینکه ایران به فناوری تولید واکسن کرونا دست یافته، با این حال به دنبال واردات این دارو برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ نیز بوده است؛ رویکردی که از ابتدا با انحصارطلبی کشورهای غربی با موانعی مواجه شده است.
شعار سال: پیک جدید گسترش ویروس کرونا در کشور در حال حاضر به بهانه‌ای در دست رسانه‌های معاند بدل شده که به هر صورت ممکن ضربات بیشتری بر روان جامعه ایرانی وارد نمایند.

البته در اینکه سیستم بهداشتی یک کشور در مقطعی یا موردی با کم‌کاری یا نابسامانی مدیریتی روبرو شود امری نسبتاً عادی به نظر می‌رسد آن‌هم در دوره وقوع پاندمی. به‌هرحال دنیا با شیوع یک نوع ویروس بسیار هوشیار دست‌به‌گریبان است. بیش از چهار و نیم میلیون نفربر اثر ابتلا به گونه‌های متفاوت ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. اقتصاد بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های ثروتمند جهان با بحران‌های اساسی روبرو است. بیشتر کشور‌ها از تعطیلی‌های کرونایی طولانی در رنج به سر می‌برند. در این بحران جهانی ایران در میان اولین کشور‌هایی بود که مورد هجوم این ویروس قرار گرفت و بااینکه در چند دهه اخیر چندان تجربه‌ای در خصوص مقابله با اپیدمی یا پاندمی نداشت از همان ابتدای کار با استفاده از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت تمام توان ستادی و میدانی خود در بخش بهداشت و تبلیغات را به کار گرفت تا جامعه کمترین هزینه را در مبارزه با کرونا بپردازد.

سیاست اصولی ایران در رعایت مداوم پروتکل‌های بهداشتی

از ابتدای شیوع کرونا در جهان همیشه ایران یکی از نقاط بسیار درگیر با این ویروس بوده است. این ویروس ثروتمندترین کشور‌های جهان ازجمله ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، و دیگر کشور‌ها را با مشکل روبرو کرد.

از همان شروع شیوع همه کارشناسان بیماری‌های عفونی در کشور بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌عنوان اولین و مهم‌ترین راهکار مقاومت در مقابل این دشمن جان مردم تأکید کردند و پس‌ازآن اولویت دوم را تزریق سراسری واکسن دانستند. از بابت منطقی هم این رویکرد درست بود و هنوز نیز همین‌طور هست، زیرا برای ساخت و تولید انبوه واکسن زمان زیادی لازم بود، اما برای رعایت کردن تنها یک اراده جمعی لازم بود.
 
محل کار خود را برای مقابله با ویروس کرونا آماده کنید
 
شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون از نکات مهم برای جلوگیری از انتقال ویروس

علیرغم حقیقتی که ذکر شد جریانی که همواره در پی ایجاد یاس در جامعه ایران بوده سعی در القای این باور به مردم داشته که مشکل ایران عدم واکسیناسیون سراسری به‌موقع و درواقع مخالفت با واردات برخی از واکسن‌های خارجی به‌ویژه واکسن‌های فایزر و مدرنا ساخت آمریکا است.

البته نمی‌توان به روش آزمایش گسترده و شناسایی مبتلایان و نیز واکسیناسیون سراسری خرده گرفت، زیرا در برخی کشور‌ها جواب داده است، اما کشور‌هایی که اصل اول یعنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودند توانستند واکسیناسیون موفقی هم داشته باشند.

صحبت این است که گونه "دلتا" ویروس کرونا هم‌اکنون در جهان، نگرانی‌ها در خصوص اثربخشی واکسن‌ها را افزایش داده است بااین‌وجود، واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان یک‌راه مؤثر برای قطع زنجیره انتقال بیماری به شمار می‌رود. شواهد بسیاری وجود دارد واکسیناسیون بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌نتیجه بوده است.

به‌عنوان‌مثال گزارش‌هایی از افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر و به راه افتادن موج جدید کرونا در کشور‌هایی خبر می‌دهد که واکسیناسیون سراسری را زودتر از بقیه کشور‌های جهان شروع کردند و درصد قابل‌توجهی از مردم را واکسینه کردند.

متصدیان حوزه بهداشت و شرکت‌های داروسازی ایرانی تمام تلاش خود را کرده‌اند که در این شرایط تحریم هم واکسن مناسب وارد کنند

ایران که همه گام‌ها در مقابله با کرونا را بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و کارشناسان داخلی برداشته است نیز درعین‌حال توجه به رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی به امر واکسیناسیون هم اهتمام ویژه‌ای ورزیده است و با وجود تمامی مشکلات برآمده از تحریم‌های آمریکا توانسته از تیرماه روند واکسیناسیون را سرعت دهد و نزدیک به ۲۰ درصد افراد را واکسن بزند.

بحثی که در حال حاضر به‌وسیله رسانه‌های معاند و برخی جریان‌ها در داخل کشور به آن دامن زده می‌شود این است که این ممنوعیت واردات واکسن از مبدأ انگلیس و آمریکا بوده که باعث افزایش تلفات کرونا در ایران شده است، اما نگاهی به نمودار‌های آمار کرونا در کشور‌های جهان، پرده از حقایق دیگری برمی‌دارد!

به‌عنوان‌مثال آمریکا علی‌رغم واکسیناسیون بیش از ۶۰ درصد جمعیت هدف خود، در صدر جدول ابتلا به گونه جدید کرونا قرارگرفته است. کشور‌های هند، برزیل و روسیه نیز در رتبه‌های بعدی ابتلا به کرونا قرار دارند که به ترتیب ۳۲، ۵۸ و ۳۰ درصد جمعیت خود را علیه کرونا واکسینه کرده‌اند!

بنابراین اگرچه واکسیناسیون کرونا، همچنان راهکاری مؤثر برای جلوگیری از افزایش مرگ‌ومیر به شمار می‌رود، اما به دلیل شیوع گونه دلتا در جهان و کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر این‌گونه ویروس بار دیگر همه کشور‌هایی که واکسیناسیون گسترده‌ای را داشته‌اند تمرکز خود را بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی معطوف کرده‌اند.

یعنی اینکه اگرچه واکسیناسیون کرونا باعث کاهش مرگ‌ومیر در کشور‌های جهان شده، اما کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضع محدودیت‌های کرونایی، حرف اول را می‌زند. ایالات‌متحده علیرغم تزریق واکسن کرونا به ۶۱ درصد جمعیت خود، ۴۰ هزار مبتلای جدید شناسایی کرده است.

شبکه یو. اس. ای. تودی که محدودیت‌های کرونایی در کشور را به تفکیک ایالات مشخص می‌کند از کاهش چشمگیر این محدودیت‌ها خبر داده که خود ثابت می‌کند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با افزایش تعداد بیماران رابطه مستقیم دارد.

متأسفانه در ایران هم شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده‌ایم و همین امر است که به ورود کشور به یک پیک شیوع، ابتلا و مرگ‌ومیر جدید انجامیده است.

بدون شک متصدیان حوزه بهداشت مخصوصاً شرکت‌های داروسازی ایرانی تمام تلاش خود را کرده‌اند که در این شرایط تحریم هم واکسن مناسب وارد کنند و هم به تولید گونه داخلی واکسن اهتمام بورزند، اما به‌هرحال تمامی محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران از حجم واردات واکسن کاست. اگر هم منظور صرفاً واکسن‌های آمریکایی باشد صادرات دو شرکت مدرنا و فایزر اصلاً از ماه مارس به بعد به سمت صفر میل کرد به عبارت دیگر این دو شرکت در ماه مارس فقط توانستند یک درصد از تولید خود یعنی حدود سه میلیون دوز را صادر کنند.

با در دست گرفتن تولید انبوه واکسن آمریکا باز هم به دنبال استفاده سیاسی از این محصول افتاد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در ماه مارس اعلام کرد رئیس‌جمهور جو بایدن ابتدا بر اطمینان از این‌که واکسن در دسترس آمریکایی‌ها است، تمرکز کرده و آمریکا تا قبل از واکسینه شدن تمام آمریکایی‌ها قصد ارسال واکسن به کانادا و مکزیک، دو شریک قاره‌ای خود را ندارد!
 
روش صحیح استفاده از ماسک در مقابله با ویروس کرونا | اقتصاد24
 
استفاده از ماسک صورت ابتلا به ویروس کرونا را حتی تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد

در خصوص اظهارات رهبر معظم انقلاب هم ایشان فقط واردات واکسن از مبدأ انگلیس و آمریکا را ممنوع اعلام کردند و درعین‌حال گفتند که "البتّه مسئولان از جا‌های دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنی باشد- هیچ اشکالی ندارد. "

جای شکی باقی نمانده است که ممنوعیت واردات واکسن از مبدأ انگلیس و آمریکا دلیل پیک جدید ابتلا به کرونا در ایران نیست

در پی این فرمایش مقام معظم رهبری، واردات واکسن آکسفورد - آسترازنکا که مطالعات آن در انگلیس انجام شده بود؛ از مبدأ کشور‌های مطمئن دیگر انجام شد؛ ایران از طریق سازوکار کووکس و کشور‌های دیگری که اقدام به تولید این واکسن کرده بودند، آسترازنکا را وارد کشور کرد.

ایران جامعه خود را به آزمایشگاهی برای تست واکسن‌های خارجی تبدیل نکرد

لطف شرکت‌های تولید واکسن به برخی از کشور‌ها هم بی منظور نبوده است. رژیم صهیونیستی که یکی از مناطق با پوشش واکسیناسیون بالاست؛ پیش از آن‌که سازمان جهانی بهداشت واکسن فایزر را تأیید کند، توافق کرد تا با شرکت در مطالعه بالینی این واکسن، مقادیری از آن را وارد و به اسرائیلی‌ها تزریق کند! بی‌بی‌سی فارسی از این اقدام تحت عنوان "موش آزمایشگاهی شدن برخی از کشورها" یاد کرد.

در آن زمان، سعید نمکی وزیر سابق بهداشت گفت: "واکسن کرونا که الآن برخی از کشور‌های همسایه تحت عنوان واکسیناسیون از آن صحبت می‌کنند، چیزی جز کار آزمایی بالینی انسانی نیست و ما اجازه ندادیم که واکسنی به نیت مطالعه بالینی برای سازنده بیرونی، وارد این کشور بشود. "

جای شکی باقی نمانده است که ممنوعیت واردات واکسن از مبدأ انگلیس و آمریکا دلیل پیک جدید ابتلا به کرونا در ایران نیست بلکه عدم رعایت پروکل‌های بهداشتی و گونه‌های جدید ویروس را می‌توان به‌عنوان عوامل اصلی در افزایش ابتلا به کرونا در ایران دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۰۵۰۳۳، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین