پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۶۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودرو‌های کشور درخصوص اخبار منتشرشده با موضوع صدور گواهی جعلی در مراکز معاینه فنی کشور برای خودرو‌ها توضیح داد.
شعار سال: عبدالله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودرو‌های کشور با اشاره به خبر مطرح‌شده در خصوص گواهی معاینه فنی صوری در برخی رسانه‌ها اظهار کرد: مراکز معاینه فنی در کشور به طور مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی (به غیر از بازدید عیوب ظاهری خودرو) کاملا سیستماتیک در حال انجام است و اطلاعات آزمون خودرو به صورت رمزنگاری شده (encryption) برای سامانه سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال می‌شود.
برگه‌های صادرشده در مراکز معاینه فنی معتبر است

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور ادامه داد: سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به سیمفا امکان رصد دائم و آنلاین مراکز معاینه فنی توسط مسئولان و ناظرین ذیربط (پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری ها، سازمان حفاظت ازمحیط زیست و استانداری ها) و همچنین استعلام احراز اصالت گواهی معاینه فنی را برای عموم شهروندان مهیا کرده است تا بستر تخلفات احتمالی و اعمال سلیقه شخصی را سخت‌تر و دست جاعلان و کلاهبرداران را کوتاه کرده باشد.

متولی تصریح کرد: البته ممکن است شخصی در مکانی خارج از مرکز معاینه فنی یا در فضای مجازی یک برگه بی‌هویت را به عنوان برگه معاینه فنی بفروشد، اما این مسئله به هیچ عنوان به مراکز معاینه فنی ارتباطی ندارد و بار‌ها این مسئله از طریق رسانه‌ها به اطلاع شهروندان رسیده که تنها برگه‌های معاینه فنی که با حضور خودرو و در مراکز معاینه فنی صادر شده و از طریق استعلام آنلاین سامانه سیمفا تایید می‌شوند، معتبرند و مردم نباید به تبلیغات دروغین جاعلان و کلاهبرداران در فضای مجازی اعتماد کنند.
۸۱۱ مرکز معاینه فنی خودرویی در کشور فعال است

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: در حال حاضر ۸۱۱ مرکز معاینه فنی فعال خودرویی با حدود ۱۰۰۰ خط آزمون مکانیزه و ۶۹ مرکز معاینه فنی موتور سیکلت با ۷۴ خط آزمون مکانیزه در کشور وجود دارد که باید از آن‌ها به نحو شایسته‌ای به ویژه در جهت تحقق هوای پاک بهره گرفته شود.

متولی تاکید کرد: در مسئله آلودگی هوا علاوه بر آلایندگی وسایل حمل و نقل موتوری عوامل متعددی همچون استفاده از سوخت بی کیفیت در خودرو‌ها و نیروگاه‌ها، خودرو‌های غیر استاندارد، معادن شن و ماسه و ... دخیل هستند و مجموعه معاینه فنی خودرو‌های کشور به سهم خود آماده است تا با استفاده از زیر ساخت‌های موجود به عنوان یک عامل موثر در رفع معضل آلودگی هوا عمل کند.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در خصوص ضرورت استفاده از خدمات معاینه فنی، افزود: متاسفانه همچنان برخی افراد به اهمیت مسئله معاینه فنی آگاه نیستند و با تصور اینکه معاینه فنی یک راه درآمدزایی است با سوءنیت به آن می‌نگرند.

وی تصریح کرد: این در حالی است بر اساس گزارش مرکز داده کاوی سامانه سیمفا، فرآیند معاینه فنی ۹۵ درصد در بهبود عملکرد سیستم ترمز، ۹۳درصددر بهبود انحراف محور، ۹۱درصد در بهبود عملکرد کمک فنر، ۹۱درصد در کاهش آلایندگی و ۹۰ درصد در بهبود وضعیت ظاهری خودرو‌ها موثر بوده است و به شدت می‌تواند در مواردی، چون کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی مصرف سوخت و ایمنی خودرو‌ها و به تبع آن سلامت شهروندان موثر باشد.

چند راهکار برای موظف کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها برای اخذ گواهی معاینه فنی

متولی با اشاره به اینکه با چند راهکار ساده و کم‌هزینه به راحتی می‌توان خودرو‌ها و موتور سیکلت را موظف به اخذ گواهی معاینه فنی کرد، تصریح کرد: مشروط کردن اخذ مالیات، خدمات بیمه ای، نقل و انتقال سند، ترخیص از پارکینگ و انجام شارژ کارت سوخت خودرو و موتور سیکلت‌ها به اخذ گواهی معاینه فنی بخشی از راهکار‌های ساده‌ای هستند که به راحتی می‌توان نسبت به اجرای دقیق قانون هوای پاک اقدام کرد.
جریمه برای خودرو‌های فاقد معاینه فنی

متولی در همین راستا با اشاره به ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۴۰۰/۳/۱۲ مبنی بر اعمال کد جریمه از طریق دوربین‌های بین جاده‌ای برای خودرو‌های فاقد معاینه فنی اظهار کرد: از دیگر راهکار‌هایی که با توسل به آن به راحتی می‌توان اخذ گواهی معاینه را در جهت تحقق هوای پاک و تردد ایمن سرعت بخشید، اجرای ماده ۷ است که «به جهت حفظ سطح ایمنی و آلایندگی خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی کشور، وزرات راه و شهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه فاقد گواهی معاینه فنی و خودرو‌های فرسوده به کلیه دوربین‌های نظارتی در محور‌های جاده‌ای برون‌شهری اقدام کنند.»

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک که بر تعیین سن مرز فرسودگی تاکید دارد، گفت: در راستای عمل به تبصره ماده ۶ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک نیازمند تسریع در ارسال اطلاعات تفکیک شده از جانب نیروی انتظامی هستیم. چنانچه به عنوان مثال برای تعیین سن مرز فرسودگی صرفا ارسال عنوان «اتوبوس» کفایت نمی‌کند و باید نوع وسیله نقلیه، سوخت و مشخصات فنی آن با جزئیات (دیزلی، پایه گازسوز و برقی) مشخص شود یا در تشخیص سن مرز فرسودگی موتورسیکلت، صرفا ارسال عنوان موتور سیکلت کفایت نمی‌کند.

متولی ادامه داد: بنابراین باید جزئیات فنی همچون بنزینی، انژکتوری و برقی نیز مشخص شود. چرا که براساس جدول ذیل ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک برای هر یک از وسایل موتوری، سن مرز فرسودگی آن‌ها و تعداد دفعات معاینه فنی آن‌ها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی؛ ضوابط مشخصی تعیین شده که براین اساس اطلاعات این نوع وسایل برای تعیین سن مرز فرسودگی و صدور گواهی معاینه فنی لازم است به تفکیک و با جزئیات از جانب نیروی انتظامی اعلام شود.

موتورسیکلت‌های فرسوده به طور میانگین ۶ برابر خودرو‌ها آلایندگی دارند

مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودرو‌های کشور با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های فرسوده به طور میانگین ۶ برابرخودرو‌ها آلایندگی دارند؛ افزود: ملزم کردن موتورسیکلت‌ها به اخذ گواهی معاینه فنی یک الزام در کنترل آلودگی هوا است و در این راستا امیدواریم با تسریع در ارسال این اطلاعات و البته اعمال قانون و توقیف موتورسیکلت‌های فاقد گواهی معاینه فنی از سوی مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی، بستر اجرایی قانون هوای پاک هر چه سریعتر فراهم شود.

وی فرآیند معاینه فنی را در بهبود عملکرد خودرویی کشور بسیار موثر دانست و با اظهار اینکه در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه است و باید به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی به دولت مردمی کمک شود، افزود: مقوله معاینه فنی افزون بر موثر بودن درکاهش آلایندگی، کاهش حوادث خودرویی وافزایش ایمنی تردد، می‌تواند در کاهش مصرف سوخت کشور بسیار موثر باشد. به طوری که در بحث اقتصادی این مسئله کمک شایانی به اقتصاد کشور کرده و می‌تواند در عبور سربلند کشور از تحریم‌ها و تحقق استقلال و عزت ایران اسلامی بسیار تاثیرگذار باشد.

متولی با تاکید بر اینکه اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودرو‌های کشور بر اساس وظیفه سازمانی به سهم خود تمام زیرساخت‌های لازم را در جهت بهبود عملکرد خودرویی، تردد ایمن، هوای پاک و بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور فراهم آورده است، خاطرنشان کرد: اکنون نیاز است سایر ارگان‌ها نیز سهم خود را در تحقق این اهداف و به ویژه در اجرای قانون هوای پاک ادا کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰، کدخبر:۶۳۶۴۱۱، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین