پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تصمیماتی که با فیلترینگ گرفتیم، به نفع امنیت ما نبود، گفت: وقتی تلگرام فیلتر شد، همه از واتس‌اپ استفاده کردند و تنوع از بین رفت. یک راهکار مقابله با جاسوسی از داده کاربران این است که تنوع خدمت ایجاد کنیم و با فیلترینگ تلگرام، ضد این راه‌حل رفتار می‌شود.

شعار سال: اولین دوره رویداد Gtalk با محوریت بررسی ابزار‌های گوگل، امروز ششم آبان در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.
 
 در این رویداد آنلاین، بزرگان صنایع، مهندسین گوگل، مدیران دولتی، فعالین استارتاپی و... حضور داشتند و هوش مصنوعی، ابزار‌ها و رویکرد‌های گوناگون گوگل و طرح صیانت از حقوق کاربران که توسط مجلس دنبال می‌شود را به بحث کارشناسی گذاشتند.
 
 امیر ناظمی رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات در حاشیه نشستی با محوریت بررسی ابزار‌های گوگل، با اشاره به طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، با بیان اینکه بستن سرویس‌های گوگل امکان‌پذیر است، اما با این کار رشدی صورت نمی‌گیرد، گفت: طرح صیانت مثل این است که برای جلوگیری از ورود سارقان به یک ساختمان، گرگ‌هایی را در حیاط رها کنند و این گرگ‌ها ممکن است ساکنان ساختمان را هم بگیرند. طراحان این طرح می‌گویند که قرار نیست شبکه اجتماعی بسته شود، اما این امکان هم وجود دارد و افراد حاضر در این حوزه هم ترجیح می‌دهند جایی حضور داشته باشند که چنین خطری تهدیدشان نکند.
 
وی در پاسخ اینکه طرح صیانت به‌دلیل کم‌کاری دولت در ارائه لایحه‌ای برای حفاظت از حقوق کاربران ارائه شد، توضیح داد: پنج سال پیش دولت لایحه‌ای برای ارائه به مجلس آماده کرد. مجلس معتقد است دولت حق ندارد لایحه‌ای بدهد که در آن جرم‌انگاری شده باشد و این در اختیار مجلس و قوه قضاییه است که این کار را انجام دهد؛ بنابراین این لایحه‌های دولت را نپذیرفت. همان زمان ما جلسه‌ای با رییس وقت مجلس و معاونان برگزار کردیم و، چون دولت نمی‌تواند لایحه‌ای که در آن جرم‌انگاری شده باشد ارائه دهد، قرار شد کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و قوه قضاییه هم به این کارگروه اضافه شد و تغییراتی در لایحه اعمال شد.

رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: این لایحه با تغییراتی که اعمال شده بود به دولت برگشت که تاییدیه بگیرد، اما در این حین نمایندگان مجلس طرحی ارائه دادند که هیچ تناسبی با لایحه دولت نداشت. ما لایحه را در دو نوبت به نظرسنجی متخصصان هم گذاشتیم و متن این لایحه در سایت سازمان فناوری اطلاعات قرار دارد؛ طرحی که مورد اجماع مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی تخصصی قوه مقننه، پژوهشگاه قوه قضاییه و دولت قرار داشت. منطق این لایحه طرفدار کاربر بود و حریم خصوصی کاربر را مورد نظر قرار داشت و نمونه بومی‌سازی‌شده GDPR اروپا بود.
 
ناظمی در پاسخ به اینکه آیا امکان جاسوسی از داده کاربران وجود دارد، گفت: بله جاسوسی امکان‌پذیر است و به نظر می‌رسد نهاد‌هایی در آمریکا هستند که جاسوسی کنند. ما هم به این مساله معتقدیم، اما راه‌حل این مشکل، نابودی کلی اکوسیستم فناوری نیست. اما آیا تصمیماتی که ما گرفتیم به نفع امنیت ما بود؟ وقتی تلگرام فیلتر شد، همه از واتس‌اپ استفاده کردند که با اینستاگرام متعلق به یک شرکت آمریکایی هستند. یک راهکار مقابله با جاسوسی این است که تنوع خدمت ایجاد کنیم. اگر قرار باشد تنوعی وجود داشته باشد که امکان جاسوسی و دسترسی به داده کاربران کاهش پیدا کند، با فیلترینگ تلگرام، ضد این راه‌حل رفتار می‌شود.
 
وی ادامه داد: راه‌حل دوم این است که ببینیم چه امکاناتی را می‌توان در مقیاس پایین ارائه دهیم. بعضی از امکانات مانند موتور جست‌وجو امکان‌پذیر نیست که در مقیاس پایین ارائه شود و باید کاربر زیادی وجود داشته باشد که بتوان موتور جست‌وجو ارائه داد؛ چون نیمی از فاکتور‌هایی که صفحه مورد نظر را کاربر مشخص می‌کند، براساس رفتار کاربران قبلی تعیین می‌شود و کل کاربران فارسی‌زبان به این میزان نمی‌رسد که موتور جست‌وجو جدید عرضه کرد. درمقابل در حوزه مسیریاب، با مقیاس پایین هم می‌توان نمونه بومی عرضه کرد. همانطور که نمونه‌های بومی مسیریاب در ایران هم مورد استفاده کاربران قرار گرفته است و خدمت بیشتری هم می‌تواند ارائه دهد.


 
در این رویداد افرادی، چون رضا الفت نسب (دبیر اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی)، عادل طالبی (دبیر انجمن صنفی کسب و کار‌های الکترونیک)، حمیدرضا سعادتی (مدیر ارشد بازاریابی اسنپ اکسپرس)، سامان فائق (مدیر سابق مرکز رشد و نوآوری بانک صادرات)، مهدی شجاری (موسس رسانه موبونیوز)، میلاد شولی (مدیر سئو دیجی کالا)، محمد مهدی باقری (هم بنیانگذار ویراستاران)، مژان فدایی (هم بنیان گذار الوکانتنت)، امین مهدوی (هم بنیانگذار الوکانتنت)، حسین مباهی (پژوهشگر ارشد گوگل)، سارا زارع (مدیر محصول سابق گوگل) نیز هر کدام به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
 
همچنین در یکی از پنل‌های این رویداد، طرح "صیانت از حقوق کاربران در شبکه‌های مجازی" به بحث گذاشته شد. این رویداد با همت مجموعه‌های استارت آپی ویکست، الوکانتنت و آژانس تبلیغاتی دیده بان برگزار شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران ، تاریخ انتشار:  6 آبان1400، کدخبر: 810094،www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین