پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۶۱۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۲
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: ارتباط دانشگاه با صنعت هنوز به جریان ملی تبدیل نشده است و نیاز داریم از هر چهار رساله دکتری سه مورد بر اساس نیاز‌های کاربردی کشور شکل بگیرد.

  شعار سال:  عبدالحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در وبینار «ماموریت محوری و پاسخگویی به نیاز‌های کشور در حوزه صنایع غذایی» با بیان اینکه در حال حاضر کشور بین کشور‌های در حال توسعه و کشور‌های پیشرفته قرار گرفته است، افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۰ هزار سند علمی از سوی محققان ایرانی در پایگاه‌های علمی دنیا منتشر شده است و چندین سال است که ایران در میان کشور‌های منطقه رتبه اول را در اختیار دارد.
 
وی ادامه داد: دانشجویان ایرانی در همه مقاطع از دوره کارشناسی تا تحصیلات تکمیلی مقالات کیفی را منتشر می‌کنند که متاسفانه این دانشجویان می‌توانند برای ادامه تحصیلات از دانشگاه هایی، چون امریکا، کانادا و ژاپن پذیرش بگیرند.
 
رحیمی با اشاره به تحصیل ۲۵ هزار دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های کشور، یادآور شد: یکی از دانشگاه‌هایی که بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را پذیرش کرده است، دانشگاه مشهد است که ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، خاطر نشان کرد: علی رغم این موفقیت در تولید مقالات و پذیرش دانشجو، در زمینه پیوند دانشگاه با بخش صنعت ضعف‌هایی داریم، به گونه‌ای که در این زمینه وضعیت ما هر چند که از سال‌های ۸۰ و ۹۰ بهتر شده است، ولی به گونه‌ای نیست که منجر به یک جریان ملی شده باشد و یا بتواند پشتوانه توسعه فناوری قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر ضرورت ملی شدن جریان ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: در ۱۰ سال اخیر در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.
 
رحیمی به وضعیت اجرای پایان نامه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ۱۵۰ هزار دانشجوی دوره دکتری در کشور مشغول به تحصیل هستند که حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها در مرحله انجام رساله قرار دارند و این سوال مطرح است که چند درصد از پروپوزال رساله‌های دکتری بر اساس نیاز‌های کشور است. ما نیاز داریم که از هر ۴ رساله، ۳ رساله بر اساس تقاضا‌ها شکل بگیرند و معطوف به نیاز‌های کاربردی کشور باشند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو  ، تاریخ انتشار:  11 مهر  1400، کدخبر: ، www.snn.ir،968029

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین