پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
اصلی‌ترین لایه حمایت از بهاروند در کمپین زاگرس‌نشینان هیات‌های فوتبال استان‌ها شکل گرفته، جایی که برخی روسا بر این باورند به‌دلیل گویش مشترک باید از هم‌ولایتی و هم‌نژاد خودشان حمایت کنند و البته تاکنون هم در این مسیر نسبتا موفق عمل کرده‌اند. این درحالی است که انتصاب‌های مبتنی‌بر وابستگی به زاگرس در یک‌سال اخیر سرنوشت فدراسیون و فوتبال کشور را دگرگون ساخت.
شعار سال: حیدر بهاروند، رئیس سابق سازمان لیگ که سال‌ها عملکرد انتقاد‌آمیزی را در این سازمان در کارنامه خود به ثبت رساند و برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال نیز صلاحیتش تایید نشد، همزمان با انتخاب عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، به‌عنوان سرپرست در سازمان لیگ به کار خود ادامه داد که این مساله انتقاد‌های زیادی را به‌همراه داشت و خیلی‌ها حضورش را غیرقانونی دانستند. پیش از این به موضوع اشاره کردیم و در این خصوص نوشتیم که با عزل عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون، بهاروند هم به انتهای خط رسیده و باید با سمتش در سازمان لیگ خداحافظی کند و امیدوار باشد که دوستانش در هیات‌های استانی دوباره به داد او و عزیزی‌خادم برسند که پیش‌بینی می‌شود این‌بار توفیقی نداشته باشند، این درحالی است که تا امروز این اتفاق نیفتاده و این چهره هنوز در سازمان لیگ حضور دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

حیدر بهاروند در حاشیه دیدار اخیر تیم‌ملی ایران مقابل عراق در پاسخ به این سوال که درباره حاشیه‌های درآمد‌ی سازمان لیگ صحبت می‌کند، عنوان کرد: «خیر، در این مورد آقای «چیز» صحبت می‌کند.» رئیس سازمان لیگ فوتبال درباره حضور بانوان در مسابقات لیگ گفت: «نمی‌دانم والله!»

حالا این چهره با این ادبیات پاسخگویی و درحالی که در سالیان اخیر کمترین مصاحبه را درباره عملکرد خود و سازمان متبوعش داشته، همچنان در سازمان لیگ فدراسیون فوتبال به‌عنوان نفر اول و مسئول برگزاری رقابت‌ها بعد از برکناری عزیزی‌خادم به کار ادامه می‌دهد.

نکته عجیب اینکه به‌نوعی عزیزی‌خادم حتی پاسوز بهاروند شده و به‌خاطر این چهره از کار خود عزل شد، اما جالب اینکه تا روز آخر به‌پای نواب انتصابی خود ازجمله بهاروند باقی ماند. ظاهرا چندی قبل نمایندگان مجلس و برخی چهره‌های سیاسی به رئیس قبلی فدراسیون فوتبال اعلام کرده بودند برای اینکه در راس کار بماند و در فدراسیون فعالیتش را ادامه بدهد، فکری به حال سازمان لیگ و شخص بهاروند کند و به‌نوعی با این فرد قطع همکاری صورت بگیرد. این درحالی است که عزیزی‌خادم که ریاستش را به نوعی مدیون این چهره بود و بهاروند با رایزنی‌های خود تعداد قابل‌توجهی رای از مجمع برای رئیس سابق جمع کرده بود، تا روز آخر مورد اعتماد و وثوق عزیزی‌خادم باقی ماند و رئیس عزل‌شده هیچ‌گاه حاضر نشد برای حفظ صندلی خود از نایب‌رئیس محبوب و مورد علاقه‌اش بگذرد. با همه این تفاسیر امروز دیگر خبری از عزیزی‌خادم نیست، اما بهاروند با وجود موانع قانونی فراوان همچنان در سازمان لیگ حضور دارد.

از ردصلاحیت تا تلاش برای بقا

اسامی افراد تایید صلاحیت شده جهت حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال سال گذشته درحالی اعلام شد که میان گزینه‌های ریاست، نام حیدر بهاروند دیده نمی‌شد. بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کمیته بدوی در آستانه انتخابات سال گذشته، از بین ۵نامزد پست ریاست، علی کریمی، کیومرث هاشمی، مصطفی آجرلو و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات تایید شد و حیدر بهاروند سرپرست وقت فدراسیون فوتبال تنها کسی بود که برای حضور در انتخابات فدراسیون ردصلاحیت شد. محمود اسلامیان، عضو سابق هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال درباره دلایل ردصلاحیت بهاروند گفته بود وی دو پرونده باز دارد، هرچند تاکید داشت وی قبل از محکومیت، ردصلاحیت شده است. با این حال وی نتوانست در انتخابات شرکت کند، اما امروز همچنان به‌عنوان یکی از ارکان اصلی در فدراسیون فوتبال حضور دارد و به کار خود ادامه می‌دهد.
 
بهاروند؛ مسئولی که ردصلاحیت شد و حق رای ندارد، ولی همچنان هست!

توضیحات سازمان لیگ درباره وضعیت بهاروند

سازمان لیگ فوتبال ایران، آذرماه سال گذشته درباره آخرین وضعیت حیدر بهاروند در فدراسیون فوتبال توضیحاتی را ارائه و سعی کرد این‌طور القا کند که فعالیت این چهره قانونی است. سایت سازمان لیگ نوشت: «شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس مجمع سازمان لیگ در تاریخ ۲۰اسفند۱۳۹۹ حیدر بهاروند را به‌سمت ریاست سازمان لیگ فوتبال ایران منصوب کرد. با این حال برخی افراد مدعی شده‌اند بهاروند، سرپرست سازمان لیگ فوتبال ایران است و مدت این سرپرستی به‌سرآمده؛ این درحالی است که سازمان لیگ فوتبال ایران یک سازمان کاملا خصوصی و مستقل و دارای اساسنامه و آیین‌نامه مصوب است. طبق ماده۴۱ اساسنامه فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته مسابقات (نایب‌رئیس دوم) می‌تواند رئیس سازمان لیگ نیز باشد؛ بنابراین ریاست سازمان لیگ فوتبال الزامی برای نایب‌رئیسی فدراسیون نیست. ضمن اینکه طبق بند۷ ماده۳۳ اساسنامه فدراسیون مصوب هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال حیدر بهاروند، سرپرست نایب‌رئیسی دوم فدراسیون فوتبال تا برگزاری مجمع بعدی است، حسب اساسنامه فدراسیون، رئیس سازمان لیگ اصولا می‌تواند نایب‌رئیس دوم نباشد. ضمن اینکه در اساسنامه فدراسیون فوتبال هیچ اشاره‌ای به زمان مدیریت یا زمان سرپرستی سازمان لیگ نشده؛ زیرا سازمان لیگ یک سازمان کاملا خصوصی و مستقل است.»

این درحالی است که عزیزی‌خادم بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون اسفندماه سال گذشته درمورد انتخاب نواب‌رئیسش در فدراسیون فوتبال عنوان کرد: «بهاروند برای ریاست رد شد، ولی کنار ماست. بحث لیگ خیلی مهم است و باید برنامه‌ریزی کنیم. بهاروند نقطه قوتی است. او انسان دست‌پاکی است و کنار ما خواهد بود.»

به این ترتیب مشخص شد شرح وضعیت بهاروند و تغییر کاربری او از سرپرستی به ریاست، با توصیه عزیزی‌خادم انجام شده است.

حضور سراجی؛ شایعه یا واقعیت

در پی خروج دو نایب‌رئیس عزیزی‌خادم، حمیدرضا مهرعلی (سرپرست نایب‌رئیسی اول) و حیدر بهاروند (سرپرست نایب‌رئیسی دوم)، با توجه به انتخابی‌نبودن این دو، در ابتدا این‌طور به‌نظر می‌آمد که بهاروند ریاست سازمان لیگ را هم در هفته آتی و درصورت تغییرات فوتبال از دست بدهد. بهاروند که در دوره مهدی تاج به‌عنوان رئیس سازمان لیگ انتخاب شد، درحال حاضر به‌عنوان سرپرست نایب‌رئیسی دوم فدراسیون فوتبال، هدایت این مجموعه مهم فوتبال ایران را نیز برعهده دارد که بنابر اتفاقی که رخ داد به‌نظر می‌رسید او این پست را هم از دست بدهد. در این مورد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر آن بود که قرار است سراجی به‌جای بهاروند مشغول به‌کار شود که با توضیحات آذرماه سال گذشته سازمان لیگ، به‌نظر می‌رسد حداقل تا مجمع بعدی این چهره در سازمان لیگ سر کار باشد مگر اینکه خودش استعفا بدهد. البته از آنجایی که تنها شانس‌های باقی‌مانده عزیزی‌خادم برای بازگشت، به ماندن و رایزنی بهاروند با اعضای مجمع برمی‌گردد، به‌نظر نمی‌رسد حداقل تا یکی، دوماه آینده خبری از استعفا یا خداحافظی بهاروند با سازمان لیگ منتشر شود.

روسای هیات‌ها گوش به فرمان حاج‌حیدر!

با وجود عملکرد پرنوسان بهاروند در قامت ریاست سازمان لیگ فدراسیون فوتبال این چهره منتقد چندانی را در بدنه فوتبال ایران ندارد و خیلی از روسای هیات‌ها به هر دلیل حاضر نیستند نسبت به عملکرد رئیس سازمان لیگ انتقاد‌هایی را مطرح کنند. البته طبق شنیده‌ها، خیلی از روسای هیات‌ها و برخی چهره‌های دیگر از آنجایی که حضور خود در راس کار را مدیون بهاروند هستند، به همین علت حاضر نمی‌شوند علیه وی انتقادی را مطرح کنند تا جایی که در جلسه هم‌اندیشی اخیر بین روسای هیات‌ها و اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، یکی از این اعضا در جمع گفته بود: «چشمانم را می‌بندم و هرچه که حاج‌حیدر بگوید همان هست!»

برخی روسای هیات‌ها خودشان را وام‌دار بهاورند می‌دانند و معتقدند او باعث شده به ریاست هیات‌ها برسند. بعضی‌ها هم خودشان را مدیونش می‌دانند، چون باور دارند اگر حمایت بهاروند نبود تا به‌حال برکنار شده بودند. حالا این رابطه متقابل ضامن ماندگاری هر دو طرف است. ازسوی دیگر اهالی فوتبال از بهاروند راضی نیستند، اما با حمایت هیات‌ها او فعلا سر جای خود مانده، جالب اینکه در استان‌ها هم کسی از عملکرد روسای هیات‌های فوتبال رضایت ندارد. با وجود این، به‌نظر می‌رسد با حمایت بهاروند آن‌ها هم کرسی خودشان را با قدرت حفظ کرده‌اند.

نکته اصلی آنجایی است که بدانیم این چهره در جلسه عزل عزیزی‌خادم رای نداشت و طبعا طبق قانون، نایب‌رئیس فدراسیون هم نیست و طبیعتا رئیس سازمان لیگ هم نخواهد بود. جالب اینکه در انتخابات ۱۰ اسفندماه هم بهاروند ردصلاحیت شده بود و مشخص نیست چطور نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات سال گذشته با گذشت یک‌سال هنوز مسئول اصلی سازمان لیگ است. هرچند همان‌طور که نوشتیم او تلاش می‌کند تا از طریق نفوذش روی استان‌ها خودش را حفظ کند درحالی که به‌نظر می‌رسد منع قانونی برای ادامه فعالیت این چهره وجود دارد. دعوای سازمان لیگ با تیم‌های پرطرفدار در مدت زمان حضور به‌همراه شفاف نبودن مسائل مالی در این سازمان را هم باید به فعالیت سازمان لیگ در دوران ریاست بهاروند ضمیمه کرد.

ماجرای حمایت زاگرس‌نشین‌ها

اصلی‌ترین لایه حمایت از بهاروند در کمپین زاگرس‌نشینان هیات‌های فوتبال استان‌ها شکل گرفته، جایی که برخی روسا بر این باورند به‌دلیل گویش مشترک باید از هم‌ولایتی و هم‌نژاد خودشان حمایت کنند و البته تاکنون هم در این مسیر نسبتا موفق عمل کرده‌اند. این درحالی است که انتصاب‌های مبتنی‌بر وابستگی به زاگرس در یک‌سال اخیر سرنوشت فدراسیون و فوتبال کشور را دگرگون ساخت.

با وجود این، مصلحت‌اندیشان و خیرخواهان فوتبال بر این باور هستند که ملاک انتخاب و تعیین مسئولان و متولیان فوتبال کشور باید صلاحیت و شایستگی باشد، نه وابستگی قومی و قبیله‌ای که نسبت به توانمندی‌های افراد از اولویت برخوردار شود و معیار انتخاب مسئولان هر بخش به‌شمار آید.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۰۳۸۴، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین