پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
گزارش اخیر خبرگزاری فارس در حالی در پی اثبات بی‌تاثیر بودن تغییر دولت در سرعت واکسیناسیون است که آمار واکسن وارد شده، ارتباط زیادی با واکسن‌هایی که در دوران دولت تدبیر و امید پیش خرید شده است، ندارد.
شعارسال: واکسیناسیون عمومی و گسترده؛ موضوعی که مهم‌ترین نگرانی مردم با توجه به افزایش میزان مرگ و میر و ظهور سویه‌های جدید کرونا مانند ویروس انگلیسی و دلتا بود. این نگرانی حالا با نزدیک شدن به مرز تزریق روزانه یک و نیم میلیون دز واکسن از التهابش کاسته شده است.

اما چه رویدادی موجب تسریع واکسیناسیون عمومی شده است؟ و چه اتفاقی فشار روانی حا‌کم بر جامعه در رابطه با آینده ویروس کرونا را کم کرده است؟

در ابتدای امر به نظر می‌رسد تدبیر یا تصمیم پیچیده‌ای باعث چنین سرعتی در واردات و واکسیناسیون شده است، اما حقیقت چیزی جز یک تماس ساده تلفنی نیست! تماس رئیس جمهور ایران با شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین. رئیس هلال احمر در گفتگویی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تزریق ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تا بهمن ماه، اعلام کرده که موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر حاصل گفتگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور چین بوده است. اقدامی که گویا پیش از این برای حسن روحانی بسیار سخت می‌آمده و اساسا دغدغه‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته است.

در همین باره امروز خبرگزاری فارس در مطلبی به تحلیل وضعیت واردات واکسن به کشور پرداخته است. در این مطلب عنوان شده: در تحلیل سهم دولت جدید در واردات واکسن نباید شتابزده و از سر حب وبغض سیاسی تحلیل کرد. باید واقعیت‌ها را دید واگرنه ناخواسته با یک خطای تحلیل عملکرد جمهوری اسلامی در پی گیری سلامت مردم شبهه ناک می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده: واقعیت این است که عمده خرید واکسن برای دولت قبل است. ۱۱۰ میلیون دوز واکسن تا بهار ۱۴۰۰ خریداری شد.
۱۶.۸ میلیون دوز کواکس
۲ میلیون دوز اسپوتنیک در اسفند۹۹،
۲ میلیون دوز بهارات در اسفند۹۹،
۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک در فروردین
۳۰ میلیون دوز سینوفارم در اردیبهشت

در این مطلب با اشاره به آمار واردات واکسن در دوره‌های مختلف عنوان شده: سرعت واردات واکسن پیش از روی کار آمدن دولت جدید نیز شدت قابل ملاحظه گرفت؛ لذا ماجرا نمی‌تواند تنها نتیجه جابجایی دولت‌ها باشد.

در ادامه گزارش مهم‌ترین دلایل تسریع واردات واکسن بررسی و از حذف تحریم‌های آمریکا به عنوان اولین عامل یاد شده است.

در پایان این مطلب نویسنده مطرح کرده: توجه کنیم که عرصه واکسن و سلامت مردم در سطح رقابت سیاسی میان دولت‌ها متوقف نمی‌شود و این دست ادعا‌ها هشتگ «واکسن بخرید» ضدانقلاب را تائید می‌کند.

این مطلب در حالی در پی اثبات بی‌تاثیر بودن تغییر دولت در سرعت واکسیناسیون است که آمار واکسن وارد شده، ارتباط زیادی با واکسن‌هایی که در دوران دولت تدبیر و امید پیش خرید شده است، ندارد.

طبق آمار موجود بیش از چهل میلیون واکسن چینی سینوفارم به کشور وارد شده است و بار اصلی واکسیناسیون فعلی بر دوش این واکسن است لیکن آنچه این امر را عملی کرده، ورود مستقیم و فعالانه رئیس جمهور است.
 
 
دعوای دولت قبلی و فعلی بر سر افتخار واردات واکسن

همزمان با این موضوع از ۶۲ میلیون واکسن خریداری شده اسپوتنیک در دوران دولت حسن روحانی، در فاصله بین بهمن ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ تنها حدود یک میلیون دوز آن وارد کشور شده است. همچنین از ۱۶.۸ میلیون دوز از سهمیه ایران در کووکس تنها ۲.۵ میلیون دوز و فقط ۱۲۵۰۰۰ دوز از سفارش ۲ میلیونی واکسن بهارات وارد شده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که خرید‌های دولت قبلی عامل اصلی افزایش واکسیناسیون عمومی نبوده است.

گذشته از این، مساله تاسف برانگیز ارتباط دادن واردات واکسن به مجوز آمریکا است. مجوزی که در مطلب فارس به عنوان اولین عامل در افزایش واردات واکسن ذکر شده، مربوط به خرداد ماه بوده و طی دو ماه منتهی به مرداد سال جاری، اثر معناداری بر واردات واکسن نداشته است. گذشته از این، در فرآیند خرید واکسن چینی رفتار آمریکا متغیر موثری نبوده است. همان طور که بار‌ها چین بر خلاف تحریم‌های آمریکا مراودات تجاری گسترده‌ای را با ایران پیش برده است.


شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری رجانیوز، تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۳۵۱۰۵۸، http://www.rajanews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین