پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
انتظار می‌رفت با ورود ده‌ها میلیون دوز واکسن کرونا به کشور، شاهد سرعت گرفتن روند واکسیناسیون جمعیت هدف باشیم، اما آمار‌های وزارت بهداشت این را نشان نمی‌دهند.
شعار سال: با نگاهی به آمار روزانه وزارت بهداشت از تزریق واکسن کرونا در کشور، متوجه روند نزولی واکسیناسیون می‌شویم. به طوری که آمار تزریق واکسن در روز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ که با ۲۴ ساعت فاصله اعلام می‌شود، نشان داد که فقط ۹۹۱ هزار و ۸۰۱ دوز واکسن کووید ۱۹ تزریق شده است.

فروکش روند واکسیناسیون در این روز‌ها که گزارش‌ها نشان می‌دهد با وفور واکسن مواجه هستیم، قدری نگران کننده است.

این در حالی است که پیک پنجم را با سختی بسیار زیاد پشت سر گذاشتیم و حالا برای اینکه درگیر پیک ششم کرونا نشویم، واکسن بهترین حربه است.

روند کاهش مرگ و میر روزانه بیماری کرونا در کشور پس از عبور از قله خیز پنجم بیماری مشهود بوده به گونه‌ای که مرگ و میر جدید روزانه در ۱۶ استان کشور، در روز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ کمتر از ۵ نفر بود که یکی از عمده‌ترین دلایل آن در کنار فداکاری‌ها و تلاش‌های شبانه روزی مدافعان سلامت، تسریع در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا است.

اکثر این استان‌ها از استان‌هایی بوده‌اند که سن واکسیناسیون در آن‌ها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بوده و یا درصد پوشش واکسیناسیون در آن‌ها مناسب بوده است. استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونا نداشته‌اند.

در استان‌های یزد، ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان در شبانه روز گذشته، فقط یک مورد مرگ و میر کرونایی ثبت شده است.

استان‌های مرکزی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در این بازه زمانی، هر کدام فقط دو مورد مرگ و میر کووید ۱۹ داشته‌اند.

در استان‌های همدان، اردبیل و زنجان در شبانه روز گذشته، سه مورد مرگ و میر کرونایی ثبت شده است.

همچنین در استان خراسان شمالی، ۴ مورد و در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری، ۵ مورد مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ ثبت شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا روز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰، بیش از ۳۶ میلیون و ۳۰۳ هزار نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده بودند و این در حالی است که ۱۵ میلیون و ۶۴۶ هزار نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۸۳ دوز رسید.

در همین حال، آمار‌های مسئولان گمرک کشور نشان می‌دهد که تا کنون بیش از ۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت شده است. یعنی شاهد ذخیره ۲۰ میلیونی واکسن هستیم و این نکته قابل قبولی است که با کمبود واکسن مواجه نیستیم. اما، اینکه چرا مراکز واکسیناسیون شلوغ نیست و چرا آمار تزریق واکسن پایین آمده است، سوالی است که مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

روز گذشته بود که مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، در واکنش به حرف و حدیث‌هایی که پیرامون مخالفت با تزریق واکسن در فضای شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: ورود هر واکسنی به زنجیره واکسیناسیون کشور منوط به طی مراحل و اخذ مجوز‌های لازم از سوی وزارت بهداشت است و در حال حاضر نیز به جز موارد مصرفی فعلی در زنجیره واکسیناسیون، واکسن دیگری وارد کشور نشده است. لذا، از تمامی هم وطنان که مطابق گروه‌های سنی اعلامی، مشمول دریافت واکسن هستند، درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری، در سریع‌ترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و واکسیناسیون خود را به هیچ عنوان به تأخیر نیاندازند.

اتخاذ تصمیمات مربوط به واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در ایران صرفاً بر اساس نظرات تخصصی کمیته‌های علمی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و مبتنی بر تصمیم و دخالت هیچ ارگان و نهاد خارجی نیست. پایش مستمر وضعیت ایمنی و عوارض واکسن‌ها صرفاً برای تأمین و تضمین سلامت مردم صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان اطلاعاتی در این زمینه در اختیار نهاد‌های خارجی قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

اخیراً و به دنبال شبهاتی که پیرامون واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال مطرح شد، صحبت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بازگو شده است که می‌خواهند مردم را از رفتن به مراکز واکسیناسیون منع کنند. آمار روز‌های اخیر وزارت بهداشت از روند واکسیناسیون هم نشان می‌دهد که سرعت واکسیناسیون کم شده و متأسفانه روند تزریق به زیر یک میلیون دوز در روز رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۳۱۵۰۱۷، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین