پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
علاقه «آنه ماری شیمل» به پیامبر اسلام باعث شد تا وصیت کند بر روی سنگ قبرش حدیثی از حضرت محمد (ص) «اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا: مردم در خوابند، چون بمیرند بیدار مى‌شوند» بنویسند. امروز سالروز درگذشت این اسلام‌شناس فقید است.
شعار سال: آنه ماری شیمل در هفتم آوریل سال ۱۹۲۲ در شهر ارفورت آلمان به‌دنیا آمد. او در ۱۵ سالگی به مطالعه اسلام و یادگیری زبان‌های مختلف مشغول شد. شیمل زمانی که تنها هفده سال داشت، تحصیلات خود را در رشته‌های زبان و ادبیات عرب و علوم اسلامی دانشگاه برلین آغاز کرد و دو سال بعد موفق به اخذ مدرک دکترا از این دانشگاه شد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، در آن دوران، شیمل به کمک هانس هاینریش شدر، استاد دانشگاه برلین و خاورشناس برجسته آلمانی، با کتاب مثنوی معنوی آشنا شد و به مطالعه و تحقیق درباره دیوان مولانا جلال الدین بلخی پرداخت. او ۱۰ سال بعد در سن ۲۹ سالگی، دکترای دوم خود را در حوزه تاریخ ادیان دریافت کرد.

در بهار سال ۱۹۶۷ میلادی، شیمل کار تدریس در دانشگاه هاروارد در حوزه فرهنگ هندی - اسلامی را آغاز کرد و در سال ۱۹۷۰ به درجه استادی رسید.

از جمله آثار او می‌توان به «جایگاه خلفا و قضات در پایان زمامداری ممالیک»، «زبان تصاویر مولانا»، «ادیان جهان: مختصر تاریخ ادیان»، «تأثیرات اندیشه مولانا در شرق و غرب»، «ترجمه گزیده دیوان شمس» و «مقدمه‌ای بر اسلام» اشاره کرد.

این اسلام‌شناس شهیر آلمانی در نهایت در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی در شهر بن درگذشت. علاقه او به پیامبر اسلام باعث شد تا وصیت کند بر روی سنگ قبرش حدیثی از حضرت محمد (ص) «اَلنّاسُ نیامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا: مردم در خوابند، چون بمیرند بیدار مى‌شوند» بنویسند. این حدیث از امام علی (ع) نیز نقل شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن ، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۴۰۳۱۵۰۵، www.khouzestan.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین