پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۸۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محور نسبت به جمع آوری دارو‌ها توسط خیریه‌ها هشدار داد و گفت: پویش دارو زباله نیست را در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم از ورود انواع آلاینده‌های دارویی که از طریق منازل ممکن است وارد طبیعت شوند تا جای ممکن جلوگیری کنیم و میزان آن را کاهش دهیم.

  شعار سال:«نوشین حسینی»، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محور در نشستی خبری، در ارتباط با پویش «دارو زباله نیست»، گفت: پویش دارو زباله نیست را در نظر گرفته‌ایم که بتوانیم از ورود انواع آلاینده‌های دارویی که از طریق منازل ممکن است وارد طبیعت شوند تا جای ممکن جلوگیری کنیم و میزان آن را کاهش دهیم. در این پویش تلاش ما بر این خواهد بود که آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه امحاء درست داروها، تلاش برای جمع آوری آنچه که امکان امحای آن در منازل وجود ندارد و امحا صحیح آن‌ها توسط شرکت‌هایی که می‌توانند داروهایی که برای طبیعت ضرر دارند را به شکل بسیار مناسبی بی‌خطر کنند انجام شود و از ورود این دارو به طبیعت جلوگیری کنیم.
 
او افزود: در سال‌های گذشته سازمان غذا و دارو با پویش‌های مختلفی که برگزار کرده است سعی در ارتباط با اطلاع‌رسانی درست این قضیه داشته است و در خصوص پسماندهای صنایع و داروخانه‌ها با توجه به حضور مسئولان فنی داروساز تقریبأ خیال ما راحت است که پسماندهای خطرناک از این طریق وارد سیستم طبیعت نمی‌شود و داروخانه‌ها پخش و صنایع دارویی داروهایی که دیگر به درد مصرف‌کننده نمی‌خورند، مانند داروهای تاریخ مصرف گذشته، شکسته، تغییر فرم داده و غیره توسط شرکت‌های امحا کننده بزرگ امحا شده و سعی می‌شود کمترین آسیب را برای سلامتی مردم داشته باشد. با توجه به اینکه ما در حدود ۲۵ میلیون خانواده ایرانی داریم اگر هر خانواده ۱۰۰ گرم دارو را به طبیعت وارد کند در حدود ۲۵ هزار تن دارو وارد طبیعت خواهد شد. نحوه برخورد با این زباله‌ها بسیار مهم است که امیدواریم در صورتی که بتوانیم با همراهی مردم آن را به خوبی پیش ببریم.
 
حسینی گفت: ما در پویش‌های قبلی سعی کردیم آموزش‌های کامل را به مردم ارائه کنیم، اینکه کدام یک از داروها در خانه می‌توانند بی‌خطر باشند و کدام یک از داروها خطرناک هستند. از جمله داروهایی که می‌توانند خطرناک باشند، آنتی بیوتیک‌ها هستند، اگر آنتی بیوتیک منطقی تجویز شود نباید دورریز داشته باشند. اما گاهی به دلایلی مانند ناقص گذاشتن درمان، حساسیت نسبت به دارو وعدم اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها در منزل اضافه می‌مانند.
 
حسینی افزود: آنتی بیوتیک‌ها اگر به صورت نادرست دفع شود، می‌توانند از طریق آب‌های زیرزمینی دوباره به زندگی ما برگردند و با مصرف سبزی‌جات و آب آلوده مقاومت آنتی بیوتیک ایجاد کنند. درمانها و بستری بیماران طولانی‌تر شود و امکان شیمی درمانی کم شود که تهدید بزرگی است.
 
او در ادامه گفت: در خصوص داروهای شیمی درمانی هم اگر دارویی باقی بماند، نباید به هیچ عنوان در سطل‌های زباله قرار بگیرند، زیرا سرطان‌زا هستند. هورمون‌ها نیز نباید به طور بی‌رویه مصرف و دور ریخته شوند و برای ما مشکلات جدی ایجاد کنند.
 
حسینی گفت: معمولا ما این پویش را در اسفند ماه برگزار می‌کنیم، زیرا در خانه تکانی داروهای اضافی نیز دور ریخته می‌شوند. این داروها باید جدا از زباله‌های معمولی با عنوان دارو مشخص شده باشند. درارتباط با زباله‌های دارویی تیز و برنده همیشه می‌خواهیم در یک ظرف بطری مانند قرار داده شوند که آن ظرف قابلیت بسته شدن داشته باشد امیدواریم با کمک همکارانمان در وزارت بهداشت و حفاظت محیط زیست، باکس‌هایی را در داروخانه‌ها قرار دهیم، زیرا بهترین روش این است که این داروهای اضافه از طریق داروخانه‌ها جمع آوری شوند. زیرا داروسازان خطرات زباله‌های دارویی را به خوبی درک می‌کنند. این باکس‌ها از داروخانه‌های جمع آوری شده و توسط شرکتهای امحاکننده دارو که با ما همکاری می‌کنند، کاملا بی‌خطر شده و از طریق علمی دفع می‌شود.
 
او افزود: متاسفانه یکی از دلایلی که امسال برروی این پویش پافشاری می‌کنیم، این است که می‌بینیم برخی خیریه‌ها و مساجد به جمع آوری داروهای استفاده نشده می‌پردازند. این کار بسیار خطرناک است. داروهایی که از نظارت داروساز خارج می‌شود، دیگر قابل مصرف نیست مگر دارویی که برای فردی تجویز شده، آن را از داروساز دریافت کرده و می‌داند چه میزانی باید مصرف شود. در غیر این صورت داروهای تهیه نشده از داروساز قابل مصرف نیست. هیچ دارویی قابل برگشت به داروخانه، مگر برای امحا، نیست. داروهای فعلی نیز صرفا برای امحا جمع آوری می‌شود و هیچ گونه مصرفی برای دارویی که برای فرد دیگری تجویز شده نباید وجود داشته باشد.
 
حسینی گفت: امروز اولین روز پویش است و از امروز از مردم می‌خواهیم حالا که خانه تکانی می‌کنند، داروهای جمع آوری شده را در زباله‌ها نریزند و به زودی اعلام می‌کنیم که چه زمانی می‌توانند آن‌ها را به داروخانه‌ها ارائه دهند. صرفا در حال حاضر در منزل به صورت جداگانه آن را نگه داری کرده و داروها را در دو بسته جداگانه جمع آوری کنند. داروهای شیشه ای، شکستنی و مایع را در یک بسته و داروهای جامد را در یک بسته دیگر نگه دارند. جلوگیری از نشت و ریختن و آسیب زدن هم باید در جمع آوری آن رعایت شود. هفته اول را به اطلاع‌رسانی اختصاص می‌دهیم. درخصوص امحا چیزهایی که در خانه قابل امحا هست، نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
او افزود: ما درخصوص مصرف منطقی دارو باید اهتمام جدی داشته باشیم. مصرف منطقی اصلا به معنای مصرف کم نیست. ما در مورد مصرف مسکن‌ها و آنتی بیوتیک مصرف بی‌رویه داریم و در مورد داروهای کنترل کننده پرفشاری خون، کنترل کننده دیابت، داروهای کنترل کننده مشکلات اعصاب و روان کمبود مصرف هم داریم و افراد به موقع و کافی مصرف نمی‌کنند و برای کنترل به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کنند. هر زمان که فرصت ایجاد شده سعی کردیم آموزش‌های لازم را ارائه کنیم. ممکن است گاهی کمبود دارو ایجاد شود اما نگه داشتن دارو در منزل اینقدر خطرناک است که بهتر است که مصرف نشود.
 
حسینی گفت: اگر مقایسه کوچکی بین آمار فروش و تجویز داروها داشته باشیم، اختلاف‌ها نشان دهنده داروهایی است که خودسرانه مصرف شده اند. دارو در کشور ما به شدت ارزان است و باعث قاچاق معکوس آن می شود. پس نمی‌توانیم بگوییم همه داروهایی که اختلاف آمار دارند، در منزل نگه داری می‌شود. همه ما در منزل باکس دارو داریم. از امروز شروع کنیم دارو را فقط برای مشکلی که وجود دارد مصرف و نگه داریم. البته برخی از داروها به عنوان کمک‌های اولیه به تعداد کم باید در خانه‌ها وجود داشته باشند، اما از اینکه انواع مسکن و آنتی بیوتیک‌ها را در منزل نگه داری کنیم پرهیز کنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا  ، تاریخ انتشار:7 اسفند 1400، کدخبر: 1201275، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
0
0
مردم شاید آگاهی لازم رو در مورد از بین بردن دارو ندارن.اطلاع رسانی خیلی میتونه مفید باشه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین