پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۲۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد که سقف و کفی وجود دارد که در حال حاضر جابجا شده است به صورتی که قبلا سقف داشتیم و در حال حاضر به ظاهر با قوانین جدید کف داریم.

شعار سال:در ۱۶ ماهه گذشته با وجود تمامی اقدامات انجام شده بازار روندی کاهشی داشته و طبیعتا این مورد در بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت موثر بوده است.
 
سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به آنچه در مورد برخی از صندوق‌ها که عمدتا صندوق‌های با درآمد ثابت هستند، اتفاق افتاد، افزود: به نظر می‌رسد ساختار این نوع صندوق‌ها برای افرادی که به شکلی ریسک گریز هستند و نمی‌خواهند از ابزارهای موجود در بانک استفاده کنند، طراحی شده است.
 
وکیلی اظهار کرد: همچنین ابزارهای بازار سرمایه هم مقداری مزیت دارند. به عنوان مثال در بانک افراد ملزم به ایجاد یک سپرده یکساله هستند ولی سپرده های صندوق‌های درآمد ثابت بازار سرمایه این اجازه را به افراد می‌دهند که به هر مدت و میزانی که می‌خواهند نگهداری کنند تا حداقل سود تامین شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که محل تامین سودها از کجا بود؟ ادامه داد: زمانی که این اعداد بزرگ می‌شدند آنها را به نزد بانک‌ها با یک نرخ بالاتر یا اوراق مشابهی که بازدهی خوبی داشتند، می‌بردند و چون عدد بزرگ می‌شد، می‌توانستند امتیاز از ناشر بگیرند و بخشی از آن را به عنوان مارجین سود خود بردارند و برخی را به شکل تضمین شده به مشتریان بدهند.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در گذشته عنوان می‌شد که این صندوق‌ها سقفی از دارایی‌هایشان را می‌توانند در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند و اینکه چرا این سقف ۵ درصد بود و به ندرت از ۱۰ و ۱۵ درصد فراتر می‌رفت، بخاطر این است که ماهیت ریسک گریزی افراد برای کسانی که نمی‌خواهند درگیر ریسک اوراق بهادار شوند، حفظ شود.
 
وکیلی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که سقف و کفی وجود دارد که در حال حاضر جابجا شده است به صورتی که قبلا سقف داشتیم و در حال حاضر به ظاهر با قوانین جدید کف داریم و این کف باعث شده که تحلیلگران هم به این سمت بروند البته ایده، ایده درستی بود و بازار ما از کمبود تقاضا و نقدینگی رنج می‌برد و مسئولین به درستی چنین تصمیمی گرفتند که بخشی از منابع به سمت سهام برود.
 
وی با اشاره به اینکه طبیعتا سهام باید ارزنده باشد، گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده، دلایلی دارد؛ نخست شرایط حاضر بازار سرمایه که بر همگان واضح است که در ۱۶ ماهه گذشته با وجود تمامی اقدامات انجام شده بازار روندی کاهشی داشته و طبیعتا این موارد در بازدهی این صندوق‌ها موثر بوده است.
 
وکیلی ادامه داد: موضوع زمانی حادتر می‌شود که تیم تحلیلی آن صندوق در تحلیل‌های خود نتیجه‌ بگیرد باید به سمت خرید سهم‌هایی برود که متاسفانه با ریزش بیشتری مواجه شده‌اند.
 
وی همچنین گفت: در اینجا باید ترکیب صندوق‌ها مشاهده شود زیرا آنچه که به ذهن متبادر می‌شود، این است که فرد زمانی که متولی یک صندوق با درآمد ثابت است حتی اگر الزام به داشتن کف سهام داشته باشد سراغ یکسری صنایعی که کمترین ریزش را دارند می‌رود که حداقل اگر افزایشی هم برای آنها متصور نباشد با توجه به ماهیت سرمایه‌گذاران در این نوع صندوق‌ها که ریسک گریز هستند، دیگر ریزشی هم متصور نباشند.
 
این کارشناس بازار سرمایه در آخر گفت: به عنوان مثال، صنایع فلزی و پتروشیمی‌ها نمادهای بزرگی هستند که اگرچه رشدی نداشتند اما ریزش زیادی هم نداشته‌اند و در نهایت اگر این موارد رعایت می‌شد شاید صندوق‌های درآمد ثابت هم به این وضعیت دچار نمی‌شدند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی صدای بورس  ، تاریخ انتشار: 17  بهمن1400، کدخبر: 446393،www.sedayebourse.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین