پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۸۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
دولت و مجلس بار‌ها اعلام کردند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند، اما زمزمه‌های تغییر سهمیه‌بندی بنزین بار‌ها شنیده شده بود. حالا قرار است شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد. این طرح از کیش و قشم آغاز می‌شود.
شعار سال: قرار است طرحی شبیه به طرح وان در جزیره کیش و قشم شروع شود. طرحی که بر اساس آن سهمیه بنزین خودرو‌ها در کیش و قشم حذف می‌شود و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق می‌گیرد.

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس با تایید این خبر گفت: قرار شده که شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند. برای شروع دو جزیره کیش و قشم را انتخاب کرده‌اند و این طرح از این دو منطقه آغاز می‌شود.

او دلیل انتخاب این دو جزیره را این گونه توجیه می‌کند: این جزیره‌ها مناطق آزاد هستند و به همین دلیل هم می‌توان به صورت اولیه در این مکان‌ها طرح ساماندهی حامل‌های انرژی و تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین را انجام داد.

او تاکید می‌کند: هر طرح پس از بررسی‌های کارشناسی باید به صورت آزمایشی اجرایی شود.

قیمت بنزین تغییری می‌کند؟

با تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین، آیا قیمت بنزین هم تغییر می‌کند؟ عباسی دوانی می‌گوید: هنوز مشخص نیست این سهمیه قرار است چگونه به مردم داده شود. ملاک مصرف بهینه و بعد از آن رفاه مردم در حد معقول است. این یعنی هیچ کس برای گذران زندگی معمول خود در بحث حامل‌های انرژی کم نیاورد.

عباسی دوانی درباره جزئیات تخصیص سهمیه بنزین و قیمت آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: اگر لازم باشد قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، دستمزد مردم هم باید عادلانه توزیع شود.

هنوز مشخص نیست که طرح تغییر قیمت بنزین در مجلس در چه مرحله‌ای است و آیا این همان طرح دولت سایه است یا فرق دارد. اما تا چندی پیش دولت و مجلس گفته بودند که قرار نیست قیمت بنزین گران شوند.

اما حالا و با توجه به این که بودجه تحویل مجلس داده شده، این طرح چگونه به طور گسترده اجرایی می‌شود؟ عباسی دوانی یادآوری می‌کند: احتمالا پس از بررسی بودجه یا در هنگام بررسی بودجه به صورت تبصره‌ها و بند‌هایی درباره حامل‌های انرژی نوشته شده باشد. باید منتظر بررسی بودجه در مجلس ماند.

دولت در سایه سهمیه بنزین را حذف می‌کند؟

طرح آزمایشی سهمیه‌بندی بنزین، شباهت زیادی به طرح وان دارد. طرح وان، از سال ۹۸ که بنزین سهمیه‌بندی و گران شد، سر از بهارستان در آورد.

طبق این طرح، قرار بود سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد هر خانواده تعلق بگیرد و افراد خودشان تصمیم بگیرند سهمیه‌شان را بفروشند یا نگه دارند. نمایندگان مجلس در آن زمان معتقد بودند که این گونه، بنزین عادلانه‌تر توزیع می‌شود. حالا هم قرار است سهمیه بنزین در جزیره قشم و کیش به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد.

آنگونه که دولت و مجلس گفته قرار نیست قیمت بنزین امسال تغییر کند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد تاکید اصلی بر اجرای طرح جدیدی برای یارانه بنزین است. طرحی مانند طرح وان که هم در مجلس مطرح بود و هم در برنامه سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری بار‌ها به آن پرداخته شده بود.

حالا طرح جلیلی و پیشنهاد اعضای کمیسیون در سال ۹۸، سرانجام به بهارستان هم رسیده است. سعید جلیلی در زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، گفته بود هشت سال به‌عنوان «دولت سایه» مشغول بررسی مشکلات کشور بوده و یکی از طرح‌هایی که می‌خواهد اجرا کند طرح وان است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پول و تجارت، تاریخ انتشار: ۲۹آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۶۹۹۶، poolvatejarat.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: سهمیه ، بنزین ، مجلس ، کیش ، قشم
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین