پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
دوازدهمین همایش مشترک انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم، با عنوان همایش علمی، کاربردی اقتصاد مقاومتی، در محل دانشگاه خاتم و با حضور استادان برجسته کشور، اقتصاددانان، اعضای انجمن‌های علمی، اعضای انجمن مدیریت ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

شعارسال: بنابر اعلام بانک پاسارگاد در این همایش بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در خصوص موضوع «اقتصاد دانش‌بنیان و راهکارهای عملیاتی»، در دو محور «دیدگاه نظام‌مند به مسئله اقتصاد دانش‌بنیان و سیاست‌ها و راهکارهای پیشنهادی» و «نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان» سخنرانی کرد.

در ابتدای نشست، بهزاد سلطانی به ارایه تعریف از اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت و گفت: زمانی که گفته می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان، یعنی منبع اصلی رشد اقتصادی کشور دانش باشد. البته این تعریف به این معنا نیست که 80 یا 90 درصد رشد اقتصادی حاصل از دانش است؛ چرا که در آمریکا هم حدود 20 درصد از اقتصاد مبتنی بر دانش است.

سلطانی ادامه داد: تعاریف گوناگونی از دانش‌بنیان مطرح شده‌؛ در جامعه ما دانش‌بنیان به معنای صنعتی شدن گرفته می‌شود. در تعریف دیگری به رشد شرکت‌هایی با (High tech)تکنولوژی برترو غلبه اقتصادی آن‌ها در کشور اشاره دارد و در مرحله‌ای بالاتر، دانش‌بنیان به این معناست که یک شرکت معروف جهانی، مانند گوگل، 80 درصد درآمد خود را از فروش لایسنس کسب کند و این درآمد از محل فروش نرم‌افزار نباشد.

وی تصریح‌کرد: وقتی گفته می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان، یعنی شما به طور مستقیم می‌توانید دانش فنی را منبع سودآوری قرار دهید.

سلطانی گفت: مهم‌ترین دغدغه کشور در دوران پسابرجام، در محیط سیاست خارجی، مسئله اقتصادی و در محیط سیاست داخلی، انتخابات آینده است. باید به اینجا برسیم که نامزدهای ریاست جمهوری ما درک حداقلی از توسعه و پیشرفت فناوری کشور داشته باشند و آن را در معادلات سیاسی گم نکنند.

سلطانی ادامه داد: لازم است تا 5 یا 10 سال آینده، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در بحث توسعه فناوری درگیر شوند. تا انباشت سرمایه نباشد، توسعه فناوری رخ نمی‌دهد. در این راستا هنوز این قدرت را بخش خصوصی ما ندارد و در این بحث باید حاکمیت ما ورود کند. البته در این مسیر یک مشکل فرهنگی وجود دارد که برای حاکمیت آسان نیست ارقام زیادی را به بخش غیر از خودش برای انجام ماموریت‌های خاص بدهد.

به گفته وی، به هر حال هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است که درآمدی که دولت دارد فقط متعلق به این نهاد نیست بلکه باید بین تمام افرادی که می‌توانند رشد اقتصادی ایجاد کنند توزیع شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری خاطرنشان شد: در بحث توسعه بازار به ویژه در بخش‌هایی چون قیمت، کیفیت، محصولات و خدمات جدید، تبلیغات و برندسازی و فساد اقتصادی بالا بودن هزینه مبادله مشکلاتی وجود دارد که با جبر و بخشنامه حل نمی‌شود.

در ادامه نشست، مجید قاسمی، رییس دانشگاه خاتم، خطاب به رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: پیشنهاد می‌شود، این صندوق به یک صندوق ملی تبدیل شود و به معنای واقعی، مردم در آن مشارکت کنند قطعا هم استقبال می‌شود. البته باید شکل مشارکت ملی را تعریف کرد.

قاسمی گفت: وقتی گفته می‌شود مشارکت ملی، یعنی مشارکت مردم. یعنی هر فردی به هر میزان پولی که دارد احساس کند که باید درصدی از آن را برای حمایت از موضوع اختصاص دهد؛ قطعا این کار تخصص لازم دارد که صندوق می‌تواند یک مبدایی برای این قضیه باشد و مراکز نوآوری می‌توانند برای این قضیه استفاده شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 26 آبان 1395، کدمطلب: 95082618954 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین