پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
با وجود همه مشکلات مربوط به پرورش دام‌های سبک، تلفات این دام‌ها در ایران، رقمی در حدود ۱۵-۳۰ درصد کل زایش هاست. این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته دنیا، این رقم در حدود ۲ درصد است. سوال اینجاست که وزارت جهادکشاورزی چه برنامه‌ای برای رساندن این رقم به حدود ۵ -۷ درصد دارد؟
شعار سال: «حمید کاظمیان» روز سه شنبه اظهار داشت: امسال حدود ۲۴۰ راس بره با میزان ضریب دوقلوزایی ۲۲ درصد تا کنون داشتیم که میزان تلفات ۶ راس بوده و سه راس هم به دلیل مشکلات مادرزادی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور‌های پیشرفته مثل آمریکا میزان تلفات در دام سبک ۲ درصد است که در کشور ما در بهترین حالت بین ۳۰ تا ۱۵ درصد که متاسفانه عدد بالایی است.

کاظمیان اضافه کرد: همزمان با بهبود صفت چند قلوزایی در یک نژاد باید در صفاتی مانند شیردهی، ماندگاری بره‌ها تا سن شیرگیری (صفت بقاء) و ضریب تبدیل و سرعت رشد کار شود که هدف اصلی ایستگاه این موضوع است.

مدیر ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان گفت: در اصلاح نژاد برای بهبود ژنتیکی ۲ راهکار آمیخته گری و انتخاب با دام‌های برتر است و اصلاح نژاد با انتخاب دام‌ها و طیور برتر از لحاظ ژنتیکی و با کمک روش‌های آمیزشیِ مناسب، دام و طیور برتر را ایجاد می‌کند.

کاظمیان افزود: در برنامه‌های اصلاح نژاد دام هدف این است که حیوانات دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین اجتماع جامعه شناسایی و انتخاب شده و از آن‌ها به‌عنوان والدین نسل بعد استفاده شود بدین ترتیب، انتظار می‌رود که میانگین ظرفیت ژنتیکی نتایج بیشتر از میانگین نسل والدین باشد.

گوسفند نژاد کردی یکی از نژاد‌های گوسفند دنبه دار بوده که هدف اصلی پرورش آن تولید گوشت است که منطقه پراکنش عمده این نژاد خراسان شمالی است و عمدتا به صورت سنتی و عشایری در مراتع پرورش می‌یابند.

در این راستا ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان با هدف نگهداری، خالص سازی و اصلاح نژاد گوسفند کردی با تولید و توزیع قوچ‌های خالص کردی با راندمان تولیدی بالا به عنوان پشتوانه‌ای در جهت افزایش راندمان اقتصادی و سودآوری دامداران منطقه فعالیت می‌کند.

ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی مهم و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

این ایستگاه در سال ۱۳۶۸ در روستای حسین آباد این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تاسیس شد که گوسفندان این مجموعه هر دو سال سه بار زایش دارند.

۵۵۰ هزار راس هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۸۶۷۹، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین