شعار سال: با در نظر گرفتن شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بازار کسب و کارهای آنلاین رونق بیشتری گرفته و افراد زیادی کالاهای مورد نیاز خود را از طریق فروشگاههای آنلاین تهیه میکنند؛ و همین موضوع پای شرکت پست را بیش از پیش به زندگی روزانه مردم باز کرده است که ضروری است با تعهد بیشتری به انجام وظایف ذاتی خود بپردازد.
با توجه به تشویق مسئولین به در خانه ماندن و تاثیرگذاری این امر در کاهش میزان ابتلا به ویروس کرونا، حمایت از کسب و کارهای آنلاین ضروری به نظر میرسد، اما در این میان یکی از مسائلی که موجب کاهش اعتماد مردم به فروشگاههای آنلاین میشود، مفقود شدن کالاهای ارسال شده توسط مراکز ارسال کالا به ویژه شرکت پست است.
در پی گلایه برخی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین اقدام به بررسی جزئی یکی از موارد مفقودی بستههای ارسالی کرده ایم، که در ادامه میخوانید:
در تاریخ ۴ آذر ماه بستهای با ارزش حدودی ۵۰ هزار تومان توسط یک فروشگاه آنلاین به شرکت پست تحویل داده شده است. شرکت به صورت شفاهی مدت زمان لازم برای تحویل بستهها را ۳ روز کاری اعلام میکند. اما پس از گذشت چند روز و عدم تحویل بسته به مقصد، سامانه رهگیری مرسولههای پستی نشان از ارسال بسته به مقصد پاکدشت داشت؛ درحالی که نشانی مقصد تهرانپارس ثبت شده بود!
دفتر پست مبداء پس از مراجعه ارسال کننده اعلام کرد که به دلیل خطای انسانی بسته اشتباه ارسال شده و با تاخیر به مقصد میرسد.


با مقایسه مقصد ثبت شده در تصویر اول و تصویر دوم که جزئیات ارسال را نمایش میدهد، میتوان تفاوت شهر مقصد ثبت شده و شهری که بسته به آنجا ارسال شده است را مشاهده کرد.
به دلیل عدم تحویل مرسوله، شکایتی نیز در سامانه شرکت پست ثبت شده، و پاسخ دریافتی نشان از تحویل مرسوله به مقصد داشت؛ در حالی که تحویل انجام نشده بود! (پاسخ شرکت پست را در تصویر زیر مشاهده میکنید)

در تاریخ ۳۰ آذر ماه مراجعه سوم به دفتر پست مبداء انجام شد و با توجه به این که متصدی اعلام کرد تحویل بسته به مقصد ثبت نشده است، مراجع را برای اطلاع از جزئیات بیشتر به تماس با شماره ۱۹۳ دعوت کرد.
کارشناس مرکز با توجه به تاریخ تماس تلفنی، نیاز به دریافت فرم صورتجلسه از دفتر مبداء و تکمیل آن را لازم دانست، تا در صورت تائید مفقودی غرامت پرداخت شود.
نتیجه مراجعه دوباره نشان از عدم وجود این فرم در دفتر مبداء و لزوم مراجعه به دفتر مرکزی و دریافت فرم داشت، که همین امر تناقض میان پاسخگویی تلفنی و حضوری در دفتر پست را نشان میدهد.
با این شرایط پیگیریهای تلفنی ادامه یافت، و تماس با مرکز بازرسی نشان داد که مرسوله از مرکز پاکدشت به واحد مکانیزه ارسال شده، و تماس با واحد مکانیزه بی حاصل بود.
اما کماکان تا تاریخ ۴ دی ماه مرسوله مورد نظر هنوز به مقصد نرسیده است، و کسی پاسخگوی مراجع نیست!
مسأله اینجاست که هر بار مراجعه به اداره پست مبدا حداقل ۱۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت-که تاکنون ۳ بار اتفاق افتاده است- و مراجعات دیگری برای ثبت شکایت جهت بررسی و پرداخت احتمالی غرامت لازم است. ارزش بسته ارسالی نیز حدود ۵۰ هزار تومان است و سوال اینجاست که در صورت تائید مفقودی و به نتیجه رسیدن شکایت و پرداخت از سوی شرکت پست آیا مبلغ واریزی به میزان ارزش بسته و هزینههای انجام شده برای شکایت خواهد بود؟!
از سوی دیگر که از جهت اثرگذاری بسیار عمیقتر است اعتبار خدشه دار شده فروشگاههایی که به این مشکل دچار میشوند و عدم اعتماد مشتریان این فروشگاهها چه طور جبران خواهد شد؟!
این درحالی است که گزارش پیش رو فقط یکی از مواردی است که روزانه اتفاق میافتد و موارد بسیار متعددی به علت عدم امید به حصول نتیجه و هزینههای بالای پیگیری به دست فراموشی سپرده میشود، پاسخ متصدی غرفه اداره پست مبدا نیز همین امر را تائید میکرد که در جواب مراجع گفت: «بسته گم شده» و نگرانی و دغدغه مراجع را کاملا بی ارزش نشان داد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۳۵۸۹۱، www.jamaran.news