پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی شرایط واردات گوشت را برای افرادی که هیچ ارتباطی به تولید و تولیدکننده ندارند، فراهم می‌کند. همه اقشار جامعه اعم از مصرف‌کننده و تولیدکننده دچار تبعات و تنش‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان خواهند شد.
شعار سال: افشین صدر دادرس اظهار داشت: افزایش قیمت گوشت در پی حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، عدم تأمین اعتبار موردنیاز برای تولیدکننده جهت خرید علوفه و عدم خرید دام‌ها به قیمت تمام‌شده واقعی توسط دولت و به تبع آن افت تولید، توجیهی برای واردات گوشت از مغولستان، قرقیزستان و کشور‌های اطراف می‌شود.

صدر دادرس اضافه کرد: در حال حاضر تمام واردکنندگان آماده واردات گوشت هستند و راه برای واردات این محصول هموار شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت دام زنده تغییر محسوسی نکرده، ولی قیمت گوشت تغییر وحشتناکی کرده است و در ادامه با رسیدن قیمت گوشت به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و معادل شش دلار، گوشت را با قیمت چهار دلار وارد می‌کنند.

صدر دادرس در پاسخ به این‌که پس از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی چه چالش‌هایی برای صنعت دام سبک پیش می‌آید، گفت: با دو چالش اصلی تأمین نهاده‌ها و فروش و عرضه محصولات که به دلیل رکود حاکم بر بازار و فروش نرفتن محصولات و کافی و به‌موقع نبودن حمایت دولت روبه‌رو خواهیم شد که اکنون نیز دامداران ما تا حدود زیادی با آن مواجه هستند.

وی افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی مسئولان باید آینده این دو مسأله مهم را مشخص کنند، چون در حال حاضر طرح و برنامه‌ای برای حل این دو چالش وجود ندارد.

صدر دادرس بیان کرد: اگر قرار بر حذف ارز ترجیحی و جایگزینی آن با ارز نیمایی باشد، باوجود سامانه بازارگاه به دلیل انحصار تأمین و توزیع توسط خود دولت، سهمیه‌بندی و اولویت‌بندی توزیع نهاده‌ها، عدم توانایی تشکل‌ها در واردات نهاده‌ها، عدم ارتباط مستقیم دامداران با تاجران و رقابتی نبودن تأمین و توزیع نهاده‌ها شرایط بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها پس از حذف ارز دولتی ادامه داد: مثلاً جویی که الان به قیمت دو هزار و ۱۰۰ تومان می‌خریم، بر اساس برآورد‌ها پس از حذف ارز ترجیحی حدود ۱۱ هزارتومان خواهد شد.
صدر دادرس در مورد کاهش سرانه مصرف گوشت پس از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی عنوان کرد: اگر دولت واقعاً به فکر حمایت از تولیدکننده بخش گوشت قرمز است، باید یارانه را در قالب کارت‌های خرید و به مقدار خوب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد و مقدار این یارانه‌ها هم متناسب با شرایط تغییر کند و اگر این‌طور نباشد، سرانه مصرف گوشت باز هم کم‌تر می‌شود.

وی در رابطه با تبعات اجرای طرح حذف چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: همه اقشار جامعه اعم از مصرف‌کننده و تولیدکننده دچار تبعات و تنش‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان خواهند شد.

صدر دادرس افزود: در حال حاضر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دامدار دام سبک و بیش از ۸۰۰ هزار نفر دامدار دام سنگین داریم که این دو میلیون نفر بر اساس مرکز آمار ایران بیش از سه میلیون شغل ایجاد می‌کنند که متأسفانه طی دو سال گذشته به دلیل عدم نظارت بر توزیع گوشت در بازار تعدادی از دامدار‌های دام سبک ورشکسته و در پی آن بسیاری از چوپانان و کارگران بیکار شده‌اند.

وی در رابطه با اقدامات زمینه‌ساز جهت توزیع مناسب گوشت بیان کرد: در کشتارگاه‌ها باید سامانه مرکزی توزیع گوشت ایجاد شود، به‌گونه‌ای که قیمت‌ها به‌صورت شفاف برای خریدار و فروشنده قابل‌دسترسی و رصد در وب باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک خطاب به دولت گفت: امنیت مصرف‌کننده در گروی امنیت تولیدکننده است؛ یعنی اگر تولید متوقف شود، امنیت غذایی مصرف‌کننده به خطر می‌افتد.

صدر دادرس افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که دشمنان قسم‌خورده این نظام و کشور در زمان نیاز ما به واردات گوشت از خارج از کشور جلوی واردات گوشت و مرغ به ایران را نگیرند، لذا مسئولان از پرورش‌دهندگان دام سبک و سنگین حمایت کنند.

وی در پاسخ به علت ورشکستگی بسیاری از دامداران دام سبک اظهار داشت: متأسفانه دامداران دام سبک به دلیل عدم توانایی در تأمین نقدینگی موردنیاز، تأمین نهاده‌ها از بازار آزاد، پایین آمدن کشش بازار، تأمین و توزیع نهاده‌های دام سبک به‌عنوان اولویت آخر وزارت جهاد کشاورزی و عدم فروش دام‌های پروار به قیمت تمام‌شده ورشکسته شده و یا دام‌های خود را فروخته‌اند.

صدر دادرس در مورد انتظار خود از دولت عنوان کرد: دولت باید سرمایه در گردش ارزان‌قیمت در اختیار دامداران دام سبک قرار دهد و علاوه بر این با تغییر شرایط بازار و صدور مجوز صادرات دام به دامداران کمک کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اظهار داشت: برای کمک به دامداران شرکت پشتیبانی برای خرید دام ایجادشده، اما، چون اعتبار موردنیاز فراهم نیست، در بسیاری از استان‌ها دام را از دامدار خریده‌اند، ولی پول دامدار هنوز پرداخت‌نشده که این باعث عدم تمایل دامداران به فروش دام‌های خود به شرکت پشتیبانی شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری روستانیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۵۲۷۱، www.rustanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین