پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشخص نیست که مصوبه مجلس درباره واردات خودرو با چه دیدگاه و بر اساس چه اندیشه‌ای تدوین شده است.
شعار سال: رضا مزینانی بیان کرد: پیش از این واردات خودرو بر اساس ضوابط و دستورالعمل مشخصی صورت می‌گرفت و شرکت‌های واردکننده در ازای اسقاط خودرو‌های مدل پایین‌تر و رعایت نکاتی اجازه واردات خودرو داشتند.

وی عنوان کرد: مدل خودرو در نهایت باید مربوط به یک سال قبل می‌بود و هولوگرام داکیومنت برای آن دریافت و خودرو با استاندارد خاصی وارد کشور می‌شد. شرکت واردکننده نیز برای دریافت مجوز‌های لازم باید هزینه زیادی پرداخت می‌کرد.

وی با بیان اینکه اکنون مصوبه مجلس به اشخاص اجازه واردات خودرو داده است، ادامه داد: این در حالی است که هزاران سوال درباره این مصوبه وجود دارد.

واردات خودرو توسط اشخاص خدمات پس از فروش را با مشکل مواجه می‌کند

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: اگر هر شخص بتواند خودرو وارد کند، چه کسی باید پاسخگوی بحث خدمات پس از فروش این خودرو‌ها باشد؟ در مصوبه، پاسخ چنین سوالاتی داده نشده است.

مزینانی اظهار کرد: وارد کردن خودرو توسط افراد باعث می‌شود در بحث خدمات پس از فروش با معضلات جدی روبه‌رو شویم و این خودرو‌ها در صورت نیاز به تعمیر روی دست مصرف‌کننده باقی بماند.

مزینانی گفت: سایر جزییات این مصوبه نیز مشخص نیست، برای مثال معلوم نیست چه خودرو‌هایی اجازه واردات خواهند داشت؟

مصوبه مجلس در مورد خودرو‌های وارداتی ابهام‌های زیادی دارد

وی با بیان اینکه وارد کردن خودرو کار آسانی نیست، افزود: این مصوبه تنها به بازار شوک وارد می‌کند و وقتی ابهامات زیادی درباره جزییات این مصوبه وجود دارد چگونه می‌توان بر اساس آن عمل کرد؟

مزینانی عنوان کرد: برای بررسی این مصوبه باید چند پیش‌فرض را در نظر بگیریم، اول اینکه شورای نگهبان آن را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: فرض دوم این است که هر فردی که بخواهد خودرو وارد کند، با قوانین قبلی باید این کار را انجام بدهد چراکه هنوز دستورالعمل اجرایی جدیدی ابلاغ نشده است.

وی گفت: با توجه به این موضوع وقتی فرد بخواهد خودرو وارد کند، این نوع واردات تجاری نخواهد بود و بنابراین پرداخت هزینه‌های ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی هولوگرام داکیومنت برای فرد واردکننده بسیار سنگین و از صرفه خارج است و هیچ کس در این صورت توان وارد کردن خودرو را نخواهد داشت.

مزینانی عنوان کرد: با توجه به این نکته اکنون سوال این است که آیا برای واردات خودرو‌های جدید نیاز به هولوگرام داکیومنت هست یا خیر؟ اگر نیاز به این مجوز نیست، پس هر کس می‌تواند هر خودرو با هر کیفیتی را وارد کند و معلوم نیست چه خودرویی وارد شود.

وی اضافه کرد: در این حالت هر فرد ممکن است خودرویی وارد کند که با استاندارد‌های یورویی و بنزینی کشور همخوانی نداشته باشد.

مصوبه مجلس نیاز به آیین‌نامه اجرایی مشخص دارد

وی افزود: این مصوبه یک مصوبه خام است که در صورت تصویب نهایی، باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن آیین‌نامه اجرایی تدوین شود و بررسی شود که آیا اصلا چنین کاری امکان‌پذیر هست یا خیر.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: خلاصه اینکه اگر قرار باشد که هر فردی بتواند خودرو وارد کند و این کار تنها از طریق شرکت‌ها انجام نشود، با وضعیت آشفته‌ای روبه‌رو خواهیم بود.

مزینانی ذکر کرد: اگر قرار است خودرو وارد شود چرا باید از ابتدا برای آن دستورالعمل نوشته شود، در حالی که آیین‌نامه مشخصی پیش از این برای واردات خودرو وجود داشت.

وی گفت: در آیین‌نامه قبلی شرکت‌های واردکننده ملزم به ارائه خدمات پس از فروش بودند و باید به مصرف‌کننده گارانتی دو ساله به میزان سه درصد از قیمت خودرو اختصاص می‌دادند، اما با مصوبه فعلی وضعیت خدمات نامشخص است.

مزینانی بیان کرد: هولوگرام داکیومنت‌هایی که اکنون وجود دارد، مربوط به خودرو‌های ۲۰۱۸ است که در حال حاضر منقضی شده است. این در حالی است که مجلس گفته است خودرو‌هایی با عمر بالای سه سال اجازه واردات نخواهند داشت، بنابراین اکنون تنها می‌توان خودروی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ وارد کرد.

وی افزود: در حالی که هولوگرامی برای خودرو‌های مدل ۲۰۲۱ در کشور وجود ندارد و دریافت این مجوز نیز بسیار هزینه‌بر است و قطعات آن نیز در بازار موجود نیست.

چه کسی مسوول تامین قطعات یدکی خودرو‌های وارداتی است؟

وی گفت: مشخص نیست چه کسی مسوول تامین قطعات یدکی برای خودرو‌هایی خواهد بود که افراد وارد خواهند کرد؟

وی عنوان کرد: شرکت‌های واردکننده سال‌ها در شرایط تحریم و غیرتحریم خودرو وارد کرده‌اند و به همین دلیل راهکار تامین قطعات را می‌شناسند، اما افراد واردکننده خودرو نمی‌توانند این قطعات را تامین کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: بازار خودرو‌های وارداتی با بازار خودرو‌های داخلی متفاوت است، چراکه مشتریان این دو دسته خودرو با هم متفاوت هستند.

مزینانی عنوان کرد: واردات خودرو‌های خارجی بر قیمت این خودرو‌ها در ایران اثر زیادی دارد. اگر واردات خودرو‌های خارجی آزاد شود، شاهد حداقل ۳۰ درصد افت قیمت در بازار خودرو‌های خارجی خواهیم بود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۲مهر۱۴۰۰، کد خبر:.ghatenews.com/۲۰۱۲۲
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین