پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم شورای اسلامی گفت: بنده به واردات ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور خوشبین نیستم، چون طرفی که به ما واکسن می‌دهد خارجی‌ست و او در مقابل واکسن از ما پول می‌گیرد. ما اگر پول نقد داشته باشیم و آن فروشنده‌ها از ما قبول کنند ما می‌توانیم ۴۰ ملییون دز بخریم، اما اگر پول نقد نداشته باشیم بهتر است دوستان این نوع از قول‌ها را به مردم ندهند. چون در طی این مدت آنقدر از این قول‌ها دادند و عملی نشد موجب نارضایتی مردم شده است.
شعارسال: «کرونا» ویروسی که این روز‌ها بیشتر از همه دنیا سر مردم ایران آوار شده است. اما در این میان بیشتر از کرونا این مدیریت ناکارآمد مسئولان کشور است که آورش روی زندگی مردم فرود آمده به نظر می‌رسد در کوتاه مدن هم قابل آواربرداری نباشد. مدیریتی که مسئول مرگ روزانه دست‌کم ۵۰۰ نفر در کشور است. در این بین نه کسی پاسخگو جسد‌های سردخانه است و نه کسی به فکر تخت‌های پر از بیمار بیمارستان‌هاست. نگرانی از مرگ عزیزان از یک طرف، و هزینه‌های بستری یک بیمار کرونایی از طرف دیگر با زندگی مردم بازی می‌کند.

مسئولین، اما دست از وعده‌های بزرگ، اما تهی خود برنمی‌دارند و در جدیدترین اظهارات خود وعده واردات ۴۰ میلیون دز واکسن تا پایان شهریورماه را داده‌اند. در همین خصوص با عوض حیدرپور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که مشروح این گفتگو به شرح زیر است:


*آقای دکتر! وضعیت بیمارستان‌ها در این شرایط کرونایی به چه شکل است؟

در جمهوری اسلامی ایران بیمارستان‌ها و کلیه پرنسل کادر درمان هم امکانات و هم انگیزه لازم برای کمک به بیماران کرونایی را دارند. بر اساس اعلامیه‌ای که وزارت بهداشت منتشر کرده است تمامی بیمارستان‌ها آمادگی کامل برای پذیرش بیماران کرونایی دارند. هیچ نگرانی از بابت امکانات مورد نیاز وجود ندارد.

*آقای دکتر! شما که با بیماران و خانواده‌هایشان بیشتر در ارتباط هستید دغدغه خانواده بیماران این روز‌ها چیست؟

مشکل این روز‌های مردم این است که واکسیناسیون به آن اندازه که باید انجام میشد، انجام نشده است و متاسفانه در حال حاضر واکسن در دسترس نیست. دولت و وزارت بهداشت وعده‌داده‌اند که واکسیناسیون را به حداکثر ظرفیت و توان برسانند، اما به نظر بنده ممکن است این هم مثل قول‌هایی است که در دولت قبلی داده شد، باشد. تا زمانی که واکسیناسیون به اندازه کافی انجام نشود این بیماری به قوت خود باقی‌ست. مشکل دوم هم این است که یک مقدارحساسیت مردم به رعایت پیشگیرانه مثل مهمانی نرفتن و یا هیئت نرفتن کم شده است و به‌صورت عادی در خیابان‌ها تردد می‌کنند. عزاداری رفتن یک عمل مستحبی است و اگر پدری به دلیل این عمل مستحبی از دنیا برود نمی‌توان جبران خسارت کند.
 
 
به واردات 40 دز واکسن تا آخر شهریور خوشبین نیستم، دوستان این نوع قول‌ها را ندهند


*فکر نمی‌کنید مردم از این‌که در طی این دو سال هیچ پیشرفتی در خصوص روند واکسیناسیون و خدمات مشاهده نکردند، خسته شده‌اند؟

درست است. اما این ویروس در فضا هم وجود دارد. الان آقای وزیر بهداشت گفته‌اند که تا دهه فجر همه را واکسن می‌زنیم. یکی نیست به این آقا بگوید که اولا تقدس دهه فجر به واکسیناسیون نیست. ایشان باید می‌گفتند که به‌صورت جدی در پی افزایش روند واکسیناسیون در کشور هستند و با دهه فجر این مسئله را قاطی نکنند. یک نکته دیگر که وجود دارد این است که این ویروس معلوم نیست که چه زمانی تمام می‌شود؛ بنابراین مردم نباید از رعایت پروتکل‌ها خسته شوند. مردم باید بدانند یک ویروس بد قلق در داخل کشور وجود دارد و با حوصله و دقت پروتکل‌ها را رعایت کنند. مسئولین و مقامات زمانی برای پایان کرونا اعلام نکنند.


*آقای دکتر! بیشتر منظور از سوال این بود که مردم از وعده‌های بی حاصل مسئولین در خصوص روند واکسیناسیون ناامید شده‌اند.

ببینید به هرحال مسئولین وقتی می‌خواهند واکسن را خریداری کنند باید بروند از کمپانی‌هایی بخرند که به آن‌ها بفروشند و دوم این‌که باید پول لازم برای خریداری واکسن را داشته باشند. مسئولین باید خودشان را مقید کنند که وعده غیر عملی را به مردم ندهند. به طور کلی واکسیناسیون سراسری وظیفه حاکمیت است. دولت باید به صورت جدی به دنبال واکسیناسیون سراسری باشد.


*یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس چند روز پیش در اظهاراتی عنوان کردند که ما ضامن ناز و کرشمه مردم نیستیم. ایشان گفته‌اند که مردم اگر به‌جای رفتن به بیمارستان‌های خصوصی به بیمارستان‌های دولتی بروند دارو به اندازه کافی و رایگان دریافت خواهند کرد! نظر شما در این باره چیست؟
 

اگر بیمارستان‌های دولتی ظرفیت و امکانات کافی را برای مردم مهیا کنند، باید مردم به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند. منتهی آن چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که ظرفیت ما در بیمارستان‌های دولتی پر شده است و دوستان ما در مجلس شورای اسلامی باید در اظهارات خود دقت کنند، زیرا وزارت بهداشت در ابلاغیه‌ای عنوان کرده است که بخش‌های خصوصی هم پذیرش بیماران کرونایی را بر عهده گیرند. طبیعتا هزینه‌ها در بخش خصوصی یک مقدار بالاتر از بیمارستان‌های دولتی است. به نظر بنده به‌کار بردن اینگونه از الفاظ در شان نمایندگی مجلس نیست و باید از به کار بردن این‌گونه الفاظ خودداری کنند.

*تا چه اندازه به واردات ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان شهریور ماه امیدوار هستید؟

اصلا خوشبین نیستم، چون طرفی که به ما واکسن می‌دهد خارجی‌ست و او در مقابل واکسن از ما پول می‌گیرد. ما اگر پول نقد داشته باشیم و آن فروشنده‌ها از ما قبول کنند ما می‌توانیم ۴۰ ملییون دز بخریم، اما اگر پول نقد نداشته باشیم بهتر است دوستان این نوع از قول‌ها را به مردم ندهند. چون در طی این مدت آنقدر از این قول‌ها دادند و عملی نشد موجب نارضایتی مردم شده است. در طول این مدت که ستاد ملی مقابله با کرونا تاسیس شد این ستاد نتوانست به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشاند. امیدوارم حاکمیت پول لازم برای تهیه واکسن کرونا را تهیه نماید.

*باتوجه به شرایط اقتصادی کشور آقای رئیسی برای بار چندم وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن را داده است، نظر شما در این باره چیست؟

آقای رئیسی، چون تجربه کار اجرایی ندارند، باید بدانند ساخت یک میلیون مسکن در سال برای دولت شدنی است، اما اینکار سازوکار و ابزار می‌خواهد. اگر ابزار موردنیاز که در درجه اول پول و درجه دوم شرکت‌هایی که به تعهدات خودشان عمل کنند را فراهم کنند این کار شدنی است. من فکر می‌کنم آقای رئیس‌جمهور در اظهارنظرهایشان لقمه‌های سنگین برندارند. گام یک میلیونی برای دولت سیزدهم میسر نیست. تجربه نشان داده است در زمان آقای احمدی‌نژاد که پول کافی را در اختیار داشتیم و ایشان مسکن مهر را استارت زدند به این راحتی نبود. آقای رئیسی باید مقداری با حساب و کتاب‌تر قدم بردارند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده‌بان ایران، تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۶۱۵۴، didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین