پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
یازدهمین دور گفتگو‌های سیاسی دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان امروز به ریاست معاونین وزیران امور خارجه دو کشور در شهر «اسلام‌آباد» برگزار شد.
شعار سال: این دور از رایزنی‌های سیاسی دوجانبه به ریاست «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و «سهیل محمود» قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: طرفین طیف وسیعی از روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، امنیتی، انرژی، آموزشی و ارتباطات مردمی بررسی کردند.

آنان همچنین در مورد اوضاع منطقه تبادل نظر همه جانبه داشتند. رییس هیات پاکستانی عضویت کامل در سازمان همکاری شانگ‌های را به طرف ایرانی تبریک گفت.

قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز خرسندی از معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در اولین سفر خود به پاکستان پس از تصدی مسئولیت، از روند صعودی روابط دوجانبه ابراز رضایت کرد. وی اظهار داشت که تعاملات سطح بالا اخیر باعث افزایش درک مشترک در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف شده است.

سهیل محمود بر اهمیت هماهنگی بیشتر برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی به منظور دستیابی به پتانسیل واقعی آن تاکید کرد.

طرفین تاکید کردند که تشکیل منظم مکانیزم‌های مختلف نهادی از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته تجارت مشترک در غلبه بر چالش‌های موجود موثر خواهد بود.

آنان بر مکمل بودن طرح‌های منطقه‌ای تاکید و توافق کردند که این‌ها منطقه را به قطب اصلی تجارت، توسعه حمل و نقل و ارتباطات تبدیل کند.
 
برگزاری یازدهمین دور رایزنی‌های سیاسی دوجانبه ایران و پاکستان

دو طرف از همکاری‌های متقابل تهران و اسلام‌آباد در مجامع چندجانبه از جمله در سازمان ملل، سازمان همکاری اقتصادی و سازمان همکاری اسلامی ابراز رضایت و بر عزم خود برای ادامه همکاری در موضوعات جهانی و منطقه‌ای با تمرکز بر منافع مشترک تاکید کردند.

روسای هیات ایران و پاکستان در مورد وضعیت منطقه، تحولات افغانستان و شبه قاره دیدگاه‌های یکدیگر را رد و بدل کردند. طرف پاکستانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان کشمیری به ویژه از سوی مقام معظم رهبری قدردانی کرد.

سهیل محمود، همتای ایرانی خود را در جریان مواضع و دیدگاه پاکستان در مورد افغانستان و تلاش‌ها برای صلح و ثبات قرار داد. وی تاکید کرد که پس از ۴۰ سال جنگ در افغانستان، اکنون فرصتی برای پایان دادن به درگیری و ایجاد صلح پایدار در این کشور فراهم شد. وضعیت کنونی نیازمند مشارکت مثبت جامعه بین المللی، ارائه فوری کمک‌های بشردوستانه برای تسکین رنج مردم افغانستان و اقدامات برای کمک به ایجاد یک اقتصاد پایدار بود.

آنان توافق کردند که ایران و پاکستان برای تقویت تلاش‌ها برای صلح و ثبات در افغانستان در سطح دو جانبه و منطقه‌ای هماهنگ شوند.

همچنین توافق شد که آنان روند فعلی مبادلات دوجانبه سطح بالا را حفظ کرده و همکاری‌های مفید متقابل را در زمینه‌های مختلف تقویت کنند.

قرار است دور بعدی گفتگو‌های سیاسی دوجانبه ایران و پاکستان در آینده نزدیک به میزبانی کشورمان در تهران برگزار شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۴۹۴۵۶۷، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین