پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۹۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
یکی از شعار‌های تبلیغاتی مورد استفاده توسط مدیران ادوار سازمان تامین اجتماعی حرکت از بنگاهداری به سمت سهامداری است. چرا کسی نمی‌پرسد که در بازار بورس پرحاشیه ایران، سهامداری بر اساس کدامین منطق باید دنباله گیری شود؟ چرا کسی نمی‌پرسد که چه معنایی دارد که انحصار تولید در برخی حوزه‌ها را از دست داده و به سمت سهامداری حرکت کنیم؟ با کدامین راهبرد می‌خواهید از بنگاهداری مسئله دار فعلی فاصله گرفته و به سمت سهامداری پرمسئله بروید؟ لطفا در مقابل حقوقی که به شما می‌دهیم، کار کنید و کمتر شعار بدهید.
شعارسال: میرهاشم موسوی از پیشنهاد معاونت اقتصادی برای تشکیل کمیته راهبردی مدیریت سرمایه‌گذاری در این سازمان استقبال کرد و در جلسه‌ای با مدیران حوزه معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری اظهار داشت: در اختیار داشتن ارزیابی دقیق و کارشناسی از شرایط کلان سازمان تأمین اجتماعی از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و باید حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در چارچوب کلان سازمان مورد توجه قرار دهیم.

وی بر لزوم طراحی برنامه عملیاتی در حوزه مذکور تأکید کرد و گفت: در جلسات کارشناسی باید به درک مشترک از حوزه اقتصادی برسیم و در مدت کوتاهی برنامه عملیاتی دقیقی برای پیشبرد کار‌ها طراحی کنیم.

موسوی با اشاره به سرعت بالای تحولات اجتماعی که شرایط کار و فعالیت سازمان‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: باید بتوانیم در برابر این تحولات قدرت تصمیم‌گیری و فعالیت موثر داشته باشیم. عدم قطعیت از دیگر مسائل مهم ناشی از دنیای در حال تحول امروز است و شاهد هستیم که درباره مسائل مختلف مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیز، دیدگاه‌های مختلفی مطرح است و با ابهام و عدم قطعیت مواجه می‌شویم و این ابهام و عدم قطعیت درباره مفاهیم مختلف مثل اصلاحات پارامتریک و سایر مسائل نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی در ذات خود سازمانی پیچیده است، گفت: این سازمان علاوه بر وجه اجتماعی دارای کارکرد اقتصادی است که موجب پیچیدگی بیشتر مسائل می‌شود؛ لذا ما راهی جز مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی برای تامین اجتماعی نداریم و باید الزامات آن را رعایت کنیم.

در چشم‌انداز کلان و راهبردی باید به دنبال رویکردی باشیم که متفاوت با گذشته باشد چرا که ادامه راه گذشته ما را به نتایجی مشابه با وضع موجود می‌رساند که قطعا با وضع مطلوب و قابل قبول فاصله دارد.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه هیچ کاری را بدون برنامه‌ریزی پیش نخواهیم برد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی ما با مطالعه الگو‌های موفق تأمین اجتماعی و با مشارکت بدنه سازمان طراحی می‌شود.

ایشان با اشاره به تأکید مقام عالی وزارت مبنی بر مدیریت و نظارت سازمان تأمین اجتماعی بر شستا، اظهار داشت: وقتی که وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید دارد؛ شرکت‌ها با سازمان تأمین اجتماعی کار کنند، به این معنی است که شرکت‌های تابعه با حوزه اقتصادی سازمان کار می‌کنند و مدیریت و نظارت بر شرکت‌ها باید توسط این حوزه انجام شود.

وی با تأکید بر تفویض اختیارات لازم در این زمینه به حوزه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی، گفت: هر اختیاری که در حوزه اقتصادی نیاز باشد، در چارچوب و معیار مشخص به حوزه تخصصی واگذار می‌شود و متناسب با این مسئولیت از دوستان پاسخ می‌خواهیم. نظارت و کنترل نیز براساس شاخص‌هایی انجام خواهد شد که واحد‌های تخصصی اعلام و تبیین می‌کنند.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی بر لزوم بررسی راهکار‌های ممکن و قابل اجرا برای تولید خدمت جهت ارائه به ذی‌نفعان و مردم از منابع در اختیار این سازمان تأکید کرد.

مهرداد محقق‌زاده، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گزارشی از شرایط موجود و اقدامات و برنامه‌های این معاونت ارائه و اظهار داشت: در سال جاری حوزه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱۵ درصد از منابع مورد نیاز سازمان را تأمین می‌کند و طی سال‌های اخیر شاهد افزایش سهم حوزه سرمایه‌گذاری از تأمین منابع سازمان هستیم.

ویژه‌ای به استان‌ها

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی همچنین توجه ویژه به استان‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی در استان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: فرهنگ تفویض اختیار را باید در سازمان تقویت کنیم.
 
ادعای مجدد حرکت تامین اجتماعی از بنگاهداری به سمت سهامداری؟

وی در جلسه‌ای با مدیران حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها اظهار داشت: واگذاری کار‌ها اهمیت زیادی دارد و البته باید ملاحظات لازم نیز رعایت شود و پیشبرد و انجام کار‌ها را نباید پیچیده کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها در مدیریت تحول و پیشبرد برنامه‌های سازمان نقش مهمی دارد، افزود: تغییرات مدیریتی و رفتار سازمانی، تحول دیجیتال و اصلاحات پارامتریک از جمله مهمترین اولویت‌هایی است که انتظار داریم همه حوزه‌های مدیریتی و از جمله معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها برای پیشبرد آن‌ها تلاش کنند.

موسوی با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی باید برنامه عملیاتی متناسب با جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی داشته باشیم، گفت: اساس موفقیت ما در این عرصه این است که تحولات و تغییرات سازمانی و پیرامون ما که عمدتا ماهیت کیفی دارند را به خوبی شناسائی کنیم و برای اثرگذاری بر این تحولات برنامه اصولی داشته باشیم.

وی ادامه داد: موفقیت در این حوزه آنجا اتفاق می‌افتد که ما این رویکرد‌های کیفی را براساس شاخص‌های مشخصی مدیریت و ارزیابی کنیم. انتظار این است که براساس شاخص‌های مشخصی فعالیت کنیم و در مدیریت تحولات اجتماعی و مواجه با بخش‌های مختلف، برنامه دقیق داشته باشیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه تصمیمات و اقدامات این سازمان آثار کلان ملی دارد، اظهار داشت: تصمیماتی که در حوزه مدیریتی سازمان اتخاذ می‌شود و تحولاتی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم در نهایت باید در عملیات و صف سازمان نمود مشخصی داشته باشد.

موسوی با تأکید بر اینکه در سازمان تأمین اجتماعی رویکرد تحولی خواهیم داشت، گفت: انتظار داریم که تمامی حوزه‌های مدیریتی رویکرد تحولی را مورد توجه قرار دهند. حوزه عملکرد ما خدمت محور است و باید برای بهبود وضعیت جامعه تحت پوشش به‌ویژه جامعه شریف بازنشستگان اقدامات لازم انجام شود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه اختیارات و اطلاعات مورد نیاز باید به واحد‌های اجرایی تفویض شود، گفت: یکی از وظایف امور استان‌ها پیگیری تفویض اختیار به واحد‌های اجرایی است و باید ارائه دهنده خدمت به اطلاعات لازم دسترسی داشته و اختیار خدمت رسانی را داشته باشد.

موسوی شایسته گزینی را از دیگر مسائل حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: شایسته گزینی را قطعا پیگیری خواهیم کرد و اجازه مداخله برون سازمانی در انتصابات را نخواهیم داد و انتصابات در چارچوب مشخص و در مسیر صحیح انجام می‌شود.

عادل دهدشتی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز به ارائه گزارشی از این معاونت پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی تعامل مستمر با شرکای اجتماعی و تولید محصولات فرهنگی و رسانه‌ای انجام می‌شود.

وی افزود: ارتباط بین صف و ستاد و ایجاد نظام شایسته گزینی در انتصابات نیز از اولویت‌ها و وظایف اصلی فعالیت در حوزه امور استان‌ها است. توسعه مرکز ارتباطات و نظارت مردمی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر در حوزه این معاونت است که ظرفیت بسیار خوبی برای دریافت نظرات مردمی و پاسخگویی به مطالبات جامعه در این حوزه فراهم شده است.

بازطراحی و تحول در تأمین اجتماعی

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی نرم‌افزار سیستم حکمرانی این سازمان است، گفت: انتظار این است که بازطراحی و تحول در سازمان تأمین اجتماعی از این حوزه آغاز شود و مدیریت راهبردی از این حوزه شکل گیرد و به اجرا درآید.

میرهاشم موسوی در ادامه برنامه‌های روز پنجشنبه در جلسه‌ای با مدیران حوزه معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی این سازمان اظهار داشت: تامین اجتماعی سازمانی پیچیده و دارای تنوع و گستردگی خدمات است و شرایط و تحولات بیرونی نیز بر این سازمان اثرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی بدون نگاه و رویکرد راهبردی و تفکر استراتژیک قابل اداره کردن نیست، اظهار داشت: پیچیدگی و گستردگی خدمات این سازمان ممکن است زمینه‌ساز بروز برخی ابهامات شده و در نهایت باعث غافلگیری و بروز مشکلات در این سازمان شود.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه حوزه معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی بستر شکل‌گیری نگاه و رویکرد راهبردی است، گفت: مسئولیت برنامه‌ریزی، هدایت، انسجام و هماهنگی کلان تمامی واحد‌ها برعهده این معاونت است.

موسوی گفت: تفکر استراتژیک و نگاه راهبردی، محور تمامی فعالیت‌های مدیریتی است و با شکل‌گیری مدیریت راهبردی و تفکر استراتژیک انسجام و هماهنگی کلان بین تمامی اجزای سازمان شکل می‌گیرد.

وی هدف از بازطراحی و تحول در سازمان تأمین اجتماعی را افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها و در نهایت افزایش اعتماد مردم عنوان کرد و اظهار داشت: احیای اعتماد با روزمرگی و کار‌های موقتی اتفاق نمی‌افتد و باید با رویکرد جهادی و انقلابی این کار را انجام دهیم تا سرمایه‌های اجتماعی را احیا کنیم.

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی جهت‌گیری صحیح و ایجاد زمینه تحول در سازمان تأمین اجتماعی را از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و گفت: اقدامات ما براساس رویکرد برنامه‌ریزی خواهد بود و هرکاری در سازمان بر اساس برنامه محوری باید اجرا شود و پیش رود.

موسوی ادامه داد: برنامه محوری را باید در سازمان تامین اجتماعی تقویت کنیم و تمرکز و هماهنگی برای پیشرفت امور از طریق برنامه محوری انجام می‌شود. برنامه محوری با رویکرد سیستمی خواهد بود و رویکرد سیستمی موجب سالم سازی و شفافیت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آینده نگاری یکی از مهمترین محور‌های فعالیت و وظایف حوزه برنامه ریزی این سازمان است، گفت: آینده نگاری بر این اساس انجام می‌شود که ما براساس جهت‌گیری‌های موجود شرایط و تغییرات آینده را شناسایی و پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم آینده را بسازیم و در تغییرات و تحولات آینده مداخله موثر داشته باشیم.

موسوی اظهار داشت: نظام تامین اجتماعی قابلیت و ظرفیت اثرگذاری بر اقتصاد کشور را دارد و در این سازمان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید با کارکارشناسی و علمی ظرفیت‌هایی که کمتر به سراغ آن‌ها رفته‌ایم را احیا کنیم.

وی افزود: تامین اجتماعی یکی از بالنده‌ترین صندوق‌ها است و باید ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این سازمان را تقویت کنیم. باید نیاز‌های جدید، ولی نعمتان این سازمان را پیش‌بینی و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

جمیل حق پرست، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های ادارات کل این معاونت ارائه کرد و گفت: از نگاه و توجه ویژه مدیرعامل سازمان به حوزه برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی خوشحالیم و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای تحقق اهداف و پیشبرد برنامه‌ها آماده تلاش و همکاری هستیم.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۸۴۴۷۳۵۳۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین