شعار سال: سواحل مکران به عنوان گنج پنهان ایران از ظرفیتهای بی نظیر در تجارت فرامنطقهای و بین المللی برخوردار است، وجود بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در این سواحل اهمیت آن را دوچندان کرده، بندری که فارغ از هیاهوی جهان رو به توسعه است و فعالیتهای تجاری با رشد خوبی در آن صورت میگیرد.
بر اساس دیدگاه کلان رهبر معظم انقلاب درباره سواحل مکران و قابلیتهایی که بندر چابهار به عنوان منطقه استراتژیک برخوردار است، میتوان از این بندر بزرگ اقیانوسی به عنوان
قدرت نوظهور تجارت در منطقه یاد کرد، مسیری پر اهمیت که میتواند ایفاگر نقش مثبتی در کاهش چشمگیر در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه باشد و اقتصاد این کشورها را به هم متصل کند.
بندری استراتژیک که نقش مهمی در زنجیره تامین کالای اساسی کشور نیز دارد و بیش از پیش توجه ویژه دولتمردان و سرمایه گذاران را طلب میکند، البته با طراحی و اجرای طرحهای زیربنایی و استراتژیک، زمینه افزایش ظرفیت پذیرش انواع کشتی و کالا در این بندر فراهم شده است.
طبق گفته مسئولان امر علاوه بر عملیاتی شدن فاز یک طرح توسعه، احداث پروژههای ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات و ساخت ۸ انبار چند منظوره کالا با سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی در بندر شهید بهشتی از جمله این اقدام هاست.
مسیری کم هزینه برای کشورهای آسیای میانه
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: چابهار برخورداری از تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری و دیگر ظرفیتهای بی نظیر، بندری پر اهمیت و مسیری کم هزینه برای کشورهای آسیای میانه محسوب میشود، به طور قطع با تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان شاهد رشد بیش از پیش این بندر اقیانوسی و پذیرش کالا تا میزان ۱۵ میلیون تن در سال خواهیم بود.
وی با اشاره به برنامه دولت برای اختصاص ۲۰ درصد سهم کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار اظهار کرد:، اما این بندر استراتژیک قابلیت تخلیه و انتقال ۵۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور شامل گندم، جو، شکر، ذرت و سویا را دارد.
رشد ۱۵ درصدی واردات کالای اساسیآقایی از بندر چابهار به عنوان
مهمترین بندر تجاری ایران در خارج از حوزه خلیج فارس یاد کرد و گفت: از ابتدای امسال میزان واردات کالاهای اساسی از طریق این بندر بزرگ اقیانوسی به بیش از ۷۵۰ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد را نشان میدهد، پیش بینی میشود تا پایان امسال بیش از سه میلیون تن کالای اساسی در چابهار تخلیه و حمل شود.
وی اذعان کرد: با افزایش سهم بندر چابهار از واردات کالای اساسی، فرصتهای مناسب برای سرمایه گذاری در ساخت سیلوی غلات، انبارهای چند منظوره، ایجاد کارخانههای فرآوری و بسته بندی، ایجاد کارخانه تصفیه شکر خام، روغن کشی، آرد و خوراک دام و طیور توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی در این بندر فراهم شده است.
این مقام مسئول با اشاره به سرمایه گذاریهای صورت گرفته از سوی بخش خصوصی در بندر چابهار، اظهار کرد: تجهیز و راهبری فاز یک طرح توسعه، احداث مخازن پتروشیمی، مخازن نفتی به منظور ترانزیت سوخت، کارخانه آب شیرین کن و جمع آوری مواد زائد کشتیها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی محقق شده است.
افزایش ظرفیت نگهداری و انبار کالاهای اساسیبه گفته وی، افزایش ظرفیت نگهداری و انبار کالاهای اساسی و پذیرش و پهلودهی کشتیهای حامل کالاهای اساسی از مهمترین اهداف بندر چابهار محسوب میشود که به همین منظور با اعتبارات داخلی و سرمایه گذاریهای بخش خصوصی انبارهای نگهداری کالا در حال ساخت است و ظرفیت آن افزایش مییابد.
آقایی تصریح کرد: هشت پروژه ساخت انبار چند منظوره با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر درحال اجراست که پیشرفت فیزیکی برخی از این پروژهها از زمان بندی اولیه نیز جلوتر بوده و مطابق با ضوابط و استانداردهای کشور با سرعت خوبی در دست ساخت است.
وی سرمایه اولیه این پروژهها را توسط بخش خصوصی و دولتی بالغ بر ٨ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در همین راستا بزرگترین سیلوی تمام مکانیزه جنوب شرق کشور سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، این پروژه نقشی مهمی در ارتقای توان لجستیکی بندر و کاهش هزینههای انتقال و نگهداری کالا خواهد داشت.
ارتقای ظرفیت جذب و انبارش انواع کالاهای فله خشکبه گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با اجرایی شدن هشت انبار چند منظوره در این بندر ٨٠ هزار متر مربع به مساحت انبارهای موجود افزوده میشود که با احتساب سیلوی غلات سالانه ۳ میلیون تن، ظرفیت جذب و انبارش انواع کالاهای فله خشک در بندر شهید بهشتی افزایش مییابد.
وی تخلیه و انتقال کالاهای اساسی مورد نیاز کشور به صورت حمل یکسره از کشتی به مقاصد را یکی از مهمترین اهداف این اداره کل برشمرد و گفت: ۳۰ درصد از کالاهای اساسی هر کشتی به صورت حمل یکسره به مقاصد مصرف حمل میشود و بیش از ۷۰ درصد از کالاهای تخلیه شده به صورت مستقیم به انبارهای خارج از بندر انتقال پیدا میکند.