پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رای، کلیات طرح حمایت از مالکیت صنعتی را به تصویب رساندند.
شعار سال: سید کاظم دلخوش در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی اظهار کرد: در جلسات متعددی با حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و به دلیل تشابه موضوع، با لایحه حمایت از مالکیت صنعتی دولت آن را ادغام کردیم و با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رساندیم.

وی ادامه داد: در خصوص مالکیت صنعتی مجلس شورای اسلامی در سه دوره در حال بررسی مواد این طرح می‌باشد. ما باید توجه کنیم که قانون ثبت اختراعات صرفا به صورت آزمایشی تا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شد و ما بعد از آن در ثبت اختراعات دچار خلأ قانونی بودیم که با اذن رهبری معظم انقلاب این موضوع از طریق مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیگیری شد تا این‌که امروز کمیسیون این گزارش را ارائه می‌کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع ثبت مالکیت صنعتی امر بسیار مهمی است به گونه‌ای که در دو ماهی که در آمریکا دولت تعطیل بود این موضوع مالکیت صنعتی تعطیل نشد و در ایران هم این موضوع سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد.

در ادامه بررسی کلیات این طرح، نماینده دولت اظهار کرد: با توجه به این‌که بخش‌هایی از این طرح دارای مواد جزایی می‌باشد، مجازات‌هایی را تعیین کرده و مرجع ثبت اختراع را سازمان ثبت دانسته، قوه قضاییه با آن موافق است، اما دولت به دلایلی مخالف می‌باشد.

وی اضافه کرد: دولت با این موضوع که مرجع ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک می‌باشد مخالف است و معتقد است یک سازمان مستقل باید بدین کار مکلف شود.

نماینده دولت همچنین عنوان کرد: با توجه به این‌که لایحه دولت مراحل نهایی خود را می‌گذراند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم فعلا این طرح را مراعا بگذارند تا لایحه دولت تقدیم مجلس شود.

اما حسن نوروزی - نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی - مخالفت خود را با نماینده دولت اعلام کرد و گفت: قانونی که اجرایی می‌شد به صورت موقت بود و اگر دولت قصد ارائه لایحه داشت تا اکنون این کار را انجام داده بود. این موضوع حتی در ادوار نهم و هشتم مجلس تا به این دوره از مجلس ادامه داشته و در دست بررسی بوده است. این طرح مشکل ثبت اختراع را حل می‌کند و در کمیسیون با حضور نمایندگان دولت به خوبی بررسی شدند.

وی اضافه کرد: اکنون هم دولت در هر قسمت از این طرح بحث دارد ما پاسخگو خواهیم بود و در جایی که نیاز به اصلاح است آن را اصلاح خواهیم کرد. تمام بررسی‌های این طرح با هماهنگی دولت بوده و باید گفت این طرح شالوده کار مشترک کمیسیون با دولت بوده است. به همین جهت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم با رای قاطع خود کلیات این طرح را تصویب کنند.

در ادامه نیز بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص روند بررسی کلیات این طرح تذکر داد و گفت: بحث مالکیت صنعتی بسیار حائز اهمیت است، اما اولویت باید در این موضوع هماهنگی با دولت باشد تا هماهنگی‌های لازم با دولت انجام شود. اگرچه کمیسیون قضایی زحمات زیادی کشیده است.

وی ادامه داد: سخنگوی کمیسیون ما را با کشور آمریکا مقایسه می‌کند ما قرار نیست مانند آمریکا باشیم و دارای قوانین اسلامی و فقهی در حوزه مالکیت صنعتی هستیم. اگر قرار باشد کمیسیون قضایی ما را با آمریکا مقایسه کند یک گفتمان سازی جدیدی ایجاد شده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این طرح را مراعا بگذارید و آن را به کمیسیون تخصصی بفرستید. ما باید توجه کنیم موضوع مالکیت صنعتی بسیار حائز اهمیت است و یکی از مشکلات مالکان واحد‌های صنعتی همین بحث مالکیت صنعتی است. ما باید با اقدام مناسب هویت را به صنعت کشور برگردانیم پس این طرح به کمیسیون تخصصی بازگردد تا با هماهنگی دولت تصویب شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۸۲۶۲۰۳۲۰، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین