پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کتاب اطلس «مایکوباکتریوم» تالیف مشترک علی‌اکبر ولایتی و معاون پژوهش و فناوری ریوی بیمارستان مسیح دانشوری از سوی انتشارات الزویر روانه بازار بین‌المللی کتاب شد.

شعار سال: مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماریهای ریوی مسیح دانشوری در سال جاری موفق به چاپ و انتشار کتاب Atlas of Mycobacterium tuberculosis توسط انتشارات الزویر و «Academic press an imprint of Elsevier» شد.

این کتاب پس از داوری‌های بین المللی در سطوح عالی و انتخاب توسط موسسه علمی مزبور به عنوان مجموعه‌ای منحصر به فرد در این رشته (اطلس مایکو باکتریوم) انتخاب در نوبت اول در 5000 نسخه به چاپ رسید که تعداد قابل توجهی از آن در جهان از سوی موسسه مزبور پیش فروش شده و در حال حاضر با توجه به استقبال متخصصان به چاپ دوم خود در روزهای ابتدایی توزیع رسیده است.


کتاب اطلس مایکوباکتریوم به صورت مشترک از سوی علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی مسیح دانشوری و خانم دکتر فرنیا معاون پژوهش و فناوری ریوی این بیمارستان تألیف شده است.

در این کتاب به‌طور دقیق به بیولوژی و ویژگی‌های زیستی این میکروب در شرایط گوناگون محیطی و چگونگی مقاوم شدن باسیل سل برای اولین بار در تاریخ پزشکی به شکل مجموعه‌ای از تصاویر برگرفته از میکروسکوپ اتمی پرداخته‌شده است.


نکته حائز اهمیت در ارتباط با این کتاب آنکه اطلاعات و دانسته‌ها تا به امروز مربوط به جنبه‌های اپیدمیولوژی، درمانی و ژنتیکی بوده اما در کتاب مزبور از ابتدای مرحله تقسیم سلولی تا مقاومت و نهفتگی میکروب تشریح شده که توسط انتشارات Academic press منتشرشده و نویسندگان آن صرفاً ایرانی هستند.

تمامی عکس‌ها و تصاویر کتاب ماحصل 10 سال تلاش مداوم برای کشت و رشد میکروب در شرایط متفاوت و انجام مراحل مختلف فیزیولوژیک میکروب است که با استفاده از میکروسکوپ­های الکترونی، اسکنینگ و اتمی ثبت شده‌اند.


کتاب شامل 6 فصل است که در فصل اول آن به دسته‌بندی و معرفی ویژگی‌های باکتری مایکوباکتریوم توبر کلوزیس اشاره‌شده، فصل دوم آناتومی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مورد بررسی قرارگرفته، در فصل سوم اشکال مختلف مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شرح داده شده، در بخش چهارم انواع تقسیم‌های سلولی مایکوباکتریوم به تفکیک طبقه‌بندی‌شده است، فصل پنجم کتاب به مبحث مقاومت دارویی اختصاص‌یافته و فصل آخر نیز به نهفتگی میکروب در شرایط In-vivo و In-vitro (داخل بدن بیمار و شرایط آزمایشگاهی)به‌طور تفصیلی پرداخته است.

باتوجه به نوآوری مطالب ذکر شده از جمله ثبت تغییرات در اندازه، شکل باکتری، نوع تقسیم و روش­های سازگاری در حالت‌های مقاومت و نهفتگی توسط مؤلفین انتظار می‌رود بسترهای مناسب‌تری برای درمان و یا پیشگیری این بیماری در سطح جهان فراهم شود.


انتشارات «Academic press an imprint of Elsevier» باتوجه به نوآوری و ابداع مطالب در زمینه شناخت میکروب سل به خصوص در زمانی که مقاومت‌های دارویی این میکروب مسئله مهم بهداشتی جهان است، به طور داوطلبانه و بعد از تأیید 10 داور علمی و متخصص بین المللی صاحب نظر در رشته مایکوباکتریولوژی، اقدام به چاپ نموده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29 آبان 1395، کد مطلب: 1244857، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین