پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
تهیه‌کننده سریال‌های «ریکاوری»، «بزم آخر» و فیلم سینمایی «به وقت خماری» معتقد است در شرایط حاضر باید طرح‌هایی برای آشتی دادن مردم با سینما و دیدن قانونی آثار شبکه نمایش خانگی در نظر گرفت و افزایش قیمت اشتراک پلتفرم‌ها در شرایط حاضر تصمیم کاملاً اشتباهی بود.

شعار سال:جمال گلی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون،  اظهار داشت: بالا رفتن میزان تولیدات شبکه نمایش خانگی قطعاً اتفاق مثبتی است و از چند جنبه می‌توان این اتفاق مثبت را مورد ارزیابی قرار داد. یکی از این جنبه‌ها اشتغال‌زایی در بین اهالی سینماست. همواره سینماگران ما با معضل بیکاری روبرو بودند و همیشه قشر عظیمی از جامعه سینماگران ما بیکار بوده و افزایش تولیدات در شبکه نمایش خانگی قطعاً می‌تواند میزان بیکاری را به حداقل برساند.
 
گلی خاطرنشان کرد: در وضعیت حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و از مردم می‌خواهیم خانه‌نشین باشند و درصدی از مردم این کار را انجام می‌دهند لازم است که سرگرمی‌سازی را جدی بگیریم. تلویزیون که در این بحث از نیاز مردم عقب مانده و مدت‌هاست که تولیدات جذابی ندارد. تلویزیون باید بداند که مردم از این رسانه انتظار دیدن برنامه ترکیبی و نشست‌ها را ندارند و به دنبال قصه‌گویی هستند اما با نادیده گرفتن این مسئله مهم افزایش پلتفرم‌ها توانست این نیاز را تا حدی پاسخگو باشد و در این بین افزایش دستمزد هنرمندان در پلتفرم‌ها باعث شد که تلویزیون نتواند با خیلی از هنرمندان همکاری کند.
 
او افزود: در این بین شبکه نمایش خانگی باید این نکته مهم را مدنظر داشته باشد که مبادا با افزایش تولیدات این رسانه به لحاظ کیفی دچار افت شود و اعتماد مردم را از دست بدهد. متأسفانه این اتفاق تا حدی رخ داده و کیفیت آثار نزول پیدا کرده و باید این نکته مدنظر باشد که تنها گسترش شبکه نمایش خانگی و افزایش تولیدات نمی‌تواند برای مردم رضایت‌بخش باشد.
 
این تهیه‌کننده تصریح کرد: بخشی از موفقیت پلتفرم‌ها در جلب نظر مخاطبان به فرصت‌طلبی پلتفرم‌ها و هنرمندان برمی‌گردد چراکه در حال حاضر خوراک بهتری وجود ندارد و مردم برای دیدن آثار ایرانی به این رسانه‌ها رجوع می‌کنند. باید کنترل و مراقبت دقیقی بر تولیدات وجود داشته باشد و متأسفانه امروز شاهد شکل‌گیری یک مافیا در این عرصه هستیم که اتفاق خوبی نیست و از طرفی میزان کیفیت آثار هم در یک نگاه کلی بسیار کاهش پیدا کرده و آثار حتی کیفیت متوسطی هم ندارند.
  
تهیه‌کننده سریال «ریکاوری» درباره درآمدزایی پلتفرم‌ها گفت: درآمدزایی پلتفرم‌ها از دو راه صورت می‌گیرد. اولین مورد درآمدزایی مستقیم است که از فروش اشتراک پلتفرم‌ها به دست می‌آید. با فروش اشتراک، اپراتورها به پلتفرم‌ها پیشنهاد می‌دهند که درصدی تخفیف در نظر بگیرند تا مخاطبان با دیدن آثار حجم داده زیادی مصرف کنند و درصدی هم به سود اپراتورها باشد. به عنوان مثال ممکن است ایرانسل در همکاری با یک پلتفرم پیشنهاد دهد به کسانی که از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنند 30 درصد تخفیف داده شود که در این‌صورت میزان مخاطبان ایرانسلی بالا می‌رود و اپراتور نیز به درآمد بالایی می‌رسد که مبلغ زیادی از این طریق به دست می‌آید.
 
او افزود: دومین راه درآمد پلتفرم‌ها، درآمدی است که در طول زمان به دست می‌آید. شاید یک پلتفرم مثل فیلیمو 30 میلیارد برای ساخت یک سریال هزینه کند و این 30 میلیارد پس از پخش سریال به دست نیاید اما پلتفرم با قرار دادن اثر در آرشیو خود و میزان مخاطبانی که ممکن است در طول 5 سال این اثر را ببینند به مبلغ مورد نظر دست پیدا کند و از طرفی با این سریال‌ها ارزش بِرَند خود را افزایش دهد و از این طریق به سود برسد. اگر تنها 10 درصد مردم که سریال‌ها را مشاهده می‌کنند به شکل قانونی از پلتفرم‌ها بیننده آثار باشند حداقل دو تا دو و نیم میلیون اشتراک در یک پلتفرم به وجود می‌آید و این خود درآمد بسیار بالایی برای پلتفرم در بر دارد. متأسفانه از آنجا که ما قوانین مشخصی در برخورد با متخلفان نداریم و امنیتی وجود ندارد فعلاً رخ دادن این اتفاق برای پلتفرم‌ها بسیار دور از ذهن است.
 
این تهیه‌کننده درباره افزایش قیمت اشتراک پلتفرم‌ها در روزهای اخیر تصریح کرد: من افزایش قیمت اشتراک پلتفرم‌ها را اتفاقی کاملاً نادرست می‌دانم. وقتی نمی‌توانیم جلوی دانلود غیر مجاز، ماهواره‌ها و ... را بگیریم نباید با بالا بردن قیمت اشتراک به درآمدزایی فکر کنیم. بالا رفتن قیمت ممکن است باعث شود مخاطبان بسیاری ترجیح دهند دیگر از طریق پلتفرم‌ها به دیدن آثار ننشینند و میزان استفاده‌کننده‌ها از نسخه‌های غیرقانونی افزایش پیدا کند.
 
او در پایان گفت: افزایش قیمت اشتراک در شرایط کرونایی حاضر به هیچ‌عنوان منطقی نبود. این اتفاق در سینما هم رخ داد و قیمت بلیت را افزایش دادند در حالیکه اگر می‌خواهیم مردم را با سینما و دیدن آثار شبکه نمایش خانگی به صورت قانونی آشتی دهیم باید طرح‌های تشویقی در نظر بگیریم و بالا بردن قیمت خلاف این مسئله عمل می‌کند. افزایش تولیدات شبکه نمایش خانگی با همه مزیت‌هایی که دارد یک خطر بزرگ هم با خود برای سینما دارد که هنوز بروز نکرده و با پایان کرونا آن را به وضوح شاهد خواهیم بود. این خطر امروز مثل یک سرطان ریشه کرده و وقتی سینما بخواهد تولیدات خود را مثل گذشته از سر بگیرد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود چراکه پلتفرم‌ها به شکلی زیرکانه بالا بردن دستمزد بازیگران، آن‌ها را به سمت خود سوق داده و سخت است بتوان بازیگری را با دستمزدهای پائین‌تر به سینما آورد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا، تاریخ انتشار:  15 آذر  1400، کدخبر: 1177271، www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین