پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
مهرداد فرید با انتقاد از نگاه‌های سلیقه‌ای مدیران مختلف در برخورد با مسائلی، چون ابتذال در سینما تأکید کرد که کشف ابتذال در سینما بر عهده منتقدان و مخاطبان است و بهتر است دولتمردان تقویت زیرساخت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.
شعار سال: مهرداد فرید کارگردان سینما اظهار داشت: با جلوگیری از صدور مجوز برای هیچ فیلمی موافق نیستم. دولتمردان در قبال هنرمندان وظیفه حمایت دارند و هنرمندان نیز باید به خط قرمز‌هایی که در واقع جامعه مشخص کرده مقید باشند؛ در واقع موازینی حداقلی وجود دارد که باید همه ما به آن پایبند باشیم. به عنوان مثال توهین نژادی امری ناپسند است که سینماگر باید از این کار پرهیز کند و بعید می‌دانم فیلمسازی در ایران باشد که این مسائل ابتدایی را نداند.

فرید تصریح کرد: نمی‌توان با مطرح کردن واژه مبتذل و تأکید بر عدم ارائه مجوز به این آثار عرصه را بر سینماگران تنگ‌تر کنیم چرا که تعریف مورد توافقی درباره این واژه وجود ندارد و چنین مفهوم گنگی بیشتر منجر به بسته شدن دست و پای اهالی فرهنگ برای پرداختن به موضوعات مختلف و فیلم ساختن می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که به تعریف مشخصی از واژه مبتذل نرسیده‌ایم مقابله با سینمای مبتذل امکان‌پذیر نیست. به شخصه معتقد هستم که سینمای ایران به تنوع در آثار نیازمند است و ما به همه گونه‌های سینمایی احتیاج داریم و جامعه نیز به فیلم‌های مختلف نیاز دارد. ما نمی‌توانیم با حذف برخی فیلم‌ها بخشی از نیاز‌های مردم را پاسخ ندهیم، چون از اینگونه آثار خوشمان نمی‌آید و به آن برچسب ابتذال می‌زنیم. متأسفانه معمولاً اینگونه رویکرد‌ها در زمینه محدود کردن پیش رفته و اگر می‌خواهیم اینگونه نشود باید به تعریف مشخصی برسیم.

کارگردان فیلم سینمایی «بی‌تابی بیتا» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: فیلم مبتذل همیشه وجود دارد، اما پیدا کردن آن بر عهده منتقدان و مردم است و دولتمردان چنین وظیفه‌ای ندارند چرا که معمولاً دولتمردان نمی‌توانند تعریف درستی داشته باشند و در کشور ما همواره نگاه‌های سلیقه‌ای جای تعریف درست را گرفته است و این باعث شده هر بار یک نظر درباره یک موضوع با مدیران مختلف وجود داشته باشد که نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی در بین اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

این کارگردان تصریح کرد: در حوزه هنر، دولت باید نظارت حداقلی داشته باشد و مراقب باشد که فیلمی به خطوط قرمز آحاد ملت ورود نکند. منظور از این خطوط قرمز مسائل کلی است که اکثریت جامعه درباره آن اتفاق نظر دارند؛ به عنوان مثال همه می‌دانیم که دزدی کاری غیر اخلاقی است و اگر فیلمی به ترویج و تشویق این کار بپردازد قطعاً می‌تواند برخورد دولت را شاهد باشد، اما مطرح کردن یک مفهوم کلی به عنوان ابتذال که تعریف مشخص و مورد توافقی هم ندارد نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: همانطور که پیش‌تر گفتم کشف و تشخیص ابتذال در سینما بر عهده سینماگران، مخاطبان و منتقدان سینمایی است و وزارت ارشاد می‌تواند این موضوع را به این قشر بسپارد و به تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از تولید و تکنولوژی مدرن برای تولید و پخش آثار سینمایی را در دستور کار قرار دهد. اگر سازمان سینمایی اکران آنلاین را تقویت کند و شرایطی را پدید آورد که فیلم‌ها در اکران آنلاین مصونیت داشته باشند بازار بزرگی برای پخش فیلم‌های ایرانی پدید می‌آید. در کنار ایجاد امنیت در فضای مجازی برای فیلم‌های سینمایی شرایطی فراهم شود که مردم ایران در هر نقطه از کشور بتوانند در یک زمان به فیلم‌های سینمایی دسترسی داشته باشند کار بزرگی صورت گرفته که برای همیشه به عنوان یک اقدام مهم از سوی رئیس سازمان سینمایی به یاد می‌ماند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۶۷۶۱۵، borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین