پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
طب سنتی مظلوم واقع شده و تبلیغاتی برایش نیست و از سوی دیگر بحث پزشکی کلاسیک و عطاری‌ها به طب سنتی آسیب رساندند و در این میان مردم هم نمی‌دانند که باید چه کار کنند؛ جامعه باید بداند که طب سنتی روش بهتری برای تغذیه سالم و سلامت محوری است.
شعار سال: حاشیه‌ها و حساسیت‌ها درباره طب سنتی از مدت‌ها قبل با این طب همراه بوده، چه زمانی که خبری از بیماری خاصی نبود و چه این روز‌ها که دنیا درگیر ویروسی به نام کرونا است و ماندگاری این ویروس سبب شده که خیلی‌ها برای درمان از پزشکی مدرن و رایج فاصله بگیرند و به سراغ طب سنتی بروند. اما این اتفاق به همین سادگی هم نبود و در چند وقت اخیر ماجرا‌های خاصی را به همراه داشت؛ یک روز کسی مدعی می‌شود که با روغن بنفشه می‌توان به جنگ کرونا رفت و روز بعد فرد غیرمتخصص دیگری گیاه دیگری را برای درمان کرونا پیشنهاد می‌کند که نه تنها به بهبود حال بیمار کرونایی کمک نمی‌کند بلکه بعضا سبب مشکلات دیگری هم شده است.

برای اینکه بدانیم طب سنتی تا چه اندازه شناخته شده و این طب در سال‌های اخیر چه جایگاهی در ایران پیدا کرده به سراغ دو نفر از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه رفتیم؛ دکتر جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی و احسان صادقی؛ مدیر موسسه آموزشی و درمانی طب سنتی آوید سلامت بهار.

در ابتدا از دکتر غفارزاده درباره جایگاه طب سنتی در ایران پرسیدیم که او به نکات مهمی درباره این طب اشاره کرد؛ از رواج طب سنتی از هزار سال پیش در بین ایرانیان گفت تا اتفاق‌هایی که در زمان قاجار برای طب سنتی افتاد؛ او اینطور توضیح داد: طب سنتی ریشه در گذشته ایرانیان دارد، به زمان ابوعلی سینا باز می‌گردد. در آن زمان این طب جایگاه خاصی در بین مردم داشت و سبک زندگی مردم هم بر همین اساس بود تا اواخر قاجار و زمان امیر کبیر مدرسه دارالفنون دایر شد و از همان زمان همه چیز تغییر کرد و با فرستادن دانشجویان و علاقه‌مندان به طب برای تحصیل، طب جدید یعنی همین طب پزشکی امروزی وارد زندگی مردم شد.

یکی از شاخصه‌هایی مهمی که غفار زاده در صحبت هایش درباره طب سنتی بار‌ها تکرار کرد، تغییر سبک زندگی مردم از همان زمان قاجار بود او می‌گوید: هر چند برای استفاده از طب پزشکی جدید در همان زمان هم مقاومت‌هایی وجود داشت مثل این روز‌ها که در برابر طب سنتی مقاومت‌های وجود دارد، اما در نهایت پیروی از سبک زندگی غربی و به روز شدن سبب شد که بدون اینکه از معایب و محاسن طب سنتی آگاه باشیم آن را به طور کل کنار گذاشتیم؛ هر چند که این تغییر برگرفته از تغییر سبک زندگی مردم بود.

طب جدید هم خالی از اشکال نیست و ایرادتی هم دارد و پزشکان زمانی این را متوجه شدند که مدت زمان زیادی از ورود طب جدید گذشته بود برای همین برای تکمیل طب جدید و رفع نقایص آن به طب سنتی برگشتند؛ زیرا بروز برخی از بیماری‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی انسان‌ها به وجود آمد؛ غفارزاده این موضوع مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: اهمیت سبک زندگی آنقدر زیاد بود که همه اطباء آن زمان در کتاب هایشان به این موضوع اشاره جدی داشتند، به نوع مزاج آدم‌ها و خورد و خوراکشان.

از درمان بیماری‌های خاص تا بهره گیری درست از راه‌های درمانی

یکی از نکاتی که غفارزاده متخصص طب سنتی در این گفتگو به آن اشاره داشت؛ بهره‌گیری درست از راه‌های درمانی مناسب سنتی برای بیماران در فصل‌های خاص است؛ او در توضیح بیشتر می‌گوید: مثلا حجامت در فصل بهار تجویز می‌شود، این روش درمانی توانسته خیلی از بیماری‌ها را در این فصل درمان کند؛ مثل آلرژی و سردرد‌های میگرنی و حتی برای برطرف کردن جوش صورت هم این روش جوابگو است؛ اما این را بدانید که حجامت دو بخش دارد بخش عام و درمانی. در قدیم بیشتر از حجامت عام بهره می‌بردند و در اردیبهشت و خرداد این کار را انجام می‌دادند، اما همیشه حجامت برای همه توصیه نمی‌شود و ممکن است خیلی از مریض‌ها نیاز به حجامت نداشته باشند.

نکته مهمی که این روز‌ها هیچ کدام از مردم آن را رعایت نمی‌کنند خورد و خوراک و استفاده از میوه‌ها و غذا‌هایی است که نه تنها در برخی از فصول سال فایده ندارد بلکه ضرر هم دارد؛ غفارزاده استفاده از میوه‌های سرد مانند خیار در سردترین ماه‌های سال را مهمترین مثال خوراک اشتباه مردم می‌داند و می‌گوید: این به اشتباه در بین مردم جا افتاده که سیر خواص زیادی دارد و می‌توانیم در هر زمانی آن را مصرف کنیم در صورتیکه این تفکر اشتباه محض است، سیر خاصیت خشک و گرم دارد و خوردن آن در فصل تابستان در شهری مثل تهران بزرگترین اشتباه است.

باید مردم را با طب سنتی آشتی دهیم

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب شده طب سنتی آنطور که باید در جامعه رواج نداشته باشد، عدم آگاهی و آشنا نکردن مردم با خواص و ویژگی‌های این طب است و شاید در راس آن نبود مراکز طب سنتی در دسترس؛ احسان صادقی که یک سالی هست موسسه‌ای را با هدف آشنایی بیشتر مردم با طب سنتی راه اندازی کرده در توضیح بیشتر این اقدام می‌گوید: من چند سالی است که وارد طب سنتی شدم و علاقه‌مند بودم که یاد بگیرم و واقعا معجزه دیدم از طب سنتی، اما وقتی دیدم این طب آنطور که باید جایگاهی در بین مردم ندارد تصمیم گرفتم در این راه پیشقدم باشم و به همین دلیل سال گذشته موسسه طب سنتی را با هدف کمک به مردم راه اندازی کردم.

طب سنتی مظلوم واقع شده و تبلیغاتی برایش نیست و از سوی دیگر بحث پزشکی کلاسیک و عطاری‌ها به طب سنتی آسیب رساندند و در این میان مردم هم نمی‌دانند که باید چه کار کنند؛ جامعه باید بداند که طب سنتی روش بهتری برای تغذیه سالم و سلامت محوری است.

در این گفتگو موضوعاتی زیادی درباره با طب سنتی مطرح شد و کارشناسان مهمان به خوبی به همه این سوالات پاسخ دادند؛ این گفتگو را ببینید و بخوانید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۱۰۶۸، www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین